BMW K1200LT

Provkörning av BMW K1200LT

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cylindrig längsmonterad vattenkyld radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Borrning/slag 70,5 mm x 75 mm, volym 1172 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW ) vid 6750 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

5-växlad låda med elektrisk backväxel. Kardandrift.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram fjäderben BMW Telever, 102 mm fjädringsväg, bak enarmssving med hydraulisk dämpning (steglöst justerbar fjäderförspänning).

BROMSAR

Fram dubbla 305 mm skivor med fyrkolvsok, bak skiva 285 mm med fyrkolvsok. ABS.

HJUL

Lättmetallfälgar, 17 tum. Däck fram 120/70 R17, bak 17 tum 160/70 R17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Hjulbas 1632 mm, vikt 378 kg, totalvikt 600 kg, sitthöjd 770-800 mm, Tankrymd 24 liter.

PRESTANDA(fabriksuppgifter)

Toppfart ca 200 km/h.

Bil på två hjul

När upphör en motorcykel att vara just motorcykel? Frågan poppar osökt upp någonstans mellan knappen för cd-växlaren och reglaget för farthållaren. Eller kanske just i trakten av sminkspegeln? 

För elektriskt uppvärmd sadel och handtag, backväxel, ABS-bromsar, färddator och katalysator är väl att betrakta som rena motorcykelattribut - väl? Glömde visst burkhållaren.

Med vänster tumme justerar jag farten uppåt, på några ynka sekunder lufsar den 378 kg tunga 1200-kubikaren upp i dryg motorvägsmarsch. Drar det inte lite väl mycket? Lite fingerspel och det stora vindskyddet ändrar vinkel med hjälp av en elmotor och förvandlar fartvinden till ett bakslugt drag, som förflyttar mig framåt i sadeln. Ytterligare finsjustering och det blir så vindstilla man kan begära på en motorcykelsadel i 140 km/h.

Komforten i övrigt ligger inte bilen långt efter på denna 175000-kronorsmaskin. Hjulbasen är lång, 1,63 meter. Möjligheten att ta med sig bagage är väl i nivå med en sportinriktad fyrhjuling. Med tanke på tyska principer att konstruera och sätta samman föremål, övervägdes säkert möjligheten att göra K1200LT helt befriad från drag. Nu blev det inte så, tack och lov. Tyskt manér märks i alla detaljer: genomtänkt, gediget, snyggt formgivet. Motorcykeljournalisternas angrepp när det kommer till BMW har alltid varit reglagen för blinkersen och det är bara att instämma - idiotiskt. Reglaget för vänsterblink sitter på vänster styrhalva och vice versa. Även om BMW bestämt att förfarandet är höjden av ergonomi så är det inte det.

Inte heller är motorn eller växellådan helt övertygande. Fyra cylindrar och 98 hk vid 6750 r/m får naturligtvis fart på kilona, men motorn går lite rått och ger ifrån sig ett odistinkt ljud. Lika förvånande är att växellådan är aningen osmidig, vilket man inte förväntar sig av en så i övrigt polerad maskin.

De tio mil jag provrider maskinen kan omöjligen berätta hela storyn. En ruggig långresefaktor anas, en maskin vars sanna natur först uppenbarar sig när trafikskyltar visar krumelurer och inte ens euro förslår när det ska till att tryckas in en grillkorv i ansiktet. På femmans växel varvar den 

3000 varv vid 100 km/h, ytterligare 600 varv och farten är 120 km/h. 

Farten och accelerationen maskeras av alla kilon. Ändå är inte rejäla nerlägg på krokvägarna något skräckscenario. Bumsen är följsam och verkligt behaglig. 

För extrafetisar finns komfortsadel att köpa, med generösare stoppning. Dynan är justerbar liksom handtagens grepp, ändå är en fördel att vara storväxt när man ska baxa denna klump i trånga utrymmen. Det är lätt att 400 kilo tar överhanden om man inte fått upp något rull. En tappad hoj ska inte resultera i en katastrof, mer än skammen. Gummibuffertar på kåpan tar emot och en säkerhetsventil ser till att ingen bensin läcker ut.

I en svettig bilkö genom Södertälje är den fria mc-känslan mindre markerad, jag vinglar lätt fram under ackompanjemang av en 20 watts stereo med fyra högtalare som pumpar ut P1:s Klarspråk. 

Väl ute på tomma vägen igen får jag en vision av vad som fattas hela detta imponerande ekipage. Min snilleblixt erbjuds inte ens som tillval: Automatlåda! 

En silkessmidig automatlåda vore ett underbart sätt att förstärka känslan av denna farkost, på kryss i gränslandet mellan bil och motorcykel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr