Provkörning av BMW X4 xDrive35i

BMW chockade världen med X6. Nu gör man om coupétricket och lanserar X4, en coupésuv med Europa-anpassat format.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW X4 är tekniskt sett identisk med X3. Fyrhjulsdrivning, motorer, växellådor, hjulställ – allt kommer från X3-hyllan.

Men BMW X4 brås också på storebror X6. Precis som på BMW X6 planar taklinjen långsamt ut, lika odramatiskt som skidbacken på Hallandsåsens nordsida.

För X4 känns det förmodligen som att vara Conchita Wursts lillebror. Släktskapet med X6 öppnar en del dörrar, samtidigt som andra dörrar stängs.

Taklinjen är för övrigt inte den enda designskillnaden jämfört med X3. Faktum är att bara huv och framskärmar har tagits direkt från X3.

Tar jag fram måttbandet noterar jag att X4 är två centimeter längre än X3 och fyra centimeter lägre. Profilen är sportigare, med mer lutning på vindrutan och så detta sluttande tak som tidigare nämnts. Hela karossen böljar och bågnar, som en uppumpad Arnold Schwarzenegger i sin krafts dagar. Bakskärmarna är muskulösa och sväller ut under C-stolparna.

Snyggt? Låt mig säga att allt är relativt. Den är snyggare än BMW X6. BMW X6 är för övrigt en stor framgång, med 250 000 sålda bilar sedan produktionsstarten 2008. Coupélook på suv-bas var då en världs­nyhet, och BMW var först.

Låt vara att försäljningen har en viss slagsida. Väldigt få X6 säljs i Europa, där X6 framstår som en smula otymplig i formatet. Kanske är vi européer också mindre vågade än amerikanerna i våra bilval.

Den slagsidan vill BMW jämna ut. X4 är den europeiska landstigningen på suvcoupé-fronten.

Mikael Stjerna upplever en känsla av ”cocooning” i den ombonade kupén.

Chanserna till framgång får betraktas som hyggliga. Dels för att X4 har rimliga yttermått. Med 4,67 meter får man plats i de flesta parkeringsrutor. Dels för att designen känns ny och fräsch.

Praktisk? Allt är – som sagt – relativt. Jämfört med X3 tillför X4 ingenting, X4 är mindre lastvillig och trängre i bagaget när vi jämför utrymmen med nedfällt ryggstöd. Under insynsskyddet är skillnaden mindre. Å andra sidan är X4 ett betydligt mer praktiskt och hanterbart koncept än X6. Skillnaden i lastutrymme är mindre än vad man kan tro.

Plus för att baksätets ryggstöd är tredelat. Elmanövrering av bakluckan är standard. Tycker du att även det är jobbigt kan man som tillval beställa funktionen ”fotöppning”, då öppnas luckan med en fotviftning under stötfångaren.

Jämfört med en 3-serie kombi eller halvkombin 3-serie GT är X4 en överlevare. Med en markfrigång på 20 centimeter och BMW:s förnämliga fyrhjulsdrift tar jag mig över stock och sten.

Sportig? Allt är – återigen – relativt. Bakom ratten i X4 konstaterar jag att körupplevelsen är långt ifrån den sportiga coupé bilen låtsas vara. Coupéhatten kan inte eliminera det faktum att X4 i grunden är en X3-suv. Men ändå… den hukande taklinjen ger förutom usel bakåtsikt även en slags ombonad, sportig känsla i kupén. BMW:s formgivare talar om en ”cocooning-effect” när kupén blir trängre.

Dessutom är sittpositionen två centimeter lägre än i X3. Chassit är justerat för att vara mer direkt och sportigt än X3, och X4 har BMW:s variabla sportstyrning som standard. På marginalen upplevs därför bilen mer som en personbil än X3. I synnerhet med den underbara sexan jag provkör, på tre liter och 306 hästkrafter. Pris 532 500 kronor. I dag är det så sällan jag kör bensinmotorer i den här typen av bilar att jag nästan har glömt bort hur sköna de är. BMW-sexan är silkeslen på tomgång, men kraftexplosionen är bara ett ögonblick borta. Dubbelturbon skyfflar in hialösa 400 Newtonmeter redan vid 1 200 varv.

Den åttaväxlade dubbelkopplingslådan skottar i växlarna snabbt och utan någon som helst beslutsångest. Poff-poff-poff, det går sekundsnabbt vid fullgasacceleration från stillastående. 5,5 sekunder till 100 km/h är siffror som tål att jämföras med det bästa på marknaden. Törstig? Nej, jag tycker inte det. 0,83 liter per mil i EU-cykeln är anständigt.

Merparten av kunderna kommer dock att satsa på tvålitersdieseln för 422 400 kronor. Den drar 0,54 liter per mil i EU-körcykeln och sprintar till 100 km/h på åtta sekunder blankt. Good enough.

Tredelat ryggstöd är bra, mindre bra är tröskelhöjden. Bakluckan öppnar stort och elektriskt.

Priset inkluderar en del merutrustning jämfört med BMW X3, som kostar 389 400 kronor. Räknar man upp X3-priset till ”X4-standard” som inkluderar xenonljus, parkeringsvarnare, elbaklucka, sportläderratt, performance control (en slags diffbromsfunktion på bakaxeln) och variabel sportstyrning så kvarstår en prisskillnad på 6 500 kronor till X4:s nackdel.

Skulle jag köpa den? Ärligt talat är jag nog inte byggd av X4-virke. För mig är det som att käka råfiberknäcke med gåslever och ta en dry martini till frukost och sedan munskölja med Dom Perignon. För mycket av allt.

Den som gillar just den groggen betalar i alla fall inte särskilt mycket i merpris för att bli av med takhöjden.

BMW X4 xDrive35i

Pris

532 500 kronor. Säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) mellan 5 800-6 400 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 200-5 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 11,9 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/50 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 467, bredd 188, höjd 162, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 890, maxlast 665, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 67 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 400 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,5 s, toppfart 247 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,07, landsväg 0,69, blandad körning 0,83. CO2 193 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Assistansförsäkring 5 år.

 

Skatt

1 880 kronor per år.

Rivaler

Range Rover Evoque Si4

Bensinversionen Si4 har en bensinturbo på två liter och 240 hk samt en nioväxlad automatlåda. Storleksmässigt är den ett nummer mindre än X4, Evoque mäter 4,35 meter.

Pris: 429 900 kronor.

 

Cadillac SRX 3,6 V6 AWD

Med fyrhjulsdrift och en höjd på 1,67 meter är Cadillac SRX ingen vanlig kombi, snarare en crossover med suv-dna. Lika personlig transport som en BMW X4, men betydligt större.

Pris: 432 920 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr