Provkörning av BMW M3

Provkörning av BMW M3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

604 500 kronor.

Motor 

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 87/91 mm, cylindervolym 3 246 cm3. Max effekt 343 hk (252 kW) vid 7 900 r/min, max vridmoment 365 Nm vid 4 900 r/min.

Kraftöverföring 

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt SMG Drivelogic.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak mulitlänkaxel. Krängningshämmare fram och bak

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 8/9,5 tum, däck 225/40 ZR 19/255/35 ZR 19

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 273, längd 449, bredd 178, höjd 138, spårvidd f/b 151/153. Tjänstevikt ca 1 650, maxlast 350, max släpvikt 0. Tank 63 liter.

Fartresurser 

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 s. (Test BMW M3 Nr 1/2001)

Bränsleförbrukning* 

Stad 1,78, landsväg 0,84, blandad körning 1,19 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter.

 

Rubrik

BMW M3 är redan från grunden så nära idealet man kan komma när det gäller kombinationen maximalt sportiga egenskaper och vardagsduglighet. Men varför nöja sig med det…

Hann du inte med i kapplöpningen efter de tolv BMW M3 CSL Sverige tilldelades kan du bota smärtan en aning genom att beställa ett Competition-paket till din M3.

 Motormässigt får du nöja dig med de 343 hk som redan M3 Coupé för 547 000 kronor ger. Men lägg till 57 500 pix och du får bland annat följande:

• Större skivbromsar, + 20 mm runt om (samma som CSL).

• 19 tums alu-fälgar i CLS-design.

• Styrning med CSL-utväxling, alltså direktare.

• M Track Mode som tillåter mer sladd utan ingrepp av stabilitetskontrollen DSC.

• Styvare fjädrar/stötdämpare.

• Exklusiv lackering, interlagosblå metallic.

 Som i vanliga M3 ingår också en sportknapp som betyder att du får snabbare svar på gaspådrag, dock innebär det ingen inverkan på styrningen som hos M5/M6.

 Huruvida du kör snabbare med ett Comepetition-kit låter jag 

 vara osvuret. BMW M3 har så bra vägegenskaper, fint chassi och inte minst fjong i motorn att få överhuvudtaget kan eller törs utnyttja den fullt ut.

 De större bromsarna håller förstås ut snäppet längre och M Track Mode tillåter dig att sladda rätt rejält utan att du för den skull behöver känna större oro. Går det för vilt tar BMW:s säkerhetsavdelning över och styr dig på rätt köl igen.

 I standardutförande är BMW M3 utrustad med sexväxlad manuell låda. Provkörningsexemplaret hade en SMG Drivelogic, alltså en sekventiell manuell låda som tillåter dig att köra på automatläge, växla manuellt med spak eller detsamma med fjärilsvingar bakom rattkransen. Det här är en låda förare antingen hatar eller älskar. Personligen tycker jag den är som bäst ställd i sitt hårdaste läge vad gäller snabbheten på växlingarna, och då den sköts med fingertopparna bakom ratten. Men det gäller enbart vid attackerande körning. I stadstrafik överlåter jag allt till automatlådan.

 Men 34 200 kronor tycker jag inte den är värd.

 Och frågan är om jag skulle vara beredd att lägga nästan 60 000 kronor till för att få en redan utmärkt bil något snäpp värre.

 Fast å andra sidan, ska jag ändå ut med 547 000 kronor spelar väl 60 000 till ingen större roll. Eller?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!