Provkörning av BMW X1 xDrive20d

Provkörning av BMW X1 xDrive20d

BMW har tillverkat över en miljon bilar med tilläggsnamnet X. X5, X3 och X6. Nu är det dags för ytterligare en, BMW X1.

BMW X5 tog stora suvklassen med storm för snart tio år sedan och X3 var första premiummärke i mellan­klassen för suvar. BMW X1 är den första premiumbilen i kompakta suvsegmentet och kommer så vara i ett par år innan till exempel Audi Q3 bjuder på motstånd.

Storleksmässigt finns det flera bilar som kan utmana BMW X1. VW Tiguan och Nissan Qashqai är två av dem, men BMW skulle aldrig erkänna att dessa bilar är konkurrenter till en bil med njurar i fronten.

 BMW X1 ser mycket mindre ut på bild än vad den är i verkligheten. Axelavståndet är exakt detsamma som BMW 3-serie och på längden skiljer det cirka sju centimeter till personbilens favör. Men X1 är sju centimeter högre.

Jämfört med X3 är X1 tolv centimeter kortare och lika mycket lägre. Men det blir inte så länge eftersom X3 är på gång i en helt ny version (nästa höst) och då kommer att växa till sig för att distansera sig till just X1.

Bilar med ett X hos BMW förväntas kunna ta sig fram i terräng. Men det är inte BMW X1 speciellt bra på. Tyskarna har säkert förstått att deras nykomling inte kommer att befinna sig i terräng speciellt ofta. På annat vis kan man inte tolka att den erbjuds även som enbart bakhjulsdriven vilket den är ensam om i X-divisionen. De övriga tre är strikt fyrhjulsdrivna.

Det finns många som inte är ute efter fyrhjulssdriften utan bara vill ha den tuffa look som en suv erbjuder. Därför kommer säkert bakhjulsdrivna X1 att sälja minst lika bra som sin fyrhjulsdrivna broder.

 När X1 bara driver på bakhjulen heter den sDrive, med drivning på alla fyra är det xDrive. S står för övrigt för Standard drive.

 BMW X1 kommer snabbt till Sverige, 24 oktober är det premiär, och generalagenten förväntar sig främst sälja dieselbilar.

18d finns både bak-och fyrhjulsdriven. 142 hk och 320 Nm i vridmoment. Bakhjulsdriven kostar den 288 000 kronor, fyrhjulsdriven 307 000 kronor.

 20d erbjuder samma drivnings­alternativ. 177 hk och 350 Nm i vrid. 19 000 kronors skillnad för fyrhjulsdriften även här: 310 000 respektive 329 000 kronor.

 23d avslutar dieselprogrammet, men bara med fyrhjulsdrift. 204 hk/400 Nm vridmoment. 370 000 kronor.

På bensinsidan erbjuds endast 28i, då som fyrhjulsdriven med 258 hästar, 310 Nm och den saftigaste prislappen av alla, 394 000 kronor.

Billigare fyrcylindriga bensinalternativ kommer men det är oklart när.

 Men vad ska vi nu kalla BMW X1? Är det en hög 3-serie touring eller en mindre X3?

 Jag måste säga att svaret är både och. BMW X1 är inte speciellt hög undertill, markfrigången är 19,4 centimeter. Ändå blir den på suvars vis onödigt stötig i stadstrafik och över små ojämnheter. Karaktären från X3 känns igen. Väl uppe i fart klarar sig bilen bättre.

Körställningen är dock personbilslik och du har aldrig någon känsla av att sitta i en suv som X3. Det känns väldigt personbilsmässigt och ser så ut. Den som de senaste åren någonsin suttit i en BMW känner igen sig. Funktionellt men långt ifrån kul. Det är något som för övrigt genomsyrar hela BMW X1.

 Det känns bra på de allra flesta sätt. Detaljarbetet kan ingen klaga på även om BMW använder sig av alltför hård plast på sina ställen i kupén. I alla fall för att vara en premiumbil.

Insteget i bilen är närmast perfekt för en lite äldre och man kliver in i bilen smidigt utan att behöva ramla ner i sätet som i en personbil.Baksätet är fällbart i tre delar, 40/20/40, vilket innebär att man kan åka två där bak men samtidigt ha möjligheten till längre last (skidor t ex) mellan sig.

Baksätesryggen är justerbar i tre lägen vilket tillåter mer last där bak men även att du enklare kan hitta en bekväm sittposition. Benutrymmet är som i en vanlig 3-serie men det är förstås mera luft upptill på grund av den högre höjden på karossen.

Det är tyst och ombonat och man trivs egentligen ganska bra. Men körglädje, som BMW gärna tar i sin mun när det gäller sina bilar, det finns bara inte. Vi fick bara tillfälle att provköra xDrive 20d vilket också förväntas bli volymmodellen i Sverige. Den har, som alla X1, BMW:s Efficient Drive-system vilket innebär start-/stopp teknik, återvinning av bromskraftsenergi och växlingsindikator. Den senare är mer avancerad än många andra på marknaden och indikerar även om det är dags att växla ner.

 Men, någon miljöbil blir det inte fråga om. BMW hävdar 0,58 liter per mil blandad körning vilket ger ett koldioxidutsläpp på 153 gram per kilometer. Jag körde väldigt lugnt och i mitt tycke ekonomiskt men färddatorn visade i alla fall på 0,66 liter per mil.

Och hur bra det än är för miljön med start-/stopp-teknik låter det inte speciellt roligt när dieselfyran drar igång igen vid ett trafikljus. Lite av kallstart varje gång, typ, och det är inte speciellt premium.

 För att vara en diesel kräver också X20d en hel del varv för att piggna till. Inte förrän vid 1 700 r/min börjar det hända grejer, därunder är motorn rentav trött.

Jag är alltså, vad ska man säga, inte så där överdrivet superlativ över X1. Inte dålig alls, men den överraskar inte heller med något som gör att jag suktar efter den.

 Det kommer förmodligen inte att betyda ett smack för försäljningen. Teknikens Värld gillade inte X6 heller och den har sålt över all förväntan. Och kom ihåg kritiken mot Porsche Cayenne i början, Porsches kassako nummer ett.

 Nu fick vi aldrig chansen att köra enbart bakhjulsdrivna X1 och kanske är det den som har största chansen att sälja bra.

 Fyrhjulsdrift är bra på många sätt men alltför många utnyttjar den inte även om de absolut måste ha en X-serie BMW på garageuppfarten.

En bakhjulsdriven hederlig 3-serie med högre kaross och suvlook kan kanske gå hem rejält på de svenska garageuppfarterna. Lägre pris och lägre bränsleförbrukning borde tala för det.

BMW X1 xDrive20d

Pris

329 000 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak längsmonterad,

2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/50 VR 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 445, bredd 180, höjd 155, spårvidd f/b 150/153. Tjänstevikt ca 1 650, maxlast ca 550, max släpvikt 2 000. Tank 61 liter.

Fartresurser*

Toppfart 213 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,70, landsväg 0,51, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 153 g/km.

Skatt

3 638 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!