BMW C1

Provkörning av BMW C1

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

1-cyl tvärmonterad motor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler. Bränsleinsprutning. Kompression 13:1. Borrning/slag 56,4/50 mm, volym 125 cm3. Effekt 15 hk (11 kW) vid 9250 r/min. Vridmoment 12 Nm vid 6500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn bak, bakhjulsdrift, steglös automatlåda. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Telelever framgaffel, svingarm bak.

STYRNING

Styre.

BROMSAR

Skiva fram och bak.

HJUL/DÄCK

Fälgbredd 3,5 tum. Framdäck 120/70 13. Bakdäck 140/70 12.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 149, längd 208, bredd med speglar 103, höjd 177. Tjänstevikt 185. Tankrymd 9,7 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgift)

Acceleration 0-50 km/h 5,9 s, toppfart 103 km/h. Bränsleförbrukning i 90 km/h: 0,29 liter/mil.

Automohoj!

Fågel? Fisk? Någonting mitt emellan, säger BMW. En tvåhjulig bil kanske? Skoter med tak är väl en ganska träffande beskrivning. En skoter som inte liknar någonting annat och som påstås vara mycket säkrare att färdas i " inte på! " än andra tvåhjulingar. Jag faller pladask för tekniken och ut-seendet hos den här farkosten, BMW C1. 

Redan för tio år sedan började utvecklingsarbetet. BMW grunnade på om det inte skulle gå att bygga en tvåhjuling med någon form av passiv säkerhet. 

Motorcyklar och skotrar har i princip varit lika osäkra i alla tider, krockzonen har utgjorts av förarens haka och knän.

Fem olika prototyper, oräkneliga krockprov, tester och tio år senare finns den färdiga BMW C1.

Vi får se en video där C1 i 50 km/h dammar in i sidan på en bil. Skrångel, men gubben eller snarare krockdockan överlever utan större skador.

Varför? För att man sitter i en mycket noggrant konstruerad säkerhetsbur, en så kallad spaceframe av aluminium som omsluter föraren.

BMW speciella framgaffel kallas Telelever och är mycket starkare än en konventionell teleskopgaffel och fungerar dessutom som energiupptagande element. Den feta framskärmen är stoppad med ett hårt men eftergivligt skummaterial. 

En viktig del är att föraren sitter fast i två säkerhetsbälten, nästan som i en bilstol med nackskydd. Det är ett trepunktsbälte och ett tvåpunktsbälte och C1 går inte att köra om man inte tar på dem båda. I axelhöjd på var sida sticker två "öron" ut som tar emot om man välter. Huvudet slår inte i asfalten när cykeln ramlar. Man har också sina fötter och ben innanför ramkonstruktionen.

JUST ATT KROPPEN sitter så fixerad har gjort att BMW anser att hjälm är en nackdel. En tung motorcykelhjälm ger stor påfrestning på nacken vid en kollision framifrån. Det är en vanlig olyckstyp för motorcyklar, bilister ser inte hojen utan kör rätt ut i korsningar. 

BMW kommer inte att leverera C1 till länder vars myndigheter kräver hjälm. I detta nu är det bara myndigheterna i England och Sverige som ännu inte bestämt sig. I övriga länder som planerar att sälja C1 är det grönt att köra utan hjälm. Sedan får var och en bestämma om man vill det eller inte.

Vi får väl se vad Vägverkets trafiksäkerhetsavdelning kommer fram till. Men att vår svenska myndighet skulle vara mer seriös eller mer kunnig i det här fallet än den tyska motsvarigheten TÜV, som godkänt C1 för "ickehjälmsbruk", är svårt att tro.

Den extrema sidvindskänsligheten var ett problem under konstruktionsarbetet. Hojen är hög och utgör ett rejält vindfång, tyngdpunkt ligger högt och hjulen är små. Vingligheten höll bokstavligen på att blåsa omkull projektet.

Men med hjälp av superdatorer och otaliga timmars vindtunneltester fick man fram små ändringar i "karossformen" så att den nu klyver vinden bättre.

Motorn är en encylindrig fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler och blott 125 cm3. Anledningen är att det i många länder är relativt enkelt att skaffa körkort för 125-kubikare och att de är tillåtna för sextonåringar.

