Provkörning av BMW X5 4,4i mot Infiniti FX45

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

BMW

Komfort, säkerhet

Bränsleförbrukning.

Dyr extrautrustning

Basfakta

MOTOR

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 92/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 320 hk (235 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 3700 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 6-växlad automatåda. Aktivt antisladdsystem.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och två undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. 

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 12,1 meter.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system med bromskraftsförstärkare och bromskraftsfördelare.

HJUL

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R17 H. 

MÅTT/VIKT

Axelavstånd 282, längd 467, bredd 187, höjd 171, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt ca 2200, maxlast 580. Bränsletanken rymmer 93 liter.

FARTRESURSER(mätta av TV)

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 240 km/h. 

FÖRBRUKNING

Stad 1,82, landsväg1,02, blandad 1,31 l/mil enligt EU-normen.

Infinity

Utstrålning, säkerhet

Stötig, bränsleförbrukning

Basfakta

MOTOR

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/82,7 mm, volym 4494 cm3. Max effekt 315 hk (234 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 445 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad automatåda. Aktivt antisladdsystem. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system med bromskraftsförstärkare och bromskraftsfördelare.

HJUL

Fälgbredd 8 tum, däck 265/50 R20 V. 

MÅTT/VIKT

Axelavstånd 285, längd 480, bredd 193, höjd 167, spårvidd fram/bak 159/164. Tjänstevikt ca 2 000, maxlast ca 450. Bränsletanken rymmer 90 liter.

FARTRESURSER

(mätta av TV)

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 230 km/h. 

FÖRBRUKNING

Stad och landsväg enligt amerikanska EPA (motsvarande EU-normen) 1,6 respektive 1,2 liter per mil.

 

Råbiffar

Okända Infinity FX45 ger etablerade BMW X5 4,4i en rejäl match.

Grabben i filen bredvid tror inte sina ögon, förlorar koncentrationen och rullar in i baken på bilen framför. 

 Ett gäng slipsnissar tappar hakorna och koncepten, kommer rusande vid rödljuset och skriker i falsett:

 - Vad är det där för BIL?!

 - Infiniti FX45, svarar jag skrämt. 

 De ser ut som tredubbla frågetecken. Ingen har hört talas om märket tidigare men de är överens om att FX är det hårigaste de sett.

 Det var väldigt länge sedan jag körde en bil som väcker sådan uppståndelse. Varken New Beetle eller PT Cruiser förmådde vrida huvuden mer än ett varv. Åsynen av Infiniti FX45 får skallarna att gå i totalspinn.

 Bilen ser nästan overklig ut, som en skiss eller en konceptbil på rymmen från en bilsalongens roterande podium. Ett kraftfullt, hånleende tryne, en stor bullig kaross, mörka rutor och sjukt stora hjul; hela 20 tum stora. Kaxputte är bara förnamnet.

 Man kan säga att Infiniti är Nissans svar på Toyotas finbilar Lexus. De byggs i Japan och har USA som sin främsta marknad, inte riktigt lika framgångsrika som Lexus men med ett mycket gott rykte för driftsäkerhet, lyx och viss diskretion - ungefär som Lexus.

 Infiniti FX är precis som BMW X5 en så kallad sport-SUV, ett koncept som inbjuder till funderingar. Men folk gillar dem uppenbarligen och köper bil av den här typen i allt större omfattning. 

 I nummer 3/04 provkörde vi FX45 på amerikansk mark eftersom det då inte fanns tecken på att bilen skulle komma till Europa alls. Men nu finns den att köpa i Sverige, den importeras via Kanada av stockholmsfirman Exclusive Cars AB i samarbete med Nissanhandlaren Smith?s Bil i Järfälla. 

 Är det här då ögongodis enbart?

 No way, i maskinrummet vilar en 4,5-liters V8 på 315 hk och 445 Nm i vridmoment, bultad till en femstegs automatlåda. Permanent fyrhjulsdrift ser till att kraften hamnar i backen och bilen bär i väg snabbare än man kan ana när man trampar fullt. 0-100 km/h tar bara 6,7 sekunder enligt våra mätningar.

 Motorn har variabla ventiltider på insugssidan och variabelt insugssystem. Fyra ventiler per cylinder och ventilerna är tillverkade i titan. Avgassystem i rostfritt stål. Fyrhjulsdriften är baserad på systemet från Nissan Skyline GT-R, där kraften automatiskt styrs mellan fram- och bakaxel. Vid normal körning är bilen bakhjulsdriven, men om bakhjulen skulle börja spinna förs kraft till framhjulen. Nissans system är dock inte lika snabbt i reaktionen som BMW:s.

 Bredvid Infiniti FX45 ser BMW X5 nästan ut som en Farmor Anka-bil. 

 Men vi har kört den förr och vet att den är en av de stöddigaste och kunnigaste i klassen. Men X5 har nyligen genomgått en uppgradering som också är värd att kommentera. Det handlar mest om en lätt ansiktslyftning på äldre da?r men även en del förändringar under skalet.

 Den nya V8-motorn är liksom den gamla på 4,4 liter, men ger 320 hk mot tidigare 286. Maskinen kommer från 7-serien och har Valvetronic ventilstyrning, Bi-Vanos (variabla kamaxlar) och variabelt insugssystem. Den automatiska växellådan är numera sexstegad. Enligt våra mätningar klarar nya X5 0-100-sprinten på 7,8 sekunder, den förra behövde en halv sekund mer på sig. 

