Provkörning av BMW ActiveHybrid 7 Foto: BMW Group MediaPool / an.niedermeyer / This image

Provkörning av BMW ActiveHybrid 7

Det hårdnar i lyxhybridsegmentet. Fram till sommaren 2009 har Lexus varit ensamma i klassen, men efter Mercedes S-klass introduktion 2009 kommer nu även BMW 7-serie med hybridversion.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Höstfärger och nyplöjda åkrar så långt ögat når, klarblå himmel och åtta grader varmt, München visar sig från sin bästa sida. Även BMW visar upp sin bästa sida, i alla fall för den som är ute efter en lyxvagn med miljösamvete. Bakom benämningen Activehybrid 7 döljer sig en BMW 750i med hybriddrift.

– Att det var bensindrivna 750i som fick utgöra plattform för märkets första hybridsatsning och inte någon diesel beror på att cirka 45 procent av bilarna förväntas hitta sina köpare i USA, förklarar Uwe Greiner, produktansvarig för Activehybrid 7. 

 Av den planerade årsproduktionen på 40 000 till 45 000 7-serie förväntas runt tio procent vara hybrider.

 Activehybrid 7 är en mildhybrid, elmotorn är alltså inte tillräckligt kraftig för att orka driva bilen på egen hand utan assisterar förbrännings­motorn vid acceleration. Motorn är på 20 hästkrafter och 210 Nm och är placerad mellan förbränningsmotorn och den åttaväxlade automatlådan som lånats från tolvcylindriga BMW 760i. I och med att elmotorn sitter direkt kopplad till förbränningsmotorn har startmotor och generator kunnat slopas, elmotorn sköter båda uppgifterna. 

 Batteripaketet hittar vi i bagageutrymmet och är uppbyggt av 35 lit­iumjon-celler. För att klara de ständiga i- och urladdningarna utan att överhettas är det vätskekylt. Normalt ger den turboladdade vinkelåttan i 750i 407 hästkrafter och 600 Nm men i Activehybrid 7 har motorn finjusterats och ger 449 hästkrafter och 650 Nm. Anledningen till effektökningen är att elmotorns vridmoment skulle bli för framträdande med en svagare maskin. För att fungera med start/stopp-funktion har klimatanläggningen gjorts eldriven. Strömmen kommer från litiumjonbatteriet och för den som tillbringar mycket tid i köer kan det vara värt att veta att du kan stå i gassade sol i cirka 30 minuter innan motorn behöver startas för att ladda batteriet. 

 En kul detalj är att start/stopp-funktionen saknar avstängningsknapp, i stället har man gömt funktionen i automatlådans sportläge. Den totala effekten för hybriddrivlinan anges till 465 hästkrafter och 700 Nm vilket är så pass mycket effekt att den tidigare 750i bakaxeln har fått ersättas av den kraftigare axeln från 760i. Tyvärr innebär det att bakhjulsstyrningen som minskar svängradien utgår. Sammantaget innebär hybridkonverteringen en viktökning på 100 kilo jämfört med 750i.

 BMW har medvetet valt att inte särskilja Activehybrid 7 från övriga 7-serien därför har inga karossförändringar gjorts, men det finns ett par detaljer att lägga märke till. Det tydligaste är färgen ”Bluewater metallic”, de aerodynamiskt optimerade 19-tumsfälgarna samt modellbeteckningen som pryder C-stolparna. När det gäller funktionaliteten har hybridanpassningen i princip passerat obemärkt, bagageutrymmet rymmer 460 liter mot tidigare 500 liter. Likt övriga ”sjuor” går det att beställa genomlastningslucka. I kupén inskränker sig ändringarna till en extra meny i iDrive där man kan se hur drivlinan växlar mellan de olika energilägena.

 Att köra hybridbilen är i princip som att ratta vilken 7-serie som helst. Tyst, bekväm och för sin storlek påfallande smidig. Som bekväm långdistansare tillhör 7-serien den absoluta toppen. 

 Drivlinan känns oerhört kraftfull, vid 200 km/h på hastighetsmätaren varvade motorn obekymrade 2800 

 r/min. Men när det kommer till själva hybriddriften finns det utrymme för förbättringar. Visserligen är det mer en skönhetsmiss än en anmärkning, men vid lättare inbromsningar känner man hur växellådan arbetar ned genom växlarna, det gör man inte i 750i. Jag gissar att det är ett resultat av att elmotorn laddar batteriet (bromsregenerering). Snabbfotade förare kan lätt få lite ryckiga starter då start/stopp-funktionen inte hinner med, gaspådraget kan helt enkelt bli kraftigare än vad föraren hade tänkt sig. Det som förvånade mest under provkörningen var hur sparsamt elmotorn användes, bara under kraftig acceleration indikerade färddatorn att ström gick från batteriet till drivhjulen. Enligt EU-körcykeln ska Activehybrid 7 klara sig på 0,94 l/mil vilket lär bli tufft, under provkörningen drog bilen strax över 1,2 l/mil. 

 Trots att det finns några mindre skönhetsfel imponerar ActiveHybrid 7. Kraftutvecklingen, prestandan och komforten är utmärkt. Hybriddriften ger ägaren en viss miljöstämpel, men för dig som letar efter det CO2-snällaste alternativet i 7-serieflottan är det fortfarande 730d med 178 g/km CO2 som är det givna valet.

BMW ActiveHybrid 7

Pris

Ej fastställt, cirka 1,1 miljoner.

Motor

Bensin. 8-cyl V-motor längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 88,3/89 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 449 hk (330 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 650 Nm vid 2 000 r/min. El. Max effekt 20 hk (15 kW). Hybridsystem totalt: 465 hk (342kW)

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 8-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg F 8,5 tum, däck 245/50 R19. B 8,0, däck 275/40 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 507, bredd 190, höjd 149, spårvidd f/b 161/165. Tjänstevikt 2 120, maxlast 590, max släpvikt 0. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,9 s. Bränsleförbrukning/miljö* Stad 1,26, landsväg 0,76, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 g/km 219.

Skatt

Skattebefriad i fem år.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!