Provkörning av BMW X5 3,0d

Basfakta

Motor

R6 längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Commonrail-insprutning, turbo. Kompression 18,0. Borrning/slag 84/88 mm, 2926 cm3. Effekt 184 hk (135 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 410 Nm vid 2000 - 3000 r/min. 

Kraftöverföring

Konstant fyrhjulsdrift, 5-stegs automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och två nedre tvärlänkar. Bak flerlänksaxel med längs- och tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,5 rattvarv. Vändcirkel 13,5 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 467, bredd 187, höjd 172. Frigångshöjd 18. Tjänstevikt 2180, maxlast 490, släpvagnsvikt 2300. 

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h, 0-100 km/h 10,5 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,97 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Inte något skogsfynd

BMW X5 trivs bäst på motorvägen. Och med dieselsexa blir bränsleräkningen riktigt human.

När BMW X5 kommer på tal delas redaktionen i två läger - det finns de som är för och de som är extremt emot. 

- Det finns ingen annan bil som utstrålar en så total arrogans och cynism, utropar en. Och han menar det inte som något positivt.

- Och så är den värdelös i terräng, fyller en annan i. En Saab 90 har bättre markfrigång!

- BMW borde hålla sig till det de kan och inte hänga på sådana här hopplösa trender, inflikar en tredje.

Själv gillar jag bilen, särskilt efter att ha kört den senaste versionen med BMW:s raka dieselsexa på tre liter och 184 hk.

Den råstarka maskinen känns igen från bland annat 3- och 5-serien men har i X5 "mappats om" en aning för att ge ännu mer vrid: motorn ger i X5 410 Nm vid 2000 - 3000 r/min. 

Bortsett från dieselslamret på tomgång och vid pådrag i lägre farter är det inte mycket som avslöjar att den här X5:an är dieselbestyckad. Förutom den obändiga kraften i bottenregistret och riktigt skaplig bränsleekonomi.

När vi testade X5 3,oi i våras (TV 9/01) noterade vi en testförbrukning på 1,45 liter milen. I dieselversionen ligger förbrukningen runt litern, på landsväg noterades 0,89 l/mil som bäst. 

Den för biltypen låga förbrukningen är kanske mer värd i psykologisk mening än rent ekonomisk. Det faktum att det i teorin går att köra 100 mil mellan tankningarna gör att det blir riktigt roligt att tanka. Den högre vägskatten (9 642 kronor) är i det närmaste försumbar i den övriga flod av kostnader som sköljer över en ägare av en bil i den här klassen. Dessutom går det ganska fort att köra in skatten eftersom X5 3,0 d drar mindre och soppan är billigare.

Fyra-fem personer känner sig väl omhändertagna i X5 och uppskattar sittkomforten och det väl utförda detaljarbetet. Bagageutrymmet är däremot väl fjuttigt och lasthöjden på 82 centimeter kan knäcka den vigaste rygg. Lastsläden för 4900 kronor hjälper något men bevisar också att SUV-konceptet har uppenbara nackdelar.

På motorväg är det nästan omöjligt att inte trivas - resan blir en avslappnad och tillbakalutad affär. Ljudnivån är låg, lite vindbrus bara.

På sämre vägar avslöjas den höga tyngdpunkten och X5 blir stötig och nickig i både i längs- och sidled. På grusväg slår det i hjulställen på ett obehagligt sätt på provexemplaret med 1000 mil på mätaren.

Styrningen ger fin känsla trots en viss vevighet. X5 är roligast i klassen att köra.

BMW har prickat in kravspecifikationen på en prestige-SUV perfekt. De har insett att kunden främst är ute efter en tuff bil med hög sittposition och stort uppmärksamhetsvärde. Sedan har konstruktörerna gjort allt för att få bilen att uppföra sig så personbilslikt som möjligt - på bekostnad av de praktiska egenskaper som ursprungligen motiverade skapandet av biltypen. 

You asked for it - you got it.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!