Provkörning av BMW X5 4,6iS

Basfakta

Motor 

8-cyl V-motor med 

2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/85 mm, volym 4619 cm3. Max effekt 347 hk (255 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 480 Nm vid 3700 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad automat med Steptronic-funktion. Antispinn, antisladd.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv. Vändradie 12,1 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg fram 9,5, bak 10,5. Däck fram 275/40 WR 20, bak 315/35 WR 20.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 467, bredd 193, höjd 171. Spårvidd fram/bak 157/160. Tjänstevikt ca 2200, maxlast 585, släpvikt 2700. Tank 93 liter.

Fartresurser*

Toppfart 240 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,49 l/mil.

*Tillverkarens uppg.

Tyrannosaurus X5

Är BMW X5 4,6iS en best dömd att utrotas eller den perfekta kombinationen av sport-, terräng- och lyxbil?

Normalt sett har jag inte det minsta emot en V8-motor som ger 347 hk. Inte heller en bil som accelererar från noll till 100 km/h på 6,5 sekunder eller har en toppfart på 240 km/h. Men när jag sitter på andra våningen i BMW X5 4,6iS undrar jag bara: Varför?

Jag får inte ihop det. Vad vill X5 4,6iS egentligen vara? En terrängvagn, en racerbil, en lyxlimousine? 

Som terrängbil betraktad saknar den en hel del. Här finns visserligen fyrhjulsdrift men inga lågväxlar. Redan BMW X5 4,4 har för låg markfrigång för att vara riktigt terränggående och i det här utförandet är fjädringen sänkt ytterligare tre cm till 15 cm. Samma som en BMW 330xi.

Som racerbil erbjuder X5 4,6iS faktiskt mer. Den går att köra fruktansvärt fort runt en racerbana, bilen har ett fantastiskt väggrepp. Man kan i sitt stilla sinne undra vad som händer när man slutligen tappar kontrollen över 2,2 ton bil, jag behöver turligt nog aldrig få reda på det. Hur jag än trixar, vrider och vänder med ratten tappar bilen aldrig fästet. 

Fast hur stor, tuff och kaxig denna monsterbil än är så sätter den sig inte över naturlagarna. En blöt vägbana förvandlades på några minuter till en ishockeyrink och en av våra testförare fick ett herrejösseshäv som kunde ha slutat illa. Turligt nog har just denne testförare fuskat en hel del i rally och klarade situationen. Men hans far som satt bredvid klev ur med tom blick och har så vitt vi vet inte återhämtat sig ännu.

Då satt det ändå dubbfria vinterdäck på provkörningsbilen. Med de 20 tum höga och 315 mm (bak) breda sommardäcken kunde sladden ha blivit ödesdiger. Å andra sidan släpper dessa däck ytterst motvilligt greppet om torr asfalt.

Limousine då? Ja, visserligen sitter man kungligt både fram och bak men fjädringen är inte någon njutning för de åkande. Snarare är den förvånansvärt stötig, framför allt i lägre farter och i stadstrafik.

Att köra X5 är som att sitta i vilken annan BMW som helst, förutom att du sitter på andra våningen. Interiört är det funktionellt oklanderligt och propert men sterilt. Mer himmelskt är morret från den 4,6 liter stora vinkelåttan. 347 hk och ett vridmoment på 480 Nm som gör att kolossen sprintar ifrån de flesta vid trafikljusen. 

Ingreppet från den femväxlade automatlådan (manuell version finns ej) är abrupt vid acceleration. När lådan gör kick down hänger du krampaktigt fast i ratten och kan bara hoppas att soppan räcker till nästa mack.

Egentligen borde det stå ett M på bakstammen, men riktigt så vågade är inte BMW. Man kan i alla fall konstatera att varvräknaren liksom i M3 och M5 indikerar rött från 4000 r/min och uppåt så länge motortemperaturen inte är korrekt och att Steptroniclådans funktion är som i M5: du växlar upp genom att dra spaken till dig och för den framåt för att växla ner.

X5 4,6iS skiljer sig inte så mycket från andra X5 utifrån. 20-tumshjul och karossfärgade spoilers skiljer ut modellen.. 

Även om de allra flesta X5 4,6iS aldrig kommer att köras i terräng har den HDC (Hill Descent Control) som maximerar farten i branta utförslöpor. Farten är ställbar upp till 25 km/h.

Mer användning torde köparen ha av DSC, antisladdsystemet, som hjälper till att hålla bilen på rätt köl om du råkar passera gränsen.

Det är som sagt svårt att bli riktigt klok på den här bilen. Men den skulle inte finnas om ingen ville köpa bilar av den här typen. I fjol sålde BMW totalt 219 stycken X5 i Sverige. X5 4,6is kommer till att börja med i femton exemplar och de är redan tingade.

Köparna får skiljas från 730000 kronor och bör ha en rimlig slant kvar för att kunna köra bilen. I motorvägsfart suger motorn i sig 1,4 liter per mil och det räcker att tänka på snabb acceleration för att skapa virvlar i tanken.

Liknelsen med nidbilden av en dörrvakt är inte dum. X5 4,6iS är stor, stark och inte så lite korkad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!