BMW K 1200 LT

Provkörning av BMW K1200 LT

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventilerper cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 75/70,5 mm, cylindervolym 1172. cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 8000 r/min. Max vridmoment 120 Nm vid 5250 r/min.

Kraftöverföring

5-växlad låda, kardandrift.

Chassi

Gjuten aluminiumram. Telelever-upphängning fram, bak Paralevel centralfjäderben med vägberoende dämpning, fjäderförspänning med ratt, hydraulisk steglös inställning.

Bromsar 

Dubbla skivor fram, enkel skiva bak. Integral ABS.

Hjul (fram-bak) 

Fälg bredd 3,5-5 tum, däck 120/70-160/70 ZR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Hjulbas 163 cm, sadelhöjd 77 cm. Tjänstevikt 387 kg, maxlast 213 kg. Tankrymd 23,4 liter varav reserv ca 4.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ej uppgift, toppfart ca 210 km/h.

Bränsleförbrukning*

90 km/h: 0,43 l/mil, 120 km/h: 0,57 l/mil

*(fabriksuppgifter)

Tvåhjulig bil

Utrustad med backväxel, farthållare och centrallås kan BMW K 1200 LT knappast kallas för motorcykel. Frågan är i så fall vad det egentligen är vi har provkört?

Jag står smått splittrad inför uppgiften att provköra en nästan 400 kilo tung, helkapslad motorcykel. En jättelik apparat med värme i sitsarna, värme i handtagen, cd-växlare, radio, intercom, farthållare, backväxel, sminkspegel, rejäla bagagemöjligheter och centrallås. Plus en hel del annat som brukar platsa - i bättre bilar.

Är BMW K 1200 LT en tvåhjulig bil eller en scooter modell största möjliga, det är frågan.

Efter en gedigen instruktion i hur backväxeln läggs i och hur det elektrohydrauliska centralstödet aktiveras återstår att ta tjuren vid hornen - eller snarare besten i styret.

När den rullat ner från stödet gäller det att hålla cykeln så rakt som möjligt. Börjar den luta aningen för mycket finns förmodligen ingen återvändo - bara att ringa bärgare. 

För att den plastinbakade skapelsen inte ska gå i kras om vältning ändå skulle vara framme så är var sida försedd med ett rejält skydd i gummi-inbakade stålrör. Dessa ska göra att hojen inte välter helt och hållet på sidan och därmed inte repas mer än nödvändigt. De stora backspeglarna ska lossna vid nämnd marksyning och därmed klara sig. 

Jag tänker försöka låta bli att prova just de här förnämliga egenskaperna. Vad skulle hända vid platt fall om jag hamnade under?

På med tändningen och den bilinfluerade instrumentgruppen lyser upp och lampor börjar blinka. Ett tryck på dosan som följer med nyckeln avaktiverar immobilizern och maskinen kan startas. Motorn är en längsliggande rak fyra på närmare tolvhundra kubikcentimeter. Den har fyra ventiler per cylinder, bränsleinsprutning och en maxeffekt på 116 hästkrafter. 

Vinglar ograciöst iväg in mot stan. Så fort besten kommer i rullning känns det säkrare, men de många rödljusen och ständiga köstopp får svetten att rinna och det beror alltså inte enbart på att solen fått spader denna sommardag. Efter ett tag börjar jag så smått vänja mig. Men nja, stadskörning är inte rätt element för R 1200 LT, så är det bara. 

Vänder framstänkan mot hemtrakterna norr om stora staden. Motorväg, motorväg - LT:s rätta element. Trycker på knappen som reglerar den höj- och sänkbara rutan och jag sitter nästan i lä trots 120 knyck på mätaren.

- Åk till Rom och fika, viskar någons röst inne i skallen.

Visst, det skulle förmodligen låta sig göras med minsta möjliga ansträngning ombord på den här cykeln.

K 1200 LT är en dröm för den som vill åka riktigt bekvämt. Tidigare har jag aldrig riktigt förstått den här motorcykeltypen, men inser nu dess berättigande redan efter ett par mil. 

Trots sin tyngd och storlek känns den smidigare än väntat. Att flänga runt på krokiga asfaltvägar är inget bekymmer. Man får bara ha i minnet att tyngdpunkten är relativt hög (i alla fall med passagerare och packning) och i kurvorna känns det som om man får lägga ner ganska ordentligt. Men det känns ändå inte otäckt - om det inte ligger grus i kurvorna.

Fjädringskomforten är den bästa jag upplevt på en motorcykel och står inte en bekväm bil efter. Liksom bromsarna, som känns synnerligen effektiva. Bromsarna är integrerade. Trampa på fotbromsen så bromsas också framhjulet, och vice versa. Bromsarna har servo och givetvis ABS.

Vi har laddat cd-växlaren med favoritmusik och kör man i lagliga hastigheter så fungerar ljudet tillfredsställande. Volymen är fartberoende och har man relativt hög volym i låg fart så riskerar man att spräcka högtalarna vid högre hastighet. Men manöverknappen sitter ganska lättillgängligt på styrets vänstra sida. Här invid regleras också färddator, farthållare, hel- och halvljus samt vänster blinker. Högerblink sker till höger, en lite speciell BMW-lösning som det råder delade meningar om.

Trots vikten känns hojen lätthanterlig i fart - och ganska rapp. Motorn drar fint över hela registret och den femväxlade lådan är lättjobbad och har bra stegning. Men varför har inte BMW löpt linan ut? En automatlåda vore som klippt och skuren på den här hojen, gärna manuellt reglerbar med knappar på styret.

Vi pausar, utan att det behövs, i Norrtälje och jag trycker på knappen som aktiverar stödet. Det orkar med förare, passagerare och packning - vips så står den där. Ett tryck på nyckeldosan och cen-trallåset låser hojen och de tre packväskorna. Men det låser inte centralstödet. 

Någon kommer fram och frågar skämtsamt om jag har körkort för turistbuss, en liten grabb vill provsitta, många tittar förundrat. 

En tvåhjulig bil?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!