Provkörning av BMW M3 Cabriolet

Provkörning av BMW M3 Cabriolet

BMW M3 blir mer vågad. Kastar toppen och rusar naken genom regn och rusk. Chockerande hur bra M3 Cabriolet tar sig an oväder – och snabba vägar. En annan överraskning är hur bra den nya växellådan är.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Himlen bortom den alpinvita motorhuven är svart som grillkol. Det liksom kryper av statisk elektricitet i luften när jag närmar mig Sveriges Jerusalem, Jönköping. Som om Herren själv hotar att när som helst straffa mig med en blixt som får vägen att rämna. Jag vet, jag har kört aningen för fort. Förlåt! Men det är svårt att följa alla förordningar till punkt och pricka med 420 hästkrafter som pockar där framme.

 Men makterna låter inte vägen rämna. I stället tar de till ett annat trick och öppnar himlens portar i ett skyfall av sällan skådat slag. Ska jag bli dränkt som en simpel råtta eller helt enkelt stanna och fälla upp taket? Det sistnämnda har aldrig legat för mig. Håller man fart brukar det mesta av regnet gå över bilen. Det fungerar mycket bra i BMW M3 Cabriolet, endast några stänk in i baksätet som ändå är obrukbart för tillfället eftersom det effektiva vindskyddet sitter på plats. Faktum är att turbulensen är väldigt låg även i höga farter i M3. Med sidorutor uppe och nämnda vindskydd så är det ganska gosigt. När regnet inte knäcker mig ändrar himlen taktik och börjar köra med tungt artilleri. Hagel. 

 Okej, nu börjar det bli jobbigt. De tunga hagelkulorna letar sig in under kragen och i det tomma passagerarsätet tornar vita små isbollar upp sig på sittdynan. Skam den som ger sig, jag ökar farten! Bilens tryckvåg växer vilket gör att hagelintrånget minskar något, men inte helt. Efter några minuter slutar bombardemanget och även regnet. Molnen spricker isär och solen smeker den vackra karossen. Bilen klarade av uppgiften över förväntan. 

 En V8 med 420 hästkrafter i en cabriolet kan tyckas vara löjligt – och visst är det så. Men BMW M3 är en godbit till bil på alla möjliga sätt. Även som cab. Med plåttaket uppfällt är det nästan lika ombonat som i M3 Coupé. Man kan utan vidare hålla toppfart utan större vindbrus – där omständigheterna och lagen så medger. Med taket nere blir naturupplevelsen så mycket rikare även om man kör fort. Men av naturliga skäl är Cabriolet inte lika vridstyv som Coupé. Ett visst flex och skak i ratten finns där när man kör över ojämnheter. 

 BMW har i och med nya M3 övergivit SMG-lådan (Sequenziell Manual Getreibe) som fanns som extratillbehör till förra M3. Nu har man i stället DKG (Doppelkupplungsgetreibe). Dubbla kopplingar medför att växellådan lägger i nästa växel i förväg. När den ena kopplingen släpper nyper den andra åt och växlingen blir i det närmaste sömlös. DKG är sjuväxlad och kan precis som SMG ställas i sex olika växlingsprogram. Den växlas med fördel med paddlar vid ratten, men kan också växlas med växelspaken – eller helt av sig själv. Oavsett vilket man väljer växlar DKG mycket smidigare i alla lägen. Den största skillnaden märker man i automatläge där SMG kändes ganska yxig och kantig. DKG växlar jämförelsevis ”som i smör” och med lådan i sitt vassaste läge växlar den oerhört fort, men utan att smälla i växlarna så våldsamt som SMG-lådan. DKG är mycket underhållande vid landsvägskörning, men på bana ville den inte riktigt växla som föraren ville. Läs mer om det i nr 16/08. Merkostnaden för DKG är 38 000 kronor.

 En BMW M3 Cabriolet kostar från 717 000 kronor. Då ingår bland annat sexväxlad manuell låda, läderklädsel, 18-tumsfälgar, klimat­­automatik, elstolar med minne, 

 xenonstrålkastare, farthållare, färddator och regnsensor. En finess jag anser man ska välja till M3 är EDC, elektronisk stötdämparkontroll. Med detta system kan man välja hårdhet på stötdämparna i tre lägen. I mjukaste är bilen förvånande bekväm, i mittläge betydligt sportigare och i läge tre är det race som gäller. EDC kostar 19 800 kronor. Vindskydd är oumbärligt när man åker öppet och det kostar 3 400 kronor. Naturligtvis finns hur mycket utrustning som helst att pricka för. 

 Den bil vi provkör är extrautrustad för 179 300 kronor! Totalt alltså 896 300 kronor. Mycket pengar, men mindre än vad billigas­te Porsche 911 Cabriolet kostar – utan extrautrustning. Den har ju bara 325 hästkrafter och två sittplatser men kostar från 913 000 kronor. Jag vet vilken jag skulle välja.

BMW M3 Cabriolet

Pris

Från 717 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12:1. Borrning/slag 92/75,2 mm, cylindervolym 3 999 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 8 300 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 3 900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad DKG.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul (f/b)

Fälg 8,5/9,5 tum, däck 245/40 R18/265/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 462, bredd 180, höjd 140, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 885, maxlast 470. Tank 63 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,3 s manuell, 5,1 s DKG.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,87, landsväg 0,96, blandad körning 1,29 l/mil. CO2 309 (manuell).

Skatt

3 255 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!