Provkörning av BMW Activehybrid X6 Foto: BMW Group MediaPool / eb.andriuolo / This image is

Provkörning av BMW Activehybrid X6

BMW tog till storsläggan när de byggde sin första fullhybrid. V8 med dubbelturbo och två elmotorer för säkerhets skull. Borta bäst, säger vi efter att ha provkört X6 Hybrid i Miami.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Just när vi trodde att vi hade sett den sista crossover-varianten drar BMW igång mixern en gång till.

Basen den här gången är den 2,2 ton tunga X6, jättebabyn som blev till när BMW X5 för två år sedan parades med BMW 650 coupé. Personligen lutar jag åt att det handlade om våldtäkt, trots att X5 påstår att den snygga coupén var med på noterna.

 Eftersom kunderna verkar gilla det där med hybrider och miljö så har utvecklingsavdelningen toppat X6-groggen med ett par hundra kilo batterier och två elmotorer. Resultatet är mixtur som heter duga: Världens starkaste suv-coupé-sport-miljöbil med en sammanlagt motoreffekt på 485 hästkrafter.

 Utåt sett är skillnaderna så små att det är svårt att skilja den exklusiva X6 Hybrid från en ordinär X6 50i. Skalet är detsamma som för vanliga X6, så när som på en bula på huven där styrelektroniken sitter. Kupéutrymmena är intakta. Batteriet ligger under bagagerumsgolvet och de två elmotorerna är sammanbyggda med automatlådan. 

 Miljösmaken är ärligt talat inte särskilt framträdande, och något annat var väl heller inte att vänta med en X6 som bas. BMW X6 Hybrid handlar mer om effektsökeri. V8-motorn ger i sig 407 hästkrafter, och de två elmotorerna ger 91 respektive 86 hästkrafterna. Tillsammans ger de 485 hästkrafter till automatlådan, för vidare befordran till fram- och bakaxlar. 

 BMW X6 Hybrid är en så kallad fullhybrid, till skillnad från hybridversionen i 7-serien som nyligen presenterades. Elmotorerna är alltså starka nog att ensamma sätta snurr på bilen. BMW uppger att X6 Hybrid kan nå 60 km/h med elkraft, men själv kommer jag inte i närheten av det. Förbränningsmotorn kopplas nämligen in ganska snabbt, nästan direkt efter starten. 

 Jag provkör bilen i Miami, Florida. Ett olyckligt val av provkörningsort kan tyckas för en bil som har 485 hästkrafter att bevisa. Jag behöver bara svänga ut från hotellet så fastnar jag direkt i en stilla lunk i 70-80 km/h. En handfull filer stretar framåt på Florida A1, till synes oberoende av varandra. Omkörningsfil finns inte, ibland går den innersta filen snabbast, ibland någon av mittfilerna. Jänkarna bryrsig inte, de ligger kvar i samma fil. 

 Å andra sidan passar den 1,98 meter breda hulken riktigt bra i landet där storlek XL har blivit medium. Här smälter den in som en i mängden.

 Ibland uppstår luckor som gör det möjligt att hålla gaspedalen nedtryckt mer än ett par sekunder. 

 Effekten är… ska vi säga inspirerande? X6 Hybrid har ett mäktigt driv, ungefär som när en jumbojet accelererar på startplattan. Enligt fabriken kan den 2,5 ton tunga pjäsen accelerera från noll till 100 km/h på 5,6 sekunder. Elmotorerna ger fullt vridmoment redan från start. Fyrhjulsdriften hjälper till att få ner all kraft i asfalten.

 I Sverige, och speciellt i Stockholm, har jag alltid tyckt att X6 tillhör de mer obegripliga inslagen i trafiken. För stor, för törstig och alltför lätt att moralisera över. Till och med den mest hårdhudade klimatskeptiker drabbas av dåligt samvete bakom ratten i en X6. 

 Den nya hybridmodellen kan nog mildra samvetet. BMW uppger att förbrukningen i blandad körning uppgår till 0,99 liter per mil. Som vanligt för hybridmodeller med start/stopp-funktion är den inte markant törstigare i stadskörning: 1,08 liter per mil enligt fabriken. Bromskraftåtervinningen sker effektivare än någonsin tidigare, när man släpper gasen kan man faktiskt höra generatorn. Styrningen stöttas med elservo för första gången i en X-modell från BMW, och den gör ett utmärkt jobb.

 Den ”vanliga” X6 med samma V8:a på 4,4 liter, men utan elmotortillskott, drar 1,25 liter per mil och har ungefär samma prestanda eftersom den slipper släpa på 300 kilo hybridteknik.

