Hans Hedberg kör det senaste, och minsta, från BMW:s M-avdelning på Laguna Seca.

Provkörning av BMW M2 Coupé

Redan före försäljningsstart har den svenska tilldelningen av BMW M2 Coupé sålt slut. Orsaken är enkel: BMW-kunderna har länge väntat på en lättare, kompaktare och raskare BMW M-bil. Det är bara till att gratulera de kommande ägarna.

Att vårda sina kärnvärden är bland det viktigaste som finns inom produktutveckling, inom bilindustrin framför allt. Särskilt när konkurrensen ökar och omgivningen levererar allt skarpare motstånd. Så är rådande varumärkesklimat inom bilvärlden.

BMW har sedan ett halvsekel hävdat sig vara förarens bil, en BMW ska alltid vara skoj att köra. Något som genomsyrar de flesta modeller från München, men eftersom konkurrensen är mördande hård så måste kärnvärdena upprätthållas å det strängaste.

Det är därför jag sitter här på start- och målrakan på legendariska Laguna Seca i ”Sunny California”, utanför staden Monterey vid Stillahavskusten. ”Verktyget” för dagen är det allra senaste från BMW M GmbH – BMW M2 Coupé. Bilen som i en handvändning kastar sten på dem som säger att BMW blir allt mer urvattnat med kvasimodeller som familjempv:n 2-serie Gran Tourer. M2 Coupé är nämligen inget annat än en äkta körglädjevagn.

Rak sexcylindrig 40i-motor på tre liter av den äldre motorgenerationen N55, inte den nya motorfamiljen B58. Givetvis har M2-maskinen M TwinPower Turbo-teknik.

Kolvar och vevaxel hämtas från M3/M4, allt för bästa tillförlitlighet och styrka. Torrsumpsmörjning håller ordning på oljan även när det går undan vid bankörning. Toppeffekten är 370 hästkrafter vid 6 500 r/­min och vridmomentet 465 Nm finns tillgängligt i spannet 1 400-5 560 r/­min. Overboostfunktion ger temporärt ytterligare 35 Nm vid kort fullgaspåslag.

Racerbanan Mazda Raceway Laguna Seca, som är det egentliga namnet, är världsberömd – nu för tiden kanske allra mest från diverse tevespel och särskilt för sin håriga kurvkombination Korkskruven som ligger belägen på banans högsta punkt. Utförslöpan börjar över ett blint backkrön och sedan är färden som en berg- och dalbanetur nedför berget. Jag vet, har kört både Mercedes-AMG SLS och GT här. Aldrig i tevespelsmiljön dock. Endast äkta vara duger anser jag, är ju ändå en mogen 70-talist…

M2 Coupé finns med två olika växellådor, antingen sexväxlad manuell på det där typiskt lätt långslagiga BMW-typiska sättet eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda M DCT (Double Clutch Transmission) med Drivelogic-funktion. Ytterligare en växel hos M DCT gör stegningen tätare och kraftutsöndringen går att kalibrera i läge Comfort, Sport eller Sport+. Det senare optimerar verkligen M2 Coupé för snabb och säker bankörning. ”Smokey Burnout” heter en nöjesfunktion som tillsammans med elektriskt styrd aktiv diff gör att även en nybörjare kan lägga driftiga rökridåer av typen Ken Block. Helt klart ett sätt att flörta med nya kundgrupper. Gäller även GoPro-appen som tillsammans med funktionen M Laptimer gör det möjligt att studera sina körresultat i efterhand, eller kanske ännu hellre lägga ut dessa i diverse sociala medier i infall av svår narcissism…

Även om M2 Coupé inte är någon lättviktare med sin matchvikt på 1,6 ton så har bilen en inbyggd lätthet i sig. Ställd mot sitt större syskon M4 är M2 direkt mitt personliga val. Framvagnen har plockat mycket teknik från M3/M4 vilket gör att M2 är en helt annan figur än grundämnet M235i. Styrresponsen är mer bestämd och karossen tar riktning utan väntetid. Lägg därtill ett fast fäste hos bakvagnen, trots 370 hk och maxade 500 Nm knixar bakhjulen bara till om du gör fel.

Rätt körd i bästa läget ”Sport+” balanserar M2 Coupé runt hela Laguna Seca. Precis som en sportbil – M2 är ju i grunden baserad på en vanlig 2-serie – hanterar den sin vikt väl och bilen upplevs kompetent för den rutinerade föraren men även tillräckligt förlåtande och snäll för den mer ovane banchauffören. Här har BMW-teknikerna verkligen lyckats med en svår ekvation. Nerför Korkskruven går det att lägga på mer moment och fortsätta styra, lugnt och fint trots ökad hastighet.

