BMW M135i Foto: Hans Hedberg, BMW

Provkörning av BMW M135i

När lill-BMW:n skippar bakdörrarna och skohornar ner en rak sexcylindrig turbo­maskin kan inte resultatet bli annat än bra.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Förra säsongens riktiga körhöjdare BMW 1 M Coupé blev en kortvarig produkt. Utvecklad av BMW M GmbH i en låg serie blev den snabbt hett eftertraktad av körsugna förare. Mer vildsint fordon fanns knappt 2011.

Nu släpper samma BMW M GmbH nya BMW M135i, givetvis baserad på 1-serie, med sprillans ny tredörrars kaross men även i den mer praktiska halvkombin med bakdörrar. Att skippa bakdörrarna sparar 7 000 kronor.

Som M-märkt BMW är M135i den första bensinversionen jämte de mer etablerade M3, M5 och M6. M-märkta produkter är huvudnäringen men även individualiserade samt säkerhetsklassade fordon och körträning ingår i affärsplanen för den externa BMW-firman som fyller 40 år i år. Och vilken present de snickrat ihop till sig själva!

Teknikens Värld har tidigare hyllat nya 1-serie (dubbel testvinnare) med fyrcylindrig motor för att vara en smidig, körglad och väl sammansatt figur. Nu kommer den teknikspäckade 35i-motorn på plats – rak sexcylindrig treliters med Twinturboteknik på 320 hästkrafter och maffiga 450 newtonmeter i vridmoment. Detta är upptrimmat med 14 hk och 50 Nm jämfört med BMW 335i. Spakar du själv blir det sexväxlat, annars den fina åttastegade Steptronic. Drivlinan är själva grejen med M135i även om chassit också fått sig en rejäl översyn med sänkning (10 mm) och fastare chassisättning. Bromsutrustningen har uppgraderats för kvickare och mer uthållig hejdning.

Exteriört är det M Performance för hela slanten, ingen på gatan ska missa att du köpt den värsta lilla BMW:n. 18-tums femekersfälg i egen design, större luftintag, unika tröskellådor och en akter med dubbla runda utblås samt fuskdiffusor. I detta nya tredörrarsutförande saknar dörrarna rutram och de redan breda bakskärmarna har ridbyxlook. Lackad i Estorilblått definitivt en nackvridare på stan.

Interiören är lite mer modest, här syns mest M-blåa stygn och dekor på instrumnetbräda samt djupa sportsitsar. Snyggt och propert.

Slänger nyckelklumpen i facket framför växelspaken, trycker till på startknappen. Ett något förhöjt tomgångssound märks, men inte så att det stör. Tvärtom, nyare BMW-bilar saknar forna tiders sexiga ljud.

Raskt ut på Autobahn och motorn når strax sin arbetstemperatur. Efter ytterligare någon minut är det fri lejd, foten går i botten och vi färdas strax i 250 km/h. Lätt och stabilt på samma gång. “Effektivt” är det ord som först kommer ur min mun när det samtalas med min fotograferande co-driver.

BMW M135i fortsätter sin busresa med mig när vi viker in på kurvigare vägavsnitt och till med vidare mot lite grusåka. Viktbalans 50-50 och enbart bakhjulsdrift gör det enkelt att balansera M-chassit, drivlinan står hela tiden med mer kraft om så önskas.

Närmaste konkurrent är Audi RS3 Sportback som med sin karaktärsfulla 2,5-liters TFSI-femma på 340 hästkrafter mer är att likna vid ett precisionsinstrument. M135i har mer känsla över sig.

Om ett år kommer två andra sportnyheter som vill slå lill-Bumsen på fingrarna. Kommande Mercedes-Benz A 45 AMG får ryktesvis fyrcylindrig tvålitersmaskin och fyrhjulsdrift 4-Matic! För svenskt vidkommande ska Polestar lansera sin Volvo V40 och vi kan räkna med att bilen får nya fyrcylindriga VEA-motorkonfigurationen. 2013 verkar gå i premiumbusbilarnas tecken!

Det som saknas M135i är den tidigare 1 M Coupéns ibland elaka uppträdande. Personligen kan jag dock vara utan detta. Då ser jag hellre fram mot när 1-serie får fyrhjulsdrift xDrive lagom till årets vintersäsong, lanseras först hos 120d och M135i. Då kan vi börja snacka om allroundsportvagn!

Rivaler

Audi RS3 Sportback

Med rak femcylindrig turbomotor, 340 hk, S-tronic och quattrodrivning blir RS3 inte bara ytterst snabb, utan även lättkörd som få. Vi inväntar M135i xDrive för en match!

Pris: 489 100 kronor.

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 

Bakhjulsdriven och med V6-(sug)motor på 347 hk är uppdaterade Genesis ett val för den kostnadsmedvetne som skippar prestige och tekniskt finlir.

Pris: 344 900 kronor.

BMW M135i

Pris

365 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 6-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 8-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fram fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17. Bak fälg 8 tum, däck 245/35 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 434, bredd 177, höjd 141, spårvidd f/b 151/153, markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 425, maxlast ca 530, max släpvikt 0. Taklast 75. Tank 52 liter.

 

Bagagevolym

360–1 200 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h, begr. Acceleration 0–100 km/h 5,1 s (aut 4,9 s).

 

Bränsleförbrukning*

Stad 1,12 (aut. 10,3), landsväg 0,62 (0,58), blandad körning 0,80 (0,75) l/mil. CO2 188 (175) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

1 720 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!