 Med fyrhjulsdrift, automatlåda, vikt som en sommarstuga och prestanda som en racerbil är 20 procent förbrukningsminskning och en törst under litern något att ta av hatten för. 

 Ändå framstår X6 Hybrid varken som teknisk spjutspets i hybridsammanhang eller som ett moraliskt rättesnöre. 

 De enda bilar som har en jämförbar drivlina är Lexus fullhybrider. Den stora lyxlimousinen Lexus LS 600h har V8 och elmotor på sammanlagt 445 hästkrafter och drar 0,93 liter per mil. Suvmodellen Lexus RX 450h är åtskilligt svagare med ”ynkliga” 298 hästkrafter under huven, men drar bara 0,63 liter per mil. Det skiljer en Grand Canyon till BMW X6 när vi talar koldioxidutsläpp. 

 Min minnesbild är dessutom att ingreppen i gränslandet mellan eldrift och bensindrift sker mjukare i Lexus. I BMW X6 Hybrid får jag inte den riktigt tydliga elhybridkänslan. När jag kör iväg från stillastående startar BMW X6 visserligen med hjälp av elmotorerna, men bara efter någon sekund tar förbränningsmotorn över. Trycker jag lite extra på gasen kan jag tydligt höra ljudet från maskinrummet, ett potent, nästan ”racig” ljudkuliss. Det verkar nästan som om BMW skäms för att bilen – ibland – är elmotordriven. 

 Nej, förbrukningen och miljöegenskaperna är inte riktigt vad man förväntar sig av en hybrid 2009. Men fokus har heller inte varit att få bränsle­törsten att bottna. Databladet talar sitt tydliga språk. 

 485 hästkrafter. Det är nästan 200 hästkrafter mer än närmaste konkurrenten, Lexus stadsjeep. ”Världens starkaste hybrid” är ett säljande epitet, och ett halvt tusen hästkrafter är onekligen svar på tal för dem som bjäfsar om några centiliter hit och dit. 

 Men sportig? Nej. Framför allt för att det är tjänstefel att definiera en bil som väger 2 525 kilo som sportbil. Nog känns massan när man svänger runt gathörnen. Testbilen rullar på däck i storlek 315/35 som sitter på 20 tums fälgar. Egentligen en fullständigt idiotisk dimension ur fjädrings- och miljösynpunkt, men komforten är trots det bra. Låt vara att utmaningarna är begränsade i dag, det handlar på sin höjd om betongskarvarna på motorvägen. 

 Med ett öga på färddatorn kan jag konstatera att X6 Hybrid inte är imponerande miljövänlig när vi lunkar fram mellan köpcentrum och hotellkomplex. Vi snittar 1,2-1,3 liter per mil och det i ganska lugn körning. 

 X6 har sedan den kom till hånats i europeisk press. För stor och för klumpig. För snygg tror jag ingen har skrivit. Men Sverige, eller för den delen Europa, är inte normen för resten av världen. I USA, i Ryssland och i Asien har BMW X6 mottagits väl.

 Om man som X6-kund värnar om miljön, varför inte köpa den betydligt snålare X6 diesel? Att bara vara förnuftigare än BMW X6 M känns som väl lättköpt seger.

 På andra marknader, där bilen de facto säljer bra, kommer kunderna att säga ”cool”. . Och sedan håva upp 1 070 000 kronor, det som förväntas stå på prislappen.

 Ingen amerikan upplever bilen som stor, klumpig och svårparkerad. Parkeringsrutorna utanför förorternas shoppingmalls är väl tilltagna. 

 Visst är bilen oöverskådlig och bakåtsikten usel, men ”so what”? I det här landet kör man framåt!

BMW Activehybrid X6

Pris

Prel omkring 1 070 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 88,3/89 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 407 hk (300 kW) vid 5 500-6 400 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 1 750-4 500 r/min. Elmotor 1: Max effekt 91 hk (67 kW) vid 2 750 r/min. Vridmoment 260 Nm vid 0 r/min. Elmotor 2: Max effekt 86 hk (63 kW) vid 2 500 r/min. Vridmoment 280 Nm vid 0 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjäder och dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel, luftfjädring.

Styrning

Elektrisk styrservo, kuggstång. Max 3,1 rattvarv. Vändcirkel 12,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 9 tum, däck 255/50-19

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 293, längd 488, bredd 198, höjd 170, spårvidd f/b 164/171. Tjänstevikt ca 2 525, maxlast ca 500, max släpvikt 2 000. Tank 85 liter.

Fartresurser*

Toppfart 236 (med sportpaket 250) km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,6 s. Bränsleförbrukning*/miljö Stad 1,08, landsväg 0,94, blandad körning 0,99 l/mil. CO2 231.

Skatt

2 325 kr.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!