C1 väger 185 kg, ganska mycket för att vara skoter. 15 hk verkar försvinnande lite men motorn imponerar.

Grundmaskinen kommer från österrikiska Bombardier-Rotax men har vidareutvecklats av BMW. Den varvar friskt upp till 9 250 r/min och har högsta vridmomentet 12 Nm vid 6 500 r/min.

BRÄNSLEINSPRUTNING och katalysator är unikt för en så liten maskin. Växellådan är automatisk och steglös. Hela drivpaketet är kopplat direkt till bakhjulet. Motorn kommer man åt under sadeln, där också tankning av bensin och spolarvätska sker. 

Nu är det dags att dra.

Säkerhetsbälten på, elstart förstås, och så bubblar den lilla motorn i gång. Instrumentpanelen innehåller hastighetsmätare, tankmätare och en del varningslampor. Alla kontroller som blinkers, vindrutetorkare och annat sitter lättåtkomliga vid handtagen. Parkerad står maskinen på ett centralstöd vars upp- och nedfällning sker med två spakar strax under styret. Den långa spaken påverkar framgaffeln och drar alltså upp eller ner framhjulet. När framhjulet är nedfällt tar stödet inte i marken och med den lilla spaken fäller man upp själva stödet. Klurigt och bekvämt. Sedan är det bara att vrida på gasen och åka i väg. Men det känns lite ovant och vingligt i början beroende på den höga tyngdpunkten.

Av gammal vana drar jag in kopplingshandtaget till vänster på styret. Skotern tvärnitar, jag faller nästan omkull. Visst ja, det var ju bakbromsen. Bromsarna är dessutom låsningsfria.

Jag puttrar ut på motorvägen och lägger mig i 80 km/h. En ganska lagom fart där det inte blåser så mycket. Annars blåser det, inte framifrån som på vanliga hojar utan snett bakifrån, som i en öppen bil.

Motorn knattrar på och taket gör lite resonanslåda av det hela. Färden går inte särskilt tyst.

När jag ger järnet stannar hastighetsmätaren på 110 km/h. BMW uppger 103 km/h som toppfart. Jag saktar av till 90-100 och blir omkörd av en långtradare. Och det är nu det blir lite läskigt.

Vinddraget rycker och drar i C1, plötsligt känns det inte alls bekvämt. Jag far fram och tillbaka över min fil som en rattfull. Nja, motorvägen är knappast rätta elementet.

Så jag vänder tillbaka in mot stan. Det är detta C1 i huvudsak är byggd för. Efter en stund tycker jag att det fungerar smidigt. Motorn är pigg vid trafiksignalerna, 0-50 km/h ska gå på 5,9 sekunder. Folk glor med ögon stora som kokosbollar när jag drar förbi som den värsta UFO-knutte.

Ja, den ser onekligen kul ut och visst fungerar den som cityfordon och som kortpendlarhoj. Snålt går den också. Under tre deciliter milen, påstås det. 

Tre versioner finns men variationerna är inte speciellt stora. Det är mest färgerna som skiljer.

EXECUTIVE ÄR DEN LYXIGASTE med bland annat innerbelysning och hållare för mobiltelefonen. Den är tänkt för affärsmän/kvinnor på väg till viktiga möten. Eller varför inte för hårfrisörskor på väg till viktiga klipp?

Familys Friend kan vem som helst i familjen använda. Den sextonåriga dottern på väg till internetkaféet till exempel. Ungefär så uttrycker man sig i pressmaterialet.

En mängd tillbehör finns, exempelvis olika hållare och lådor för bagage, speciella kläder, en enklare färddator, värme i sits och handtag och mycket mer. Man kan även ta med en passagerare bakom skyddsburen. Den personen ska definitivt ha hjälm och skyddskläder.

Maskinen monteras av Bertone i Italien, dit de flesta komponenter kommer färdiga var för sig. BMW har samarbetat med Bertone tidigare, till exempel med design och byggnation av snygga V8-kupén 3200 CS åren 1962-1965.

Om vi får hit C1 återstår att se. Priset är inte fastställt, någonstans runt 50 000 kronor lär det hamna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!