BMW 760i/760Li

Provkörning av BMW 760i/760Li

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

BMW 760i (760Li): Längsmonterad V12-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 89/80. Volym 5972 cm3. Max effekt 445 hk (327 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 3950 r/min. 

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Aktivt antisladdsystem. 

Fjädring/hjulställ

Individuell fjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel med automatisk luftfjädring. 

Styrning

Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 12,1 meter (760Li 12,6).

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 245/50 R18. Mått & vikt (cm/kg) Axelavstånd 299 (313), längd 503 (517), bredd 190, höjd 149, spårvidd fram/bak 159/159. Tjänstevikt ca 2165 (2225), maxlast ca 540 (520), max släpvikt 2100. Tank 88 liter. 

Fartresurser

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 (5,6) s. 

Bränsleförbrukning (l/mil) EU-norm Blandad körning 1,34 (1,36), stad 1,95 (2,05), landsväg 0,92 (0,97).

Festlokal på fyra hjul

Sedan slutet av 1980-talet har BMW:s toppversion av 7-serien haft dussinet fullt under huven. Den allra senaste överraskar med att vara sportig bland all den slösande lyxen.

Beteckningen "Fau-Zwölf", V12, sålde i Tyskland märken som Horch och Maybach redan på 1930-talet, men sedan slutet av 1980-talet har den hamnat på bilar som Audi, BMW, Mercedes och nu senast Volkswagen. Det är främst kunder i USA, Arabländerna och Sydostasien som är intresserade, inte så många i hemlandet och marginellt på övriga marknader. 

Därför var det ingen slump att BMW valde att presentera senaste 7-seriemodellen med dussinet fullt under huven i glassiga Miami, Florida.

Det är inte utan att man blir stående en stund för att betrakta utanpåverket till nya 760Li. Nya 7-serien kom hösten 2001, designen känns fortfarande mycket fräsch och det finns detaljer som kittlar alltjämt. Den långsträckta L-karossen (plus 14 centimeter) harmonierar bättre med 7:ans rundsvulstiga linjer och man undrar om det inte var så här designchef Chris Bangle helst av allt önskade sig limousine-konceptet från första början.

Särskilt utmärkande är nya 760Li ändå inte, mer av typen diskretion hederssak, men för konnässören finns givetvis detaljer att låta ögat vila på. De små, men mycket tydliga V12-emblemen på flankerna, bredare och mer krommarkerade BMW-njurar i frontgrillen, specialdesignade 18-tumsfälgar och två breda kromlister som löper från vindrutan över taket till bakluckan. Modernt aptitlig är min åsikt, andra tycker precis tvärtom.

År 1987 presenterade BMW sin första V12-motor i dåvarande 750i. Presentationen rönte stor uppmärksamhet och snart hängde förstås Mercedes-Benz på. Sedan starten har BMW nu producerat totalt 73800 stycken V12-sedaner.

Nya 760i/760Li har en helt nyutvecklad motor med en cylindervolym på 5972 cm3 och effektuttaget 445 hk vid 6000 r/min. Vridmomentet är kraftiga 600 Nm vid 3950 r/min. Kalenderbitaren reagerar direkt att nyligen reviderade Mercedes S600 (500 hk/800 Nm) visar ännu starkare muskler, men här kontrar BMW-teknikerna med att man lyckats med sitt konststycke utan nödandning (turbo). Mercedes S600 har en biturbomotor medan 760i är laddad med det allra senaste inom motorstyrning/teknik.

Ansvarig BMW-ingenjör Klaus Fröhlich, förklarar torrt och mycket sakligt för mig vad det betyder att man här för första gången kombinerat ventilstyrningen Valvetronic med direktinsprutning av bensinen. Resultatet är ett mycket jämnt och stort kraftflöde, motorn presterar jämna höga 500 Nm mellan 1500 och 6000 r/min, samtidigt som tekniken effektivt förbränner med låga utsläpp och låg bränsleförbrukning som följd. Enligt BMW skall denna 2,2-tons kloss dra 1,34 l/mil vid blandad körning. Ett framtida test i Teknikens Värld får utvisa om det stämmer. 

Annars verkar ingenjör Fröhlich mest stolt över att berätta om den vattenkylda generatorn! Detta blir för somliga den viktigaste "motorn" i bilen, främst 7-serieägaren i biltäta Tokyo som knappast använder den riktiga motorns effekt utan hellre frestar elsystemet med att nyttja all utrustning i bilen i köerna. Stillastående bil och hög belastning på elförbrukarna kan ibland vara mer påfrestande än ett hårt pass på Autobahn.

Under provkörningen förvånas jag över den komfortabla ljudnivån i 760Li. Det är klart att en sådan här bil ska ha rätt ljudkomfort - men så här tyst! V12-motorn viner bara till när gasen pressas hårt i golvet, annars susar den knappt hörbart. 

