Eldrivna 4-serie Gran Coupe har ett Cd-värde på 0,24. Frontspoiler och vingar framför hjulen bidrar till att få luften att strömma förbi. Som tillval kan aerodynamiska hjul väljas som förlänger räckvidden med en mil i WLTP. Foto: BMW

Provkörning av BMW i4 M50

Med elmotor byter 4-serie Gran Coupé namn till i4. Trots smäcker coupéprofil har man lyckats trolla in batterier på 84 kWh och motorer på 400 kW.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Faktabladet imponerar. Batteri på 83,9 kWh brutto, netto 80,7 kWh. Allt göms i en väldigt smäcker coupéliknande kaross som är 145 centimeter hög och 4,78 meter lång. Bagageutrymmet lastar 470 liter under halvkombiluckan. Det är bra paketerat. I princip samma lastutrymme och samma plats i kupén som i bensindrivna Gran Coupé. Golvet är bara höjt ”pyttelitet” – ingenjören från BMW som jag talar med måttar några millimeter mellan tumme och pekfinger.
Batteripaketet är bara elva centimeter högt, det hjälper. Jämfört med batterierna i i3 är energitätheten 20 procent högre i de nya battericellerna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!