Provkörning av BMW X5 4,8 iS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Värstingen i X5-programmet är accelerationssnabb och det låter rejsigt på maxgas. Men den hårda fjädringen - trots luftfjädring - gör att bilen blir onödigt stötig och småvinglig på dålig väg. Ohejdat törstig! Den nästan 200 000 kronor billigare 4,4-litersversionen är mindre ovettig.

Basfakta

Motor

8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad. Kompression 11,1. Borrning/slag 3/88,3 mm, volym 4799 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 490 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 6-stegad automatlåda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 49,4 km/h.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar. 

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 meter. 3,4 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfritt system. 

Hjul fram/bak

Fälgbredd 9,5/10,5 tum, däck 275/40 resp. 315/35 R 20. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 467, bredd 193, höjd 171. Spårvidd fram/bak 157/160. Tjänstevikt ca 2270, maxlast 520, släpvikt 2700. Tank 93 liter.

Fartresurser*

0-100 km/h 6,1 s, toppfart 246 km/h.

Förbrukning*

Blandad körning 1,35 l/mil, stad 1,87 l/mil, landsväg 1,05. 

* Enligt tillverkaren.

 

Just vad världen behövde

Någon M-version av BMW X5 lär aldrig komma, det skulle skada BMW Motorsports rykte. Men med en 4,8-litersmaskin på 360 hästkrafter är denna nära nog.

- Just vad världen behövde, suckar kollegan Peter. En ännu starkare och dyrare SUV som inte går att köra i terräng med.

Sedd som ett inlägg i SUV-debatten är BMW X5 4,8iS en uppenbar provokation. Till att börja med kostar den 761000 kronor, nästan 200000 mer än 4,4-litersmodellen. Sedan är den redan björnstarka V8-motorn förstorad från 4,4 till 4,8 liter och effekten har ökat med 40 hästkrafter. De biffiga 20-tumshjulen med upp till 315 mm breda däck, de dubbla avgasutblåsen och det extra spoilerpaketet kompletterar bilden. 

Klart att folk blir förbannade.

Motorn är i grunden samma som i 4,4-litersmodellen. Den kommer från början från BMW 745i men har både fått ökad borrning och längre slaglängd med hjälp av ny vevaxel. Elektronisk styrning av ventilernas öppningsgrad (Valvetronic) och variabla kamaxlar (Bi-Vanos). Resultatet är en maskin som har gott om kraft över hela registret och som låter extremt rejsigt vid fullgas, oavsett varvtal. Och då går det undan också, 0-100 klaras enligt fabriken på strax över sex sekunder. Enda växellådan är en sexstegad automat med normal- och sportläge samt möjlighet till semimanuell skiftning.

Liksom på BMW:s M-modeller är varvräknarens rödmarkering "flytande". När motorn är kall signalerar mätaren att föraren inte bör överskrida 4500 r/min, allt eftersom motorn blir varmare flyttas rekommendationen upp till 6500 r/min. 

Denna topptrimmade X5 är lite svår att komma underfund med, det är svårt att se hur den skulle vara värd merpriset mot en 4,4i. Trots att 4,8iS har luftfjädring på både fram- och bakaxlarna är komforten sämre än i den billigare varianten, färden blir stötig även på slät motorväg. Det påverkar också riktningsstabiliteten, X5 4,8iS kräver ständig passning och på dåligt underlag - som på vägen mellan Kisa och Eksjö - blir det riktigt jobbigt att hålla kursen. Ändå är styrningen inte speciellt direkt, det krävs 3,4 rattvarv mellan fulla hjulutslag. 

Att BMW infört luftfjädring beror på att Porsche Cayenne har det och även i X5 går det att justera karossens höjd både uppåt (+40 mm) och nedåt (?20 mm). Men bara i låga farter, vid vanlig körning väljer bilen automatiskt mittläget - som är 15 mm lägre än på övriga X5:or. 

Det är inte förrän vi kommer ut på vintriga landsvägar som X5 4,8iS börjar plocka poäng. Omkörningsresurserna är nästan absurda. Även den kortaste raksträcka blir tillräckligt lång och långtradarna förbluffande korta. Fyrhjulsdriftsystemet xDrive arbetar snabbt och effektivt tillsammans med antisladdsystemet. Trots att de dubbfria Dunlopvinterdäcken inte är optimerade för nordiskt klimat, blir det aldrig så läskigt som man skulle kunna befara med 2,3 ton bil och 360 hk. 

Stor bil med högt luftmotstånd och stark motor innebär förstås en rejäl törst på bensin. På landsväg kom vi aldrig under 1,2 liter milen, i stadstrafik går det lätt åt 1,8 l/mil. 

Så det gäller att du tycker det är tillräckligt roligt mellan de täta tankstoppen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!