Nya 7-serien har ju redan tidigare visat att BMW lyckats göra en komfortkryssare av rang. Med dubbla fönsterglas, ljudisolering i massor och sofistikerade hjulupphängningar glider 760Li majestätiskt fram över sexfiliga betongfreeways i "Sunny state Florida".

Inte ens vid hårdprov på En amerikansk ovalbana, Homestead Racetrack Miami, och på tillhörande racerslinga gör bilen bort sig. Fartresurserna visar sig vara imponerande, energin ur V12-motorn outtömlig. Accelerationen noll till 100 km/h på 5,5 sekunder (en tiondels sekund längre för den tyngre Lang-versionen) ger sig till känna mest som ett pirrande sug i magtrakten. Den sexväxlade automatlådan formligen snabbpassar in växlarna på plats. Med extrautrustade 19-tums bredfälgar och ?sport? valt i chassisättning vräker sig bilen genom kurvor på ett, för långlimousiner, högst opassande vis. 

Visst, de senaste 7-seriebilarna från BMW tillhör de mindre körglada från koncernen, men livfullheten finns där hela tiden, väl maskerad.

Viktfördelningen 50/50 ger rätta balansen både när det går lugnt och fort. Intrycket av total harmoni förmörkas något av den elektrohydrauliska styrningen som isolerar vägkänslan alltför starkt. 

Tack vare hängslen och livrem i form av totalsystemet Dynamic Drive utlovar BMW att baksätespassagerna skall känna mindre av krängningar, men vid ordentlig hårdkörning märks trots allt tonnagets sidodrift, med kraftiga slängar som följd. Hjälpsystemen innefattar allehanda funktioner som DSC (stabilitetskontroll), ABS (låsningsfria bromsar), EBV+CBC (elektronisk bromsfördelning), DBC (bromsförstärkare), DTC (el-diffbroms), ASC (anti-slir), EDC-C (antikrängning). Till detta erbjuds möjlighet att oberoende välja sport- eller komfortläge på fjädring och växellåda, eller växla manuellt med knappar på rattkransen. Alltsammans blir en teknikkompott som är klart användarvänlig och inte kräver ingenjörsexamen för att köras.

Förarplatsen är en ypperlig arbetsplats. Om du har prickat för det mesta och bästa i tillvalslistan erbjuds du totalt elassisterad läderfåtölj med justeringsmöjligheter i alla tänkbara riktningar, fläktventilation i tre steg samt funktion som knådar ända och rygg enligt massagekonstens ABC.

Reglageuppsättningen med två spakar på var sida om rattstången förbryllar först, men ger en extra touch av high tech när växelväljaren till höger om ratten trycks ner mot läge "D". I kombination med elstyrd parkeringsbroms, motorns av- och på-knapp och automatisk fjärrupplåsning blir det hela till en tolkning modernt bilanvändande som BMW ser på saken.

Den omdiskuterade omborddatorn "iDrive" lever oförändrad vidare i 760Li, vi väntar fortfarande på en mer användarvänlig version 2.0. I 760Li har i alla fall passagerarna frågan om tidsfördriv på resan löst när till-valskryssen landat på "iDrive för baksätet". Då ingår både dvd-spelare och uppfällbar bildskärm, så för den audiointresserade rikemanscineasten är baksätet ingenting annat än ett klipp! Jag kan berätta att det finns minst lika mycket tryck i bas- och diskanthögtalarna i kupéutrymmet som i tolvan under motorhuven - bilen är biograf och konsertlokal i ett.

Provbilarnas mörktonade sidobakrutor signalerar skumraskaffärer och skänker inte så lite Soprano-känsla över 760Li, men för de köpare som hellre sitter bak än fram kan anonymiteten vara guld värd.

För solskygga typer finns elmanövrerade, finmaskiga gardiner som effektivt - och snitsigt! - paketerar in baksätet mot strålarna.

Högersätet bak är högsätet i 760Li. Med en knapp på det feta mittarmstödet kan passagerarstolen fram skjutas undan (på elektrisk väg, förstås) och ge baksäteskomfort av samma typ som i Boeing 747 First Class. Möjligtvis kan man knorra lite över att massagefunktion saknas här bak, men lösa fotkuddar uppväger den misären. Dessutom kan man tilläggsbeställa ett system för fyra oberoende klimatzoner i kupén.

Kvalitet och utförande på detaljer, knappar och reglage är imponerande. Auran av direktionsvagn för Krösus är ingen tom Vilda västern-fasad, här är det äkta virke för pengarna . Sömnadsutförandet på skinn, passningar och färgmatchningar är ypperliga och det formsydda innertaket är ett mästerligt hantverk att häpna över.

Träpaneler med intarsiainlägg à la Art Deco, indirekt belysta dekorlister på självstängande dörrar spär på att detta verkligen är en festlokal på hjul.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr