BMW ActiveE Foto: BMW

Provkörning av BMW ActiveE

Går som ett skott. Bara eldrift. Kommer aldrig masstillverkas men testar redan i dag morgondagens teknik. Möt BMW:s rullande försökskanin som bara kan leasas.

BMW satsar stenhårt på ren eldrift. De kommer med lilla i3 om några månader, sportbilen i8 nästa år och har en rad andra modeller i pipeline.

Bra så, även om jag har en känsla av att BMW kastar sig ned i ett stort svart hål utan att veta var botten finns. Är elbilen vår rädning eller blir det något helt annat drivsystem som tar över? Det är ingen som vet, det vet inte heller BMW. De slingrar sig när det gäller frågor och körningen av BMW ActiveE är den kortaste i mitt liv som motorjournalist.

Men, what the heck, BMW ska ha en eloge för att de helhjärtat ger sig in i elbilsvärlden, och samtidigt gör det med en teknik som oavsett vad som händer kommer att ge pengarna tillbaka.

BMW ActiveE är inget annat än en 1-serie som försetts med en drivlina från kommande i3. Vilket innebär ett batteripack på 32 kWh och en elmotor (125 kW) i bakaxeln, placerad där det i normala fall sitter en differential.

Ren och skär eldrift alltså, runt femton mils körning på full laddning under gynnsamma förhållanden och försiktig gasfot.

Att accelerationen för en elbil är snabb är ingen nyhet. Denna ActiveE tar sig från 0-100 km/h på nio sekunder men då väger den in på cirka 1800 kilo. Den mindre i3 kommer att väga runt 1250 kilo och då hamnar vi runt sex sekunder. BMW:s nya är ju nämligen byggd helt i kolfiber och aluminium.

Huh! Dyrt! Tja, i3 blir inte gratis, runt 400000 kronor kommer det att stå på notan, men tack vare massproduktion av kolfiber har priserna pressats ned. Inga siffror anges, men BMW säger att sedan de introducerade kolfibertaket på M3 2007 har tillverkningskostnaden av kolfiber halverats. Mycket beroende på att de har ett samarbetsavtal med SGL Automotive Carbon Fibers i USA där den kolfiberförstärkta plasten görs. Den kallas för CFRP vilket står för ”carbon fibre – reinforced plastic”.

När man bromsar med ActiveE, eller rättare sagt när du släpper gasen, är det som att kasta ankar i en båt. Det tar tvärstopp, och bromsljusen tänds – och energi alstras utan att du behöver bromsa.

Det tar en tid att vänja sig vid detta och finessen är att minska gaspådraget gradvis och på så sätt helt enkelt sköta bilen med en pedal, gasen, tills en nödssituation inträffar och du måste bromsa.

Det är ganska meningslöst att dra några slutsatser över hur BMW i3 fungerar bara för att vi kört ActiveE. Förutsättningarna är helt annorlunda. Men det är imponerande det vi sett på den nya fabriken i Leipzig där i3 kommer att byggas.

Ett chassi i kolfiber och aluminium, svartlackerat. Och utanpå detta en kaross i lättviktsmaterial som enkelt kan bytas ut vid eventuella incidenter.

Vad gäller BMW ActiveE kommer den inte att säljas. Men 1100 bilar kommer att tillverkas och leasas ut för en tvåårsperiod. En majoritet kommer att gå till USA, mer specifikt Kalifornien, New York, New Jersey och Boston.Några bilar kommer förstås att finnas till hands även för den tyska hemmamarknaden. Sverige får inga bilar alls.

Lite synd. ActiveE är en trevlig bekantskap. Snabb, stark och väldigt, väldigt tyst. Även vid toppfarten, modesta 145 km/h, kan man viska till sin medpassagerare och ändå göra sig hörd.

Rivaler

Citroën C-Zero

C-zero är som BMW bakhjulsdriven och har automatlåda. 64 hästar och räckvidd 15 mil. Smal men hög, dålig värme. 

Pris: 289 900 kronor.

Nissan Leaf

Nyligen uppdaterad med längre räckvidd, 19,9 mil, mer lastutrymme och kortare laddtid. Dessutom billigare!

Pris: 314 900 kronor.

Volvo C30 Electric

Ren elbil med kort räckvidd och lång laddtid. Går inte att köpa men väl leasas till horribel kostnad. Bygg och sälj Volvo!

Pris: 17371 kronor/månad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!