Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av BMW M5

Det höll på att sluta tvärt i ett platt fiasko men utvecklades med åren till en världskänd och respekterad prestandadivision. Vi kör modellen som på allvar satte fart på BMW M GmbH.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det sägs att allt började med 

Bob Lutz. Jo, du läste rätt. Den högröstade och frispråkige, nu pensionerade, GM-höjdaren ska enligt historieböckerna ha haft ett stort finger med i spelet vid grundandet av BMW:s M-avdelning. Efter sin tjänstgöring i marinen arbetade Lutz för General Motors i Europa men avancerade snabbt och värvades till BMW där han fick jobbet som försäljningschef i början av 1970-talet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!