BMW M6 Gran Coupé Foto: BMW

Provkörning av BMW M6 Gran Coupé

Senaste tillskottet i familjen M är stor, stark och vrålar likt ett lejon som satt sig i Tabasco. Ett knapptryck senare är den mer lik en kattunge.

Nyckeln till M6 Gran Coupé landar i mina händer, jag hoppar in bakom ratten och trycker på startknappen, ett dovt muller hörs från V8:an. Jag rullar ut från BMW:s M-högkvarter i Garching och tar sikte norrut, autobahn. I sitt standardläge Comfort är M6 Gran Coupé mjuk och behaglig i sättningen och väldigt lättkörd, ganska tam och det känns som jag glider fram i 70 km/h fast mätaren pekar på 170…

Med några knapptryck aktiveras Sport-plus läget, motorn får sig en espressoshot och blir mer alert samtidigt som stötdämpare samt styrning hårdnar. Med slät tysk asfalt framför mig ger jag full gas, det låter som ett monster väckts under huven. Den dubbelturboförsedda V8:an på 560 hästkrafter som bor där skickar i väg ekipaget med en hisnande acceleration, när nålen på hastighetsmätaren närmar sig toppfart närmar sig mina mungipor öronen. Det hörs höga avgasknallar från de fyra avgaspiporna när jag växlar ner med paddlarna som styr den supersnabba sjuväxlade dubbelkopplingslådan. Förmodligen vaknar någon halvslumrande bilist i högerfil till när nästa växel petas i. Med en oerhörd kursstabilitet är den en formidabel autobahnkryssare.

M6 Gran Coupé är elektroniskt spärrad och toppar 250 km/h, men detta exemplar är försedd med M Driver´s Package som innebär att spärren är borttagen och toppfarten är 305 km/h.

En bit norr om München med någon mil autobahn i ryggen siktas slingriga landsvägar som inbjuder till lite mer utmanande körning. Med kolfiberkeramiska bromsskivor runt om och sexkolvsok fram är det ingen konst att få stopp på bjässen som väger in på 1 950 kilo. Kurva efter kurva avverkas utan problem och bilen ligger som klistrad på vägen. För en bil på över fem meter är den imponerande smidig på utmanande vägar. Styrningen är exakt och jag är glad att de behållit den hyrauliska servon i stället för att stoppa i en elmekanisk som inte ger samma fingertoppskänsla. Vid bakaxeln sitter en aktiv differential som ser till att bakhjulen får optimalt fäste.

För den som inte vill använda sig av de körlägen som finns förprogrammerade kan man med knapparna placerade runt växelspaken och genom bilens infotainmentsystem konfigurera bland annat stötdämpning, styrning, växling och gasrespons efter eget tycke och smak för att sedan lagra sitt personliga körprogram i en knapp på ratten. 

Med M6 Gran Coupé vill BMW fylla luckan mellan M6 Coupé och M5 då den är mer praktisk än M6 Coupé och har en mer luxuös utstrålning än M5. Med sina fyra dörrar och elva centimeter längre axelavstånd än M6 Coupé är den lite smidigare att använda som vardagsbil. I baksätet är det inte utrymme i överflöd men faktiskt helt okej, och jag som är 176 centimeter lång har tillräckligt med benutrymme. Någon centimeter finns kvar mellan huvudet och taket, men för längre passagerare kan det bli lite trångt.

M6 Gran Coupé är bilen för dig som vill ha slanka linjer som hos en coupe och samtidigt ett smidigt insteg till baksätet som på en sedan. Prispåslaget för fyra dörrar är 58 000 kronor, ett pris som jag tycker är värt att betala för en mer användbar och dessutom bättre förpackad bil.

Motorn är samma turboladdade V8 på 4,4 liter som sitter i M6 Coupé och M5, den tar M6 Gran Coupé mellan 0-100 km/h på 4,2 sekunder vilket är samma tid det tar för M6 Coupé och 0,2 sekunder snabbare än M5. 

Gran Coupé har liksom M6 Coupé tak i kolfiberförstärkt plast för att spara vikt och sänka tyngdpunkten. M6 Gran Coupé väger in på bara 25 kilo mer än M6 Coupé trots längre axelavstånd och två extra dörrar. 

Med en grymt snygg förpackning, högklassig inredning samt vansinnig prestanda är det en bil som ger stort ”vill ha” begär.

Rivaler

Audi RS7 Sportback

V8 på 560 hästkrafter och 700 Nm, 0-100 km/h på 3,9 sekunder lämnar ingen oberörd.

Pris: Ej fastställt.

Mercedes CLS 63 AMG

Monstercoupé med V8 på 557 hästkrafter och 720 Nm, tangerar M6 0-100 km/h tid på 4,2 sekunder.

Pris: 1 134 000 kronor.

BMW M6 Gran Coupé

Pris

1 225 000 kronor. Säljstart 9 juni.

 

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) vid 6 000–7 000 r/min, max vrid­moment 680 Nm vid 1 500–5 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10,5 tum, däck fram 265/35 R20, bak 295/30 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 296, längd 501, bredd 190, höjd 139, spårvidd f/b 163/161. Markfrigång 10,7. Tjänstevikt 1 950, maxlast 535, max släpvagnsvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 460 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 

4,2 s, toppfart 250 (305) km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,4, landsväg 0,76, blandad körning 0,99. CO2 232 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 3 år.

 

Skatt

2 660 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!