BMW C1 200

Provkörning av BMW C1 200

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

1-cylindrig fyrtaktsmotor, 176 cm3. 18 hk vid 9000 r/min, max vridmoment 17 Nm vid 6500 r/min. Steglös automatlåda. Skivbromsar, ABS 4700 kr extra.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 149, längd 208, bredd 103, höjd 177. Tjänstevikt 185.

Fartresurser

Toppfart 112 km/h, 0-50 km/h 3,9 s.

Bränsleförbrukning

0,32 l/mil vid 90 km/h.

Tillval

Larm 2800 kronor, tak-lucka 1400 kronor, högtalare 2600 kronor.

Urbant udda

Knasmobilen från BMW har fått fler hästkrafter. Teknikens Värld provkörde i Marbella i Spanien.

Utbudet av bisarra fordon är bedrövligt klent. För djupstimulans är man hänvisad till bilhistoriens utmarker. Men så kom Fiat Multipla. En fullt fungerande knasbil! Och när BMW lanserade C1 härom året vred sig världen en smula åt ett hälsosammare håll. En bil på två hjul, en skoter med tak, ett mobilt stolpiller...

Outsiders etiketteras inte så lätt. 

BMW gjorde säkerhets- och miljöproblematiken till en utmaning och skapade något som, faktiskt, skulle kunna vara ett frö till ett framtidsfordon för citybruk.

Med C1:s upprätta, bältade körställning, krockzoner och störtbågar menade BMW med tyska TÜV i ryggen att föraren skulle klara sig bättre utan hjälm i en olycka, något man nu propagerar för i de länder motorcykeln säljs. Motorn på 125 kubik valdes för att passa flera nationella körkortsregler där innehavare av "B-körkort" skulle kunna köra C1 utan att behöva uppgradera körkortet. 

- Jävla missfoster. 

- Aldrig att jag sätter mig på den där.

Kollegerna från kvällstidningen och specialtidningen har yttrat sig. Själv hoppar jag glatt in i C1, det är så det känns, och efter att ha dragit i spakarna som släpper stödet susar jag iväg. Nytt för i år är möjligheten att få C1 med 175 kubik under rumpan. Välbehövligt. Accelerationen 0-50 går på 3,9 sekunder, två sekunders förbättring. Inga problem att hänga med i den spanska trafikrytmen när jag kryssar mellan pepparkakspensionärer och skoterkids. 

Tak och vindruta gör att draget kommer bakifrån, som på en cabriolet. Det ganska hårda motorljudet från den encylindriga fyrtaktaren studsar in i "kupén", men å andra sidan är jag barhuvad och lägger märke till ljud som en hjälm skulle filtrera bort. Elva länder i Europa har undantagit C1 från hjälmtvång, Sverige är inte ett av dem - än så länge.

Litereffekten är den högsta (120 hk/liter) som BMW kan erbjuda, bildivisionens M-maskiner inkluderade. Ändå kommer man inte undan känslan av att vara undermotoriserad. C1 200 väger sina modiga 185 kg. Med förare och lite last vill man ha mer än 18 hk, kanske är det en vanesak. Tyngdpunkten är högre än på vanliga skotrar. Något besvär av detta märks inte denna vindstilla dag - förrän lite längre fram i texten.

Innan vi är där noteras att bakvagnen slår hårt i potthålen Med motorpaketet hängande i anslutning till svingen blir den ofjädrade vikten hög. Automatlådan sköter arbetet mjukt och snyggt, men hela tiden går motorn på ett för högt, störande varv. Eller är det återigen mina befriade öron som narras?

ABS-bromsar finns för 4700 kronor. Jag nitar på grus och förstår det geniala med att kryssa i den rutan. Noll dramatik. När den standardmonterade katalysatorn kommer på tal bleknar bilden av trendig nisse och med tillval som elektriskt uppvärmd dyna och handtag (2300 kronor) framstår C1 som en riktigt bussig kompis.

Fast vi skiljs inte helt och hållet som vänner. Några illa planerade drag gör att jag hamnar i en återvändsgränd. När jag med fotkraft ska rulla pjäsen bakåt slinter jag och då kommer liksom överbygget farande. Plötsligt är Spanien vänt 90 grader i vindrutan. 

Hängande på sidan i två säkerhetsbälten känner jag mig inte så lite bisarr.

Den här vill man bara ha.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!