Jämfört med de konceptbilar BMW visat har iX3 en rätt vanlig grill. Det tackar vi för. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av BMW iX3

Lite senare än konkurrenterna och betydligt mer anonym än de flesta nya elbilar. BMW smyger ut nya elsuven iX3 i skuggan av en större elbilssatsning. Men varför då? Det här är en bilnyhet som verkligen tål att stå i rampljuset.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Redan för sju år sedan visade BMW upp en ny elbil, byggd på en helt nyutvecklad plattform, med massor av nya fräscha material och nya tekniska lösningar. Sedan dess har modellen i3 både fått ris och ros – men unisont hyllats som en föregångare.
Därför tycks det lite bakvänt när BMW:s konkurrenter kommit ifatt och rullat fram egna nya elbilsplattformar och nya modeller så väljer BMW en försiktigare väg. Nya elbilen iX3 är i praktiken en rejält ombyggd X3 där förbränningsmotor och växellåda bytts ut mot elmotor och ett stort litiumjonbatteri.
BMW väljer alltså samma väg som Volvo med sin XC40 Recharge P8 AWD och till viss del även Mercedes med sin EQC 400 4Matic. Nya iX3 blir extra anonym då BMW mitt under brinnande lanseringsstart också kommunicerar att konceptbilen iNext – med mycket av BMW:s allra senaste teknik – i produktionsfärdigt skick ska heta BMW iX. BMW iX är till storlek och utförande något helt annat än iX3.
Det är synd att BMW på det här sättet tar udden av iX3 redan innan den ens fått chansen att glänsa. Och det förstärker misstanken om att iX3 av någon anledning är 9-12 månader försenad. Sedan spelar det förstås stor roll att BMW kan bygga elbilen på samma produktionslina som bilarna med förbränningsmotor och därmed anpassa produktion efter efterfrågan på bästa sätt.

Det låter mer när du gasar vilket faktiskt förbättrar komforten. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I vilket fall tar jag emot nycklarna till den tyskregistrerade BMW iX3, som precis körts av transportbilen och parkerats norr om Stockholm, med stor glädje. Vi blir första svenska tidning som får möjlighet att köra bilen och då spelar det mindre roll att molnen ligger lågt och regnet hänger i luften.
Det första som BMW iX3 förmedlar är ljudet när eldrivlinan väcks till liv. Ljudet har skapats av Hans Florian Zimmer, en tysk filmusikkompositör som bland annat gjort musiken till filmer som Rain Man, Thelma och Louise och Mission Imposible 2. För de yngre läsarna kanske det är mer relevant att veta att det är Zimmer som gjort musiken till spel som Call of Duty och Modern Warfare 2.
Och det låter faktiskt bra. Precis som Porsche gjort i Taycan väljer BMW också att ljudet förstärks vid kraftig acceleration. Ljudet hjälper förare och passagerare att förstå accelerationen och det minskar känslan av att bilen flyger iväg. Det kan verka som en obetydlig detalj men det fungerar verkligen bra – iX3 ger inte alls samma lite läskiga känsla i magen vid kraftig acceleration som till exempel en Tesla eller en Jaguar.
BMW har också tagit ner effekten till måttliga 286 hästkrafter vilket gör att den inte alls kan mäta sig med konkurrenter från Tesla, Audi eller Jaguar vad gäller ren acceleration. 0-100 km/h på 6,8 sekunder är långsammare än många andra elbilar men fullt i klass med en X3 med bensinmotor. Jag gillar det, det är bra att tillverkarna börjar kommunicera andra värden med elbilar än snabb acceleration.

1 av 2: Anonym! Att denna BMW går på el tar du på de blå detaljerna och avsaknaden av avgasrör. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Medlemmar ur "Röda jackorna" inspekterar nyligen anlända BMW iX3 i Frihamnen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Ute på vägen är det viktigt att snabbt lära sig de olika inställningarna för respons från drivlinan och energiåtervinning. Du kan välja mellan sport, comfort och eco pro på en knapp intill växelspaken. På växelspaken kan du också välja ett läge B till vänster om Drive vilket ger ett läge som kan jämföras med konkurrenternas en-pedal-läge, det vill säga högsta möjliga energiåtervinning och möjlighet att köra helt utan att bromsa.
Förutom lite snabbare styrning och hårdare inställningar på den adaptiva fjädringen ger sportläget också ett lite kraftigare ljud från elmotorn.

Jag brukar ha svårt att snabbt vänja mig vid en-pedal-läget på elbilar men BMW:s fungerar väldigt mjukt och behagligt. Inte minst följer återvinningen hur min fot släpper gaspedalen och det går snabbt att få till en mjuk och följsam körning med bästa möjliga energiåtervinning. Om du gillar att använda adaptiva farthållaren så sköter BMW återvinningen på bästa sätt beroende på vad som finns framför bilen i form av trafiksituationer.
Comfort och B-läget blir den inställning jag fastnar för och som får ta mig igenom Stockholmstrafiken.
När jag provkörde nya X3 stördes jag av att bilen vandrade lite fram och tillbaka över vägbanan och att BMW förstört den fina styrning som kännetecknat märket i så många år. Den känslan finns inte alls i iX3 och kanske är det batteriets tyngd och låga placering som hjälper till att få bilen lite mer grundad i marken. Styrningen känns lite lagom BMW-trög igen och känslan i ratten är allra bäst i sportläget.

