Basfakta
Pris
1 108 000 kronor.
Motor
10-cyl längsmonterad. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0. Borrning/slag 92,0/75,2 mm, cylindervolym 4 999 cm3. Max effekt 507 hk (373 kW) vid 7 750 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 6 100 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad SMG.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, två undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre länkarmar.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,5 meter.
Bromsar
Ventilerade och borrade skivbromsar fram och bak. CBC, DSC.
Hjul
Fälg 8,5/9,5 tum, däck 255/40 ZR19/285/35 ZR19.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 487, bredd 186, höjd 138, spårvidd f/b 157/158. Tjänstevikt ca 2 005, maxlast ca 450. Tank 70 liter.
Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,8 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 2,28 , landsväg 1,07, blandad körning 1,52 l/mil. CO2 366 g/km.
* Enligt tillverkaren
Himlastormande...
Världens bästa motor i världens sexigaste cabriolet? Eller världens mest vulgära teknikmonster? Att tycka om BMW M6 Cabriolet är inte helt oproblematiskt.
En sportvagn gör sig sällan sämre i öppen version och med M-inkråm blir BMW 6-serie Cabriolet en hårdsminkad primadonna som får suktande blickar, trots att konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård här på Rivieran där provkörningen äger rum.
Fluktfaktorn är ett snäpp upp gentemot ordinarie modeller tack vare ljudet som omger ekipaget, bilen bokstavligen vrålar ut ”här kommer jag!”. Självklart är detta också en av de stora fördelarna med att sitta bakom ratten. Nu får man verkligen höra infernot. Det burblar, morrar, fräser, mullrar och smäller vid gasuppsläpp.
Medan den vanliga 6-seriecabben helst glider längs boulevarden eller sträcker ut på ordentliga långfärder är M6-versionen inte främmande för någonting. Högvarvig V10-motor på fem liter och 507 hästkrafter med varvtalsstopp vid 8 250 r/min, sjuväxlad SMG-låda med elva körprogram inklusive launch control, reglerbar stötdämpning och kaross delvis i lättviktsmaterial. Det gör att man kan styra runt vilken racerbana som helst utan att bli särskilt svettig, bara duktigt vindpinad. Om ens det förresten, vindskyddet gör det märkvärdigt dragfritt och tyst även i farter över 200 km/h.
Men. Hur skönt, häftigt eller känslosamt det än är att åka cabriolet, blir det aldrig effektivare än coupéversionen.
M6 Cabriolet är 220 kg tyngre än coupéversionen och väger över två ton. Merparten av fetman ligger i karossförstyvningar utöver dem som finns på vanliga cabrioletmodellen.
Effekten är en öppen bil som inte lider ett smack av rangel ens när vägarna är ordentligt skumpiga, men också en bil som är lite överviktig i rörelserna. Men få kan matcha M6 Cabriolet i grepp och aktiv körsäkerhet. M-diffbromsen fungerar blixtsnabbt och greppet är enastående.
Motorn är skrämmande vridmomentstark ända fram till varvtalsregulatorn klipper till, och accelerationen är 4,8 sekunder från 0–100 km/h, två tiondelar långsammare än för M6 Coupé.
Mercedes, Porsche och Maserati är tänkbara konkurrenter, men egentligen finns ingen motsvarighet i superbilens prestanda kombinerat med det 2+2-sitsiga utförandet. I det avseendet är kanske inte heller priset på 1 108 000 kronor något att förfasa sig över.
M6 Coupé har hittills köpts av 17 svenskar. Sju cabrioleter är tingade för leverans i vinter, BMW räknar med att sälja ytterligare ett tiotal nästa år.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.