 X5 har fått det nya xDrive-system från lillbrorsan X3. Det kan blixtsnabbt fördela kraften mellan fram- och bakhjul. I teorin kan all kraft hamna på bakhjulen eller på framhjulen, men i de allra flesta fall blir det någonstans mitt emellan. Fördelen sägs vara att bilen ska uppföra sig säkrare på alla underlag och systemet ska motverka både under- och överstyrning. Förra modellen var mer markant överstyrd, men visst vill även den nya versionen också helst sladda ut med bakvagnen först. Och det är väl det man vill när man kör BMW? Om sladdandet ändå skulle gå över styr så finns "hängslen" i form av aktivt antisladdsystem.

 Fronten fram till A-stolparna är ny. Huv, skärmar, grill, strålkastare och spoi- ler. Men grundintrycket är det samma. 

 Vår jämförelse börjar på motorvägen. Vid mätarfart 130 km/h mullrar båda bilarna lojt på lågvarv. 

 X5 går mjukt, tyst och behagligt. FX45 är mer bestämd i fjädringen och de biffiga 265/50-däcken hörs mer, framför allt från baksätet. Annars går den tyst.

 Farthållaren i Infinity kan reglera avståndet till framförvarande bil. Ibland tappar bilen fart, ibland gasar den på. Det verkar ta en stund innan den lärt sig framförvarande bils exakta fart.

 Den "intelligenta" farthållaren ingår i ett så kallat Technology-paket där även annat mums är serverat: Navigationssytem, färddator i navigeringsdisplayen, nyckelfri så kallad keyless go, bromsassistans, backkamera (i färg), däck- trycksmonitor samt dvd-system för baksätespassagerarna.

 Resten, och det är inte lite, ingår i basutrustningen: Läderklädsel, Bose ljudsystem, elstolar med värme, ventilation och minne, tvåzons klimatanläggning, sollucka i glas, xenonstrålkastare, regnsensorstyrda torkare, eljusterbar ratt, automatiskt avbländande backspegel med kompass, farthållare, justerbara ryggstöd bak och en hel del annat.

 För säkerhets skull finns aktiv bältespåminnare och aktiva nackskydd fram, fyra krockkuddar fram, sidokrockgardiner, bältessträckare och kraftbegränsare och aktivt antisladdsystem. Strålkastarrengörare finns däremot inte alls.

 Inredningen i svart och aluminium utstrålar high tech och kvalitetskänslan är hög, men når inte riktigt upp till BMW, Mercedes eller Audi. Mer åt Lexus RX 300. Hög klass - men inte högsta.

 Vi överger motorvägen och kommer in på landsvägar med dålig beläggning. X5 fortsätter att gå mjukt. Provkörningsbilen har tack och lov ingen sportfjädring, vilket däremot finns som tillval. 

 FX45 har sportfjädring som standard och den är definitivt av det hårdare slaget. Alltför hård, känss det som. Man måste ligga på och köra som djävulen själv för att ha någon praktisk nytta av en så hård kalibrering. Det känns märkligt, bilen är ju egentligen byggd för USA - gunghästarnas hemland. 

 Parallellt kör vi även "lillebror" FX 35. Skillnaden är att den har V6-motor på 280 hk, mjukare fjädring och 18-tumsfälgar med lite mer gummi på. Utrustningsnivån är identisk för övrigt. FX35 är bekvämare, billigare och drar inte fullt lika mycket bensin. Accelerationsförmåga och toppfart ligger heller inte långt efter FX45. 

 Hjulupphängningarna är individuella med flerlänksaxel bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar och krängningshämmare finns både fram och bak. Styrservon är hastighetsberoende och går lätt när man kör sakta, i högre farter avtar verkan. Men styrresponsen kunde vara bättre och mer exakt. Kanske är däcken alltför breda? 

 I BMW X5 har styrningen bättre vägkänsla och X5 rör sig också smidigare på vägen. Där FX känns lite klumpig trippar X5 smidigt. Hulupphängningarna gör ett bättre jobb i BMW.

 Vid varje stopp för tankning eller fotografering dyker folk upp och frågar och tittar. Alla är intresserade av den ufo-liknande Infiniti. Någen enstaka känner avsmak, de flesta faller i trance.

 - Du får inte betala soppan förrän du berättat vad det är för bil, skojade en mackmänniska.

 Tanka måste man tyvärr göra ofta, trots att FX45 har 90-literstank. Mätt mellan tankningarna under provperioden drog X5 i sig 1,46 l/mil, medan FX45 sörplade i sig 1,56 liter milen.

 Priserna? FX45 i basutförande kostar 599 000 kronor, med Technology-paket är priset 659 000. Den vettigare FX35 kostar 539 000 och med paket lika mycket som basutrustade FX45. I Sverige lämnas 8 år/15 000 mils kvalitetsgaranti, sex års rost/lackgaranti samt ett års fri helförsäkring. Å andra sidan ingår inte vagnskadegaranti, så efter det första året lär försäkringskostnaden bli kännbar. Och på en så udda modell är det framtida andrahandsvärdet mer än osäkert.

 BMW X5 4,4i kostar från 587 000 kronor, ett pris som inkluderar bland annat läderklädsel, cd-radio, elhissar, däcktrycksindikator, regnsensor, xenonljus (hel- och halvljus), aktivt antisladdsystem med mera. Krockkuddar finns naturligtvis överallt. 

 I tillvalslistan finns hur mycket som helst, bland annat navigation med tv, komfortstolar (oslagbart sköna) och man kan få en X5 att kosta "nästan hur mycket som helst". 

 Den bil Teknikens Värld kör kostar 722 900, alltså tämligen nerlusad med prylar. BMW har två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, sex års rost-skyddsgaranti och tre år/8 000 mil fri service.

 Utan tvekan har etablerade BMW X5 och Porsche Cayenne fått en allvarlig konkurrent. Inte riktigt lika exklusiv i känslan, men för en sport-SUV av det här slaget är uppmärksamhetsvärdet viktigt. Och man syns garanterat mer i Infiniti FX än i något annat just nu.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!