Fronten består av mer luftintag än kaross, intrycket är argsint. Precis som ägarna önskar sig. Extra stora 21-tumshjul (fram 285/35, bak 325/30) är tillval.

Provkörning av BMW X6 M

Skvadern är ett svenskt sagodjur med harens framdel och bakdel från en tjäder. Nu har historien letat sig ner till tyska Bayern, BMW X6 M är inget annat än ett sagolikt sammelsurium.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tur att man är på rätt plats. Depåområdet på den FIA-godkända racingbanan Circuit of the Americas i Travis County, Austin, Texas, USA (lång platsbeskrivning, jag vet…) är som gjutet för nya BMW X6 M. En tredjedel av bilarna kommer att säljas i det V8-älskande landet i väster. Resten till rika delar av Kina, Ryssland, Storbritannien och hemlandet Tyskland plus oljeländerna i Mellanöstern. Ett fåtal lär komma till Sverige.

Nya X6 M har bättre bakåtsikt än tidigare generation, men fortfarande är det av typen siktspringa.

Suv-coupén BMW X6 i sin andra generation har fått utstå betydligt mindre spott och spe än sin föregångare. Dels har publiken vant sig – kontexten är delvis förändrad – men så är också bilen lite mildare i sitt uttryck. Lättare att förstå och tycka om. Med ett M efter beteckningen kan det där komma till att ställas på sin spets. V8-maskineri med BMW M TwinPower Turbo-teknik (twinscroll, seriekopplad biturbo) på 4,4 liter och 575 hästkrafter mellan 6 000-6 500 r/­min samt lokomotivlika 750 newtonmeter mellan breda vridmomentspannet 2 200-5 000 r/­min. Alltsammans är kopplat till en åttastegad M Steptronic låda med Drivelogic-mjukvara som genereras ut till axlarna via fullt variabel xDrive-fyrhjulsdrift. Trots matchvikt på dryga 2,3 ton accelererar X6 M 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Toppfarten är 250 respektive 280 km/h, beroende på om du valt till M Drivers Package. Och det har du.

Backkamera är ett måste! Fyrdubbla rör släpper ifrån sig V8-smatter.

Vi är för övrigt ytterst få svenskar på plats. Inte ens kollegorna/konkurrenterna från den tyska – öööh, ”sportiga” – översättningsbilblaskan orkar flyga med jumboluftskepp över Atlanten för att smaka på Circuit of the Americas på riktigt. Men tyskar finns det givetvis på plats, många. Det kommer nog en översatt version vad det lider. Eller så är du förståndig och läser det här.

Tjocka skalstolar med fin komfort. Hedberg utforskar ny racingbana på andra våningen, X6 M förvånar med fint grepp och hyfsad körharmoni.

Uppförsbacken på start – och målrakan märks knappt i X6 M. Ånglokskrafter gör att inbromsningen påbörjas tidigare än vad jag först beräknade. Hejdarna i form av fullventilerade sexkolvsbromsar nyper rejält. De feta däcken (Pirelli P Zero med bredden 285 mm fram och 325 mm bak) verkar som jordade mot det släta underlaget. Bara till att gå på med mer högerfot. Tonnage och markfrigång som en suv, men känslan är inte helt olik de tajtare, lägre, lättare M-bilarna från BMW. Såklart tappas en viss form av körnerv, och rädslan när man sitter på andra våningen är större än nere i en sportbil. Hinner med två rejäla körpass och redan efter ett par varv i första passet plockar jag bort MDM som innebär dynamiskt läge på antisladdsystemet DSC. Med upparbetad värme i däcken gäller det att gasa tillräckligt ut ur kurvorna, lätta bakvagnssläpp utan tuffa kast gör det förhållandevis enkelt att justera åt vilket håll skåpet ska gå. Möjligheten att individualisera – ”bygga om” – drivlina och chassi uppskattas på bana.

Utanför racestaketen passar X6 M ännu bättre. Visserligen är vägnätet i Austin något som Gud glömde med raksträckor genom förfallna samhällen och allmänt trist, grått vinterlandskap. Men på betal-high­wayen är det i alla fall tillåtet att köra 80 miles per hour (129 km/h)! Jag dånar på i 180 km/h utan att patrol-sheriffen börjar sirentjuta eller saftblandsblinka. X6 M rör inte en fena i den hastigheten, stabil som en tegelsten.

Chassit liknar till viss del BMW M5, vilket säger en del om klippfastheten. Fyrhjulsdriften är än så länge unik för X6 M men kommer även till M5.

Den som önskar mer utrymme väljer med fördel tvillingsyskonet X5 M – lejonparten av de svensksålda blir sådana. Kostar för övrigt 44 300 kronor mindre. Båda bilarna byggs i BMW:s fabrik i Spartanburg, South Carolina, USA.

Präglad av miljön kan X6 M lätt liknas vid en amerikansk burgare. 300 gram kött fulladdad med extra allt. Plus topping, lite mer majonnäs skadar aldrig. Kryddningen är stark, ett lass peperoni gör att tuggorna biter rejält. Så känns X6 M, när du pressar den till ytterligheterna. Och det ska du. Visst är det skoj med utanpåverket, showoff-karossen drar både avundsjuka och ilskna blickar. Men inte i Texas. Här älskas bilar ännu mer ju större och aggressiva de är.

BMW X6 M

Pris

1 191 300 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 88,3/89,0 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 575 hk (423 kW) vid mellan 6 000-6 500 r/­min, max vridmoment 750 Nm mellan 2 200-5 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 10,0/11,5 tum, däck fram 285/40 R20, bak 325/35 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 293, längd 491, bredd 199, höjd 169, spårvidd f/b 167/167. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 2 340, maxlast ca 610, max släpvagnsvikt 2 950. Tank 85 liter. Taklast 100. Bagagevolym (VDA-liter) 550-1 525 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 250 (begr.) alt. 280 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,47, landsväg 0,90, blandad körning 1,11. CO2 258 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

3 180 kronor per år.

Rivaler

Mercedes ML 63 AMG 4Matic

I väntan på crossovercoupén GLE i AMG-utförande duger ML 63 gott. Stora utrymmen, mindre effekt och med maffig V8-ljudkuliss!

Pris: 1 117 000 kronor.

 

Porsche Cayenne Turbo S

Hårfint snabbare (284 km/h resp 4,1 s) med ”bara” 570 hk men betydligt dyrare.

Pris: 1 595 00 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr