Provkörning av BMW X6 M50i

Den helt nya tredje generationen BMW X6 är här men nu är konkurrensen hårdare än någonsin i klassen för suvar som ingen egentligen behöver. Håller nya X6 måttet?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På plats på BMW:s hemort Münchens gator råder det ingen brist på bilar från tillverkaren, allt från toppfina klassiker som E30 till kamouflerade testbilar som når marknaden först om några år. Särskilt koncentrerad population är det i området kring den gamla Olympiastadion där BMW:s huvudkontor och museum också ligger. Tvärs över gatan ligger skrytbygget BMW Welt där en flotta av BMW X6 M50i med färgen Riverside Blue står och speglar sig i den välpolerade Welt-fasaden.

Bilen som skapade ett eget segment. X6 är inne på sin tredje generation. Nederkanten av bakrutan sitter högre än i X5 och bidrar till dålig sikt bakåt.

Körningen föregås av en sedvanlig presskonferens där projektledaren Gerhard Thiel håller i ratten, och han har verkligen ingen brist på självförtroende då han kaxigt deklarerar:

– Den första BMW X6 var banbrytande och visst har det kommit konkurrenter sedan dess men ingen av dem är lika felfri som X6.

Vilka fel han menar att konkurrenterna har kommenterar han dock inte, kanske på grund av viss risk att bli synad...

Upplyst grill är en gimmick som kostar 5 100 kronor extra.

Den 4,4 liter stora V8-motorn brummar igång under den klarblå huven och BMW Welt ligger bakom oss, knappt synligt genom backspegeln på grund av den riktigt dåliga bakåtsikten som coupéformen är skyldig till. Jag sitter i vad som för tillfället är värstingversionen M50i som delar motor med både X5 och 8-serie. 530 hästkrafter och hela 750 newtonmeter gör att stora X6 som väger drygt 2,2 ton klarar av 0-100 km/h på 4,3 sekunder. I Münchens täta stadstrafik är det många som slänger ett extra öga på kolossen och det är inte helt lätt att avgöra om det är med beundran eller avsmak i blicken.

När den första generationen X6 lanserades 2008 fick den motta skarp kritik och många ifrågasatte dess existensberättigande. Men kundgruppen fanns där och uppenbarligen fortfarande då konkurrenter som Mercedes, Porsche och Audi alla har lanserat sina versioner av suvcoupéer de senaste åren. Kundgruppen jag syftar på är personer med mer pengar än smak, som gärna vill att deras flådiga livsstil ska reflekteras i den bil de kör. Sedan den första X6:an har BMW sålt drygt 450 000 exemplar varav majoriteten i länder som USA och Ryssland.

X6 lastar 70-340 liter mindre än X5 med baksätet upp- eller nedfällt, totalt 580-1 530 liter.

Ute på A8 riktning sydväst kommer X6 till sin rätt, fri fart gör att motorn får visa vad den går för – vilken motor det är! Fullt vridmoment levereras redan vid 1 800 r/­min och kraften räcker gott till omkörning oavsett vilken av de åtta växlarna automatlådan har kuggat i.

Provbilen är utrustad med adaptiv M-fjädring vilket betyder stålfjädrar som kan anpassas efter vilket körläge jag använder. Den stora X6:an ligger mycket stadigt och är så pass riktningsstabil att hastigheter norr om 200 km/h upplevs som inom laglig gräns i Sverige. Men att köra jättesnabbt rakt fram är inte jätteunderhållande så den falukorvstjocka ratten riktas mot mindre landsvägar.

Trots att X6 är mer än två meter bred upplevs den som smidig även på mindre vägar tack vare väl avvägd och kommunikativ styrning, visst märks bilens vikt av men ändå så dyker den förtroendeingivande in i kurvkombinationerna mellan de öppna fälten i Bayern. I sitt vassaste körläge är jag tacksam för att sittpositionen nästintill är perfekt med gott om stöd för ben och längs sidorna samt att ratten går att få riktigt nära.

Jag lättar på gasen och dumpventilen ger ifrån sig ett djupt suckande som tränger in i den annars välisolerade kupén, