Provkörning av BMW M6 mot Porsche 911 Carrera S

Provkörning av BMW M6 mot Porsche 911 Carrera S

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW

Kvalitet, motor, växellåda.

Vikt, pris.

Basfakta

Pris

Från 1 016 000 kronor.

Motor 

Längsmonterad V10 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 12:1. Borrning/slag 92/75,2 mm, volym 4 999. Max effekt 507 hk (373 kW) vid 7 750 r/min. Max vridmoment 520 Nm vid 6 100 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 7-växlad SMG-låda med 11 körprogram. Hastighet på sjuan vid 1 000 r/min; 41,2 km/h.

Fjädring/Hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre triangellänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv . Vändcirkel 12,4 meter.

Bromsar 

Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system/ASC+T/EBD/CBC/DSC/ABD/DBC.

Hjul 

Fälgbredd 8,5/9,5 tum, däck 255/40 – 285/35 ZR19.

Mått/Vikt 

Axelavstånd 278, längd 487, bredd 186, höjd 137, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt cirka 1 800, maxlast ca 415.

Fartresurser *

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 250 km/h.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,48 liter/mil enl. EU-norm.

* Enligt tillverkaren.

Porsche

Kvalitet, vägegenskaper, motor.

Buller, baksäte.

Basfakta

Pris

Från 859 000 kronor.

Motor 

6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 99/82,8 mm, volym 3 824. Max effekt 355 hk (261 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 4 600 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn bak, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. Tillval 5-stegad Tiptronic. Hastighet på sexan vid 1 000 r/min; 40 km/h.

Fjädring/Hjulställ 

Skruvfjädring, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med variabel utväxling, servo. 2,6 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, aktivt antisladdsystem.

Hjul(fram/bak) 

Fälgbredd 8-11 tum, däck 235/35-295/30 ZR19.

Mått/Vikt

Axelavstånd 235, längd 443, bredd 181, höjd 131, spårvidd fram/bak 149/153. Tjänstevikt 1 480, maxlast ca 400 kg. Tank 64 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 293 km/h.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,15 liter/mil enligt EU-norm.

*Enligt tillverkaren

 

Lätt racer mot tung glidare

Porsche 911 – lätt, renodlad sportbil med en boxersexa på 355 hk. BMW M6 – tung, coupéversion av familjebilen M5 med en V10:a på 507 hk. Helt olika bilar på pappret men överraskande jämna när de drabbar samman i en het duell.

Sitter med ena ögat i backspegeln och det andra klistrat på motorvägen framför. Split vision alltså, och snart borde den vara ifatt.

 Håller mig kring 110 km/h för att ge motståndaren en något så när ”fair” chans att hinna ikapp, utan att för den skull bryta mot hastighetsbestämmelserna - allt för mycket. Som en liten prick dyker den upp i backspegeln, långt där borta. En blänkande prick som långsamt blir större, och större, och större. Snart fyller den hela bakrutan, och fronten där bakom ser nästan animalisk ut. En stor tvådelad grill nästan som barden på en val och lågt sittande xenon-strålkastare, brett isär. Påminner om samma val, men ingen mesig val som äter krill, utan en vresig val - som kräset stoppar i sig - andra bilar. Men bara dyra sportbilar av rang.

 En halvmeter bakom rumpan på ”min” Porsche 911 Carrera S tornar  ”slukaren” upp sig. Mer känd som BMW M6.

 Dukat för duell mellan den evigt unga 911:an och uppkomlingen M6.

 På papperet är båda fyrsitsiga kupéer och där framgår också priset:

 BMW M6 kostar från 1 016 000 kronor och Porsche 911 Carrera S finns från 859 000 kronor.

 Den senare har som alltid sexcylindrig boxermotor hängande bakom bakaxeln. I S-modellen är motorn på 3,8 liter och ger 355 hästkrafter. Växellådan är sexväxlad manuell medan automat är tillval.

 Motorn i M6 har inte mindre än tio cylindrar och ger med ”power”-läget aktiverat 507 hästkrafter. Utan ger motorn 400 hästkrafter. Samma maskin och samma handhavande som i M5-modellen (testad i TV nr:7/05). Och samma sjuväxlade växellåda – SMG, som erbjuder inte mindre än elva olika växlingsprogram. Från snäll men lite kryckig automatisk växling till synnerligen brutal manuell dito med paddlar vid ratten. Växellådan är manuell men understödd av elektronik och hydraulik och växlar utan kopplingspedal, automatiskt eller helst, med fingertopparna. En låda som kräver tillvänjning och som jag retade mig lite på i fyrdörrars M5. En av världens snabbaste och mest teknikspäckade familjebilar. Där känns SMG-lådan onödigt tillkrånglad. Det ska väljas program och tryckas på knappar hit och dit. Tvådörrars M6 har en annan attityd – racigare. Bilens hela profil är mer aggressiv. Lång, låg, kaxig – och här, under det lätta taket i kolfiber känns SMG plötsligt rätt. Den faller på plats på ett mer naturligt sätt. 