Exempelvis var föregångaren 1-serie M Coupé betydligt mer svårkörd, en ren best i jämförelse. På klassiska Nürburgrings nordslinga har M2 Coupé kört på snabba 7 minuter 58 sekunder.

Utseendet på M2-karossen är biffigt, muskulöst. Särskilt bakpartiet med sina ridbyxelår till utbankade bakskärmar. 19-tums smidda tvåtonsfälgar bär upp 35-profilsdäck av fabrikat Michelin Pilot Super Sport, sulorna bak (265 mm) är fetare än fram (235 mm). Fronten är aggressiv nog att skrämma undan andra bilister på Autobahn. Antalet M-loggor slutar jag räkna efter ett tag, bilen är strösslad med beteckningen i vanlig ordning.

Utanför Laguna Seca-paddocken ­väljer vi att köra med sexväxlad manuell H-låda. Prispåslaget för M DCT är 36 900 kronor och är givetvis valet för den som ska bruka sin bil mycket i storstadsköer. För landsvägssmiskande eller banåka är den manuella inget dumt val. På något sätt attraheras man av tanken att inte lasta ned M2 Coupé med mer utrustning än nöden kräver. Bilen har helt enkelt fina grundförutsättningar.

Tar vägen ut mot havet och kör söderut på Highway One till lilla staden Carmel vid kuststräckan Big Sur. Där var skådespelaren och filmregissören Clint Eastwood borgmästare ett tag, passar en Dirty Harry-typ som M2 Coupé. Vägsträckan mellan Monterey och Big Sur tillhör min personliga tio-i-topp i världen.

Kupébullret är givetvis högt på grund av den stumma chassisättningen och breda hjulen, men inte alls störande. Bluddrandet ur de fyra runda avgaspiporna bak ger stundtals en vass ljudkuliss. Trafiken är tät denna fredags­eftermiddag, som en orm ringlar sig turister och helgflanörer långsamt fram. Allas blickar spanar ut mot världens största hav i väst. När det öppnar upp för omkörning visar M2 Coupé vad den egentligen vill. Acceleration 0-100 km/h tar 4,5 sekunder med manuell låda, M DCT är två tiondelar snabbare. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h men kan ökas till 270 km/h om du pyntar extra för M Drivers Package som även inkluderar en instruktionsdag på racerbana. Inte världens viktigaste tillval om du frågar mig.

Superlativen haglar alltså när BMW M GmbH äntligen kommit med en tvättäkta inropare steget under ”originalet” M3/M4. Den absolut största nackdelen med nya M2 Coupé är att den är slutsåld! Dedikerade BMW-fans har redan förhandsbeställt den svenska orderstocken, så den som blivit extra sugen får ge sig till tåls till modellår 2017. Men bilen är väl värd väntan, anser jag.

Tre levande BMW M-legender

2002 turbo

02-serien baserades på fyrdörrars 1500 men Willhelm Hofmeister fick snits på karossen. Kom 1973 och var världens första serieproducerade med bensinturbo. 170 hk i den lätta karossen spöade det mesta.

M3 E30

I princip allt var omgjort på första M3 jämfört med vanliga 3-serien. Sugmotorn på 2,3 liter gav 195 hk (Evo-versionen hade 215 hk) tillsammans med ett välbalanserat chassi gör M3 E30 till en av de bästa – fortfarande.

1-serie M Coupé

Foto: Glenn Lindberg

Ett försök att återskapa M3 E30 gjordes med 1 M Coupé på 343 hk. All effekt gjorde 1 M svårkörd, det gällde att moderera effekten försiktigt. Precis som 2002 turbo och M3 E30 är 1 M Coupé ett hett samlarobjekt.

BMW M2 Coupé

Pris

509 500 kronor, slutsåld för modellåret.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 370 hk (272 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 465 Nm mellan 1 400-5 560 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck fram 245/35 R19. Fälgbredd bak 10 tum, däck bak 265/35 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 447, bredd 185, höjd 141, spårvidd f/b 158/160. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 595 (aut.), maxlast 490, max släpvagnsvikt 0. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 390 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,5 (aut. 4,3) s, toppfart (begr.) 250 km/h (270 km/h med M Drivers Package.)

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,16 (aut. 1,05), landsväg 0,67 (0,64), blandad körning 0,85 (0,79). CO2 199 (185) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

2 296 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 Carrera

Nej, närmaste Porschekonkurrent är inte Cayman utan självaste 911. M2 kostar nästan hälften. M2 blir mitt val!

Pris: 929 000 kronor.

 

Mercedes-AMG CLA 45 4Matic Coupé

Fyrcylindrig, fyrhjulsdriven och fyrdörrars. AMG CLA 45 är inte tillnärmelsevis lika hårig som M2, ändå utmanare när det kommer till fart.

Pris: 507 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!