1 av 5: Täckt grill, några blå detaljer och andra fälgar skvallrar om att detta inte är en X3 med bensin- eller dieselmotor. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: CCS-kontakten ger snabbladdning på 150 kW. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Fällbart baksäte i 40/20/40 charmar barnfamiljen. Laddkablar stuvas in i väskan. Något mindre stuvplats under golv. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: Inget lastutrymme – även kallad frunk – fram. I stället gapar motorrummet tomt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Fult eller snyggt – designen på fälgarna skapade debatt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Det är väldigt få som lägger märke till iX3 trots att den är – för Stockholm – en helt ny bil. Anledningen är förstås att iX3 ser ut som en helt vanlig X3. Enda skillnaden är den delvis täckta grillen, några blå detaljer och de näst intill täckta och aerodynamiskt designade fälgarna. Och även om jag låtit eventuellt nyfikna titta in i iX3 hade de inte upptäckt några stora skillnader.
Provbilen har sportstolar och utrustning enligt Charged Plus-nivån, vilket kostar 80 000 kronor och bland annat innehåller head up-display och ljudsystem från Harman Kardon, men är bortsett från några blå detaljer identisk med en X3 med förbränningsmotor.

BMW har gömt undan batteriet så bra att inte ens lastutrymmet eller platsen i baksätet blivit mindre. Baksätet är fortsatt så där platt och trevligt som alla barnfamiljer gillar.
Batteriet har en energinivå på 80 kWh men av det är det bara 74 kWh som kan användas. Det följer gängse standard på lite drygt 90 procent användbar energi av batteriets bruttonivå. BMW säger att de använder mindre kobolt i sina batterier än flera konkurrenter men det finns inga uppgifter om exakt kemisk sammansättning. BMW var också tidigt ute med att sköta inköp av känsliga råvaror på egen hand för att förse sina underleverantörer med rätt varor från rätt gruvor, smältverk och raffinaderier. BMW var första bilföretag att ansluta sig till organisationen IRMA, Initiative for Responsible Mining Assurance, och även om det finns få bevis för exakt hur råvaruhanteringen går till måste vi säga att BMW gjort mer än många andra bilföretag för att se till att elbilsbatterierna produceras på ett hållbart och etiskt sätt. BMW har också tecknat avtal med svenska Northvolt om framtida batterier till sina elbilar.

1 av 2: Nyligen presenterade BMW iX. Foto: BMW / BMW
2 av 2: Kommande BMW i4 som koncept. Foto: BMW

Räckvidden på fulladdat batteri är enligt BMW närmare 46 mil. Energikonsumtionen överstiger 2 kWh per mil under min bitvis sportiga körning och det krävs försiktighet med accelerationen för att nå tillverkarens förbrukningssiffra.
BMW använder en värmepump i iX3 för att se till att batteriet håller en så bra arbetstemperatur som möjligt och att energinivån inte påverkas lika mycket av kallt väder. Enligt BMW har hela drivlinan i iX3 en verkningsgrad – alltså skillnaden mellan energi in och energi ut – på 93 procent. 93 procent av alla energi som laddas i batteriet kan alltså omvandlas till rörelseenergi.
Enligt BMW:s beräkningar har deras egna drivlinor med förbränningsmotor en verkningsgrad på cirka 40 procent. Rent matematiskt är det alltså stor fördel för elbilen, förutsatt att vi kan ladda den med klimatsmart energi.
Tyvärr använder inte BMW motorrummet till något vettigt och jag saknar den smarta detaljen från iX att locket till spolarvätskan döljer sig bakom BMW-märket på huven. iX3 är också bakhjulsdriven vilket gör att de naturliga konkurrenterna Mercedes EQC och Audi e-tron direkt får en fördel.
Lagom till lanseringen i Sverige visar BMW-importören upp ett avtal med flera stora laddoperatörer om billigare publik laddning. Det är ett sätt för BMW att konkurrera med Teslas egna laddnätverk och de märken som anslutit sig till Ionity-samarbetet.

1 av 6: Jan-Erik Berggren har redan kört BMW iX3 och bjuder här på en exklusiv provkörningsrapport. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6: Samma inredning som alla andra. Först i nya iX byter BMW design på skärmarna. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 6: Blå detaljer... Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 6: ... genomsyrar iX3. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 6: Sportstolar och platt baksäte. Innerutrymmen och komfort imponerar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 6: Marcus demonstrerar att det finns bälte att växa i. Bra utrymme i baksätet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det regnar intensivt när jag närmar mig BMW:s importör norr om Stockholm. Trots det är vägljudet inte besvärande. Och trots suvens naturligt upprätta vindruta är inte heller vindbruset jobbigt. Mercedes EQC må vara den hittills tystaste elbilen men iX3 kommer inte långt efter i ren ljudkomfort.
Jag parkerar BMW iX3 på importörens för dagen tomma parkering och det är lite typiskt att iX3 lanseras den här stökiga och ödsliga coronahösten.
BMW iX3 verkar dömd till ett liv helt i skuggan – trots att den har allt för att verkligen kunna stå ensam på scenen i rampljuset.

Rivaler

Foto: Audi

Audi e-tron 50 quattro
Börjar tillhöra veteranterna bland el-suvarna och Audi har hunnit med flera varianter under de knappa två åren e-tron funnits på marknaden. Kort räckvidd för så mycket pengar.
Pris: från 799 000 kronor.

Mercedes EQC 400 4Matic
Efter världspremiären i Stockholm har det varit relativt tyst om Mercedes el-suv. Kanske är det för att den är dyrare än flera konkurrenter. Fyrhjulsdriften imponerande inte i vårt test.
Pris: från 805 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!