 M6 är en stor bil. 487 centimeter lång (en centimeter längre än M5) och 137 centimeter låg (10 centimeter lägre än M5). Måtten ger en nästan pompös vagn och designen med den blaffigt svullna bakluckan snuddar vid det vulgära. Porcshen ser nästan ynklig ut i jämförelse. Den är fyra decimeter kortare och väger cirka 300 kilo mindre. Kilon som spelar in när man jämför prestanda. Trots ett hästkraftshandikapp på 152 hästkrafter hänger 911 av M6 från 0 till 100 km/h. Enligt våra mätningar gör M6 distansen på 4,87 sekunder medan 911 gör samma sak på 4,76 sekunder. Anledningen är 911:ans tyngd bak som ger ett otroliga fäste i startögonblicket. Men BMW:s hiskeliga effekt tar ut sin rätt redan vid 130 km/h och när vi kör 0-250 km/h är M6 cirka 7 sekunder före. Men. M6 har strypkoppel och slutar dra vid 260 km/h (verklig fart). När M6 nått dit kommer 911 farande och ger inte upp förrän vid 293 km/h. Det senaste är väl nästan kuriosa – om man inte befinner sig i Tyskland, men det kan kanske vara kul att skryta med.

 M6 är den klart tystare i alla farter. Trots jättelika däck (285/35 ZR 19 bak) är vägbullret väl dämpat och motorn gör heller inte mycket väsen av sig, ens i 200 km/h. Det är egentligen bara vid häftig acceleration som V10-maskinen vrålar. Och det gör den så vackert.

 Porsche 911 lever om i stort sätt hela tiden och det är främst däckljudet som gör sig påmint i fart. Däcken är ännu bredare bak (295/30 ZR19) än M6:ans och de är inte lika väl isolerade från buller. Motorn låter också mer men de allra flesta lider inte av detta. Tvärt om. Och detta kanske är hela hemligheten med 911. Den lever - och lever om på ett sätt som få andra bilar. Den är förarens bil, som en förlängning av armar ben och hjärna, och reagerar på minsta impuls. Men särskilt komfortabel i jämförelse med M6? Icke.

 Om det är bekvämlighet parat med sanslösa prestanda som söks – då tar man fram den där undanstoppade miljonen och väljer M6. Som faktiskt erbjuder ett baksäte där någorlunda vuxna kan sitta – om man nu är i behov av detta. 911 har ett baksäte, på papperet, men ingen kan sitta där. 

 BMW M6 är knappast någon duvunge den heller när vägen kroknar till. Vägegenskaperna är mycket alerta med fjädring, stötdämpning och styrning som är fint synkade och knappast lämnar något övrigt att önska. Fjädringen har tre lägen där det tamaste erbjuder fin komfort. Läge två bör användas vid högre hastigheter eller vid inspirerad körning på krokvägar. Läge tre hör hemma vid bankörning.

 Porsche erbjuder också ställbar fjädring – i två lägen, och i snällaste läget är fjädringen snudd på komfortabel men vissnar inte när man kör hårt. Styrningen, jag säger bara - styrningen. Ett precisionsinstrument. Om jag skriver att den snackar så vet du nog vad jag menar. 

 I över 40 år har 911 gäckat oss och för varje modelländring har man tänkt att nu kan den inte bli bättre. Men det blir den. Försiktigt förfinad men förmodligen inte till fulländning - än, även om det nästan känns så. Exempelvis skulle man kunna minimera myriaden av små knappar på mittkonsolen. Känns inte up-to-date. I BMW har man rensat bort det mesta utom de viktigaste knapparna. Mer sekundära funktioner finns i det smarta iDrive-systemet.

 Allt som 911 består av har en funktionell mening. Inget trams. De bilar som piskar 911 på en racerbana är lätträknade och oftast mycket dyrare. Få av dessa klarar det vardagliga livet som bruksbil året om – och få är så sanslöst välbyggda. 

 Jag tänker inte kora någon vinnare av dessa två fantombilar, skulle kunna tänka mig båda - men upplysningsvis är M6 slutsåld.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!