Foto: Robin Törnros

Provkörning av BMW X3 M Competition

Suvmarknaden exploderar och fler vill att deras bil ska vara allt på en och samma gång. BMW:s bidrag till detta stavas X3 M. Vi åker till New Jersey och ser om den är något att ha.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I slutet av en lång slingrande kö till passkontrollen på Newarks flygplats möts jag av en blick som idiotförklarar mig när jag svarar på vad jag ska göra i landet.

– Vadå, du ska provköra en bil och sedan flyga hem igen i morgon?

Kontrollanten skakar bara på huvudet och skickar mig vidare in i landet. Några steg från båset hör jag honom ropa efter mig och tanken att jag ska hamna i en extra passkontroll börjar cirkulera i huvudet.

– Vad är det för bil, säger han.

Jag pustar ut och berättar om nya BMW X3 M Competition och att den faktiskt byggs i staterna, närmare bestämt i Spartanburg, South Carolina.

– Jaha, den lilla alltså, säger han med en måttligt imponerad uppsyn.

Merkostnad för M Competition Package är 61 900 kronor. Foto: Robin Törnros

Jag traskar vidare ut i den nästan 30-gradiga värmen med New Yorks skyline i horisonten – vadå liten? Det må vara ett uttjatat konstaterande men faktum är att till och med X5 kan anses vara liten med USA-mått mätt. Vagnparken här är helt enkelt en storlek större än på många andra platser. Detta är kanske även förklaringen till att det på programmet finns bankörning inplanerad med X3-syskonet X4 M Competition. En biltyp som egentligen inte har någonting på en bana att göra.

En silvergrå X3 M Competition står till mitt förfogande och jag viker ut på den så kallade kust till kust-vägen Interstate 80 som sträcker sig ända till San Fransisco. Den tar mig västerut genom New Jersey och det blir tydligt varför staten kallas för ”the garden state”, när de massiva gröna ytorna tornar upp sig bland små samhällen där det verkar vara flaggdag varje dag.

Fältet i bakgrunden är inte vilket som helst. Här hölls Woodstock-festivalen 1969. Foto: Robin Törnros

Bakom ratten skulle jag lika gärna kunna sitta i en helt vanlig X3 där det enda som skvallrar om att detta är något annorlunda är två illröda knappar på ratten märkt M1 och M2, några kolfiberdetaljer och riktigt omkramande stolar som håller mig på plats.

I motorvägsfart hörs ett dovt brummande som vittnar om bilens kapacitet, ett ljud som dessutom är något förstärkt via högtalarna. Ett populärt tilltag nu för tiden som i ärlighetens namn inte behövs i en bil som denna, eller i någon bil för den delen. Trots brummandet är även denna prestandaversion av X3 väl ljudisolerad från det mesta även om en del vägljud tränger in, något som troligen kan skyllas på de breda däcken som mäter 265/40 R21 bak.

Vingarna på sidospeglarna känns igen från övriga M-syskon. Foto: Robin Törnros

Motorn är inte hämtad från syskonet M3 vilket man skulle kunna tro, i stället har BMW valt att utveckla en ny motor från grunden till just X3 och X4 M, även om grundkonceptet är detsamma. En rak treliterssexa som matas med dubbelturbo och som så småningom även kommer att hamna i nya M3. I X3 M levererar den 480 hästkrafter men på bagageluckan till bilen jag kör står det även Competition vilket betyder lite extra knuff. Total effekt är 510 hästkrafter och maxvridet ligger på 600 newtonmeter vilket räcker till en 0-100 km/h-tid på 4,1 sekunder. En minst sagt imponerande motor som gör det alldeles för lätt att nå hastigheter de tätt duggande State Troopers inte skulle gilla. Detta är den starkaste raka sexa som någonsin suttit i en M-bil.

Motorn har inte riktigt lika livfull karaktär som hos exempelvis Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. I stället levereras kraften linjärt vilket påminner om en motor utan turboladdning, kraften finns där hela tiden och för X3 M till en mycket trevlig bekantskap även om den inte känns lika spännande som vissa konkurrenter.

