Provkörning av BMW X5 3,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,2. Borrning/slag 89,6/84 mm, volym 2 979 cm3. 

Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad låda, alternativt 5-stegad automat med Steptronic.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R17.

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 282, längd 467, bredd 187, höjd 172, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt 2090, maxlast 535, släpvagnsvikt 2300. Tankrymd 93 liter.

Fartresurser

(fabriksuppgifter) 

Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 202 km/h. 

Bränsleförbrukning

(fabriksuppgifter) 

Blandad körning 1,27 liter/mil.

Sex bättre än åtta

BMW X5 med treliters rak sexa är 150000 kronor billigare och 55 hk svagare än V8-versionen. Det har bilen vunnit på. 

Från vissa håll bär den likheter med koreanska SsangYong Musso. En bil som inte är riktigt kul, men riktigt ful.

Jag pratar om prestigefyllda BMW X5. Fast i rättvisans namn - X5 är roligare. Den presenterades 1999 och hittills har den bara funnits med en 4,4-liters bensindriven V8 på 286 hästkrafter. Nu kommer X5 även med en treliters sexa på 231 hk.

Den första provkörningen äger rum i Rovaniemi i norra Finland - ett utmärkt tillfälle att prova X5 på halt underlag.

Den nya sexan i X5 3,0 finns även i 3- och 5-serien. En kanonmotor som i BMW 330i till och med fått Teknikens Världs miljöpris. Därmed inte sagt att motorn är lika hänsynsfull mot miljön när den sitter i X5.

Här har motorn av förklarliga skäl ett styvare jobb. X5 3,0 är visserligen 100 kg lättare än V8-modellen men väger fortfarande över två ton. Vad som skiljer mer, åtminstone på papperet, är vridmomentet. V8 har 440 Nm vid 3600 r/min, sexan 300 Nm vid 3 500 r/min. Dessa 140 Nm i skillnad märks mindre i praktiken, sexan drar villigt redan från låga varvtal.

Så mycket slöare än V8:an är den inte heller. X5 med sexa avverkar enligt fabriken 0-100 km/h på 8,5 sekunder, en sekund långsammare än V8-versionen. I X5 V8 är toppfarten elektroniskt begränsad till 207 km/h. (Med sportpaket tillåts 230 km/h.) X5 3,0 ska klara 202 km/h. Nästan jämnt skägg.

En rond som X5 3,0 lätt vinner är den vid macken. Den drar en deciliter mindre per mil vid blandad körning och i teorin kommer man nästan tio mil längre på de 93 liter som tanken rymmer.

Men en V8 mullrar ju så läckert, säger du. Visst, men i sanningens namn går V8:an så tyst att man sällan hör den. Lite dova bastoner vid acceleration, that's about it. Sexan däremot, är ljudligare och låter precis lika fint som i personbilarna. Ett ljud som BMW lagt ner stor möda på att få fram. Inte för mycket, inte för lite.

X5 har självbärande kaross, individuell fjädring på alla hjul och permanent fyrhjulsdrift som distribuerar 62 procent av kraften bak och följaktligen 38 fram. Detta för att ge bilen den körkaraktär BMW skapat i sina bakhjulsdrivna bilar. 

Mindre vikt över framaxeln gör att sexcylindriga X5 känns lite nättare i böjarna. Men att komma fort in i en hal kurva resulterar också här i relativt kraftig understyrning. Att i det läget trampa gasen i botten för att få ut bakvagnen kan bli lite väl spännande. Men det går självklart om omständigheterna tillåter. Att komma in i lagom fart i kurvan och sedan gasa sig genom den med friskt uppställ är däremot lekande lätt och extremt roligt. 

Men först måste man naturligtvis koppla ur det aktiva antisladdsystemet - DSC III, som inkopplat gör bilen extremt sladdovillig. DSC III omfattar en rad funktioner som ABS-bromsar, CBC (Cornering Brake Control) som fördelar bromskraften vid broms i kurva för att förhindra överstyrning, DBC (Dynamic Brake Control) som förstärker bromskraften vid en panikbromsning och ASC-X (Active Stability Control) som förhindrar hjulspinn vid gaspådrag. Utöver det finns HDC (Hill Descent Control) som fungerar som elektronisk lågväxel och som i låga farter håller bilen på rätt kurs vid körning ner för branta, hala backar.

BMW X5 3,0 kostar 397500 kronor, 150000 kronor mindre än den i och för sig bättre utrustade V8-versionen. Automat till X5 3,0 kostar 22500 kronor extra och ett komfortpaket innehållande bland annat läderratt med multifunktionsknappar inklusive farthållare, stöldlarm, stereo med cd och vita blinkersglas går lös på 17900 kronor. Sport-paketet för 29900 kronor innehåller bland annat sportchassi, elstyrda sportstolar, 19-tumshjul och lite annan design invändigt. 

Längre fram kommer även diesel som alternativ, samma treliters sexa på 184 hästkrafter som sitter i 3-, 5- och 7-serierna.

Slutsatsen är att X5 med sexa är ett mycket bättre köp än V8-modellen. Snabbheten och styrkan finns (nästan) kvar. Vägegenskaperna är något bättre även om 3,0 inte har luftfjädring bak. Soppatörsten är inte lika bedövande och att spara 150000 spänn kan aldrig vara fel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!