Provkörning av BMW X3 2,0

Provkörning av BMW X3 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

 318 000 kronor (testbilen 385 900 kronor).

Motor 

Längsmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1 995 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstångstyrning, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 280, längd 457, bredd 185, höjd 167, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1 730, maxlast 470, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 67 liter.

Fartresurser*  

Toppfart 198 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 s.

Förbrukning* 

Stad 1,31, landsväg 0,71, blandad körning 0,93 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Smällen som kom av sig

En BMW X3 med 2-liters bensinmotor skulle kunna bli en fetsmäll mitt i magen på både Toyota RAV4, Honda CR-V och Suzuki Grand Vitara. Med betoning på skulle.

Lilla suv-klassen har fått en rejäl nytändning under senaste året med helt nya Toyota RAV4 och Suzuki Grand Vitara. Lägg därtill Hyundai Tuscon, Honda CR-V och Kia Sportage – bara för att nämna några. Pris i runda slängar från 200 000 kronor, de flesta med 150-hästars rak fyrcylindrig motor och fyrhjulsdrift, plus kaxig attityd – en inte alls oviktig ingrediens i sammanhanget.

BMW:s utmanare X3 har alltid fallit på priset i den konkurrensen, men har hittills inte funnits med en typiskt standardbetonad motor. Förrän nu. Under huven på denna gröna X3 sitter en rak fyra på 150 hästkrafter, alltså precis som i konkurrenterna. Motorn känns för övrigt igen från 320-modellen.

I X3 ger den två liter stora motorn bara mediokra köregenskaper. Den förhållandevis lilla bilen har ändå en tjänstevikt på 1 730 kg, mycket bil att sätta fart på för lite effekt med andra ord. BMW själva anger att accelerationen 0–100 km/h ska ta 11,5 sekunder, så även om det stämmer är det långsamt. För att lyckas med riktigt effektiva omkörningar tvingas föraren växla ner både en, två och tre gånger i den sexväxlade lådan. Men X3 2,0 ska i alla fall ha beröm för det låga motorljudet, där har man lyckats bra. Gångkulturen är klart godkänd, men inte lika fantastiskt ryckfri som i BMW:s underbara raka sexcylindriga. Bränsleförbrukningen är däremot inte lika positiv och vi kommer aldrig i närheten av fabrikens uppgifter. På landsvägen kommer vi aldrig under litern och med fyra i bilen plus lite packning vill X3 2,0 gärna ha 1,1–1,2 liter per mil. Törstigt och tråkigt.

X3 delar samma fina chassi, fyrhjulsdrift och trevliga materialval som de dyrare X3-modellerna. Samt, dessvärre, även det dåliga baksätet och det högre priset. I grundutförande kostar den 318 000 kronor samtidigt som konkurrenterna ligger 90 000-100 000 kronor billigare. Provkörningsbilen var dessutom extrautrustad och landade på modiga 385 900 riksdaler. I det här fallet räcker det inte att detaljkvaliteten är fin och den exklusiva känslan ytterst påtaglig. I 2,0-litersutförande räcker X3 inte till. Kanske efter en rejäl bantningskur, men inte nu. Om du är riktigt sugen på en X3 bör du satsa på en starkare diesel eller en 3,0 – den sistnämnda den enda av dessa tre som går att få med automatlåda dessutom. Bilen blir klart dyrare, men det är först med mer effekt som X3 blir bra. Eller satsa på en japansk mini-suv och spara en rejäl slant.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!