De röda knapparna på ratten går att konfigurera till förarens egna körläge. Foto: Robin Törnros

Fjädringen är adaptiv M-sportfjädring som följer de tre olika körlägena men tyvärr så lider nya X3 M av samma sak som hos nya 3-serie med liknande system. Det är helt enkelt för lite skillnad mellan de olika lägena. Redan i Comfort är färden hård för att i Sport och Sport Plus bara bli ännu värre. Visserligen en god sak när du verkligen ska ägna dig åt aktiv körning men jag önskar att spannet mellan fullt ös och avkopplad långkörning hade kunnat vara större.

Något som det verkligen märks skillnad på är dock styrningen där det känns som att servon ger upp totalt när jag knappar in Sport Plus, men styrkänslan är lika vass som hos andra M-modeller även om karossen kränger en del under den höga vikten.

M Driver's Pack med höjd fartspärr till 285 km/h kostar 24 000 kronor extra. Foto: Robin Törnros

Vi anländer Monticello Motor Club som ligger vid foten av Catskillbergen i staten New York. En privatägd bana likt Ascari där det kostar mellan svindyrt och orimligt dyrt att vara medlem. Från 600 000 kronor plus en årlig avgift om 150 000 kronor. En bana som sträcker sig 5,8 kilometer med 18 kurvor och höjdskillnader på 137 meter. Motorn under huven hos X4 M Competition får sträcka ut sig rejält på den långa raksträckan innan det är dags för bromsarna att bita i inför chikanen. Baken blir lätt och orolig när bilens vikt flyttas framåt och ormar sig lite innan instyrning.

Trots att körläget är det mest aggressiva Sport Plus kränger det en hel del och X4 M häver sig över yttre framhjul, ut ur kurvorna märks det att fyrhjulsdriften, känd från M5 xDrive, driver mest på bakhjulen som sätter sig och skjuter på så kraftigt att jag glömmer bort att växla upp. Efter sju snabba varv går vi in i depå och det är över. Motorn är imponerande men det är väldigt tydligt att detta inte är någon bil för bankörning.

Hade denna bild tagits 1969 i samband med Woodstock-festivalen hade vägarna varit fyllda med bilar, köerna var nämligen extremt långa och stillastående. Foto: BMW

Åter i X3 M Competition går färden längs Delawarefloden som delar Pennsylvania och New Jersey. De snirkliga vägarna följer floden och bjuder på trevlig körning i mer lagom tempo, det är i denna miljö en bil som den här kommer nyttjas mest. Men trots det kommer jag aldrig riktigt överens med X3 M. Det är en bil full av kompromisser som gör att den inte blir riktigt bra på något. För mjuk och tung för bana, för hård och effektstark för vanlig väg. Detta är en statussymbol för folk i de rika kvarteren, men på bekostnad av komforten. Men det finns ett bättre val om du verkligen vill ha en massa M-logotyper på en suv från BMW. X3 M40i är en bil som bjuder på högre komfort, en motor som är fullt tillräcklig för vanlig väg och dessutom till ett mer sansat pris.

BMW X3 M Competition

Pris

878 400 kronor, säljstart september.

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 600 Nm mellan 2 600-5 950 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10 tum, däck fram 255/40 R21, bak 265/40 R21.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 473, bredd 190, höjd 167, spårvidd f/b 162/160. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 2 045, maxlast 530, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 550-1 600 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,1 s, toppfart 250 km/h (285 km/h M Drivers Pack).

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 1,35 l/mil, landsväg 0,91 l/mil, blandad körning 1,05 l/mil. CO2 239 g/km.

Bränsleförbrukning (WLTP)

Blandad körning 1,13 l/mil. CO2 259 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

Skatt

14 643 kronor per år de första tre åren, därefter 3 176 kronor per år.

Rivaler

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Mer karaktär än hos BMW men kvalitetskänslan är tyvärr inte densamma även om priset är likvärdigt. Men Stelvio är kvickare än X3 M.

Pris: 830 000 kronor.

Jaguar F-Pace SVR AWD

Kompressormatad V8 på 550 hästkrafter i brittisk lyxförpackning men med skyhög prislapp.

Pris: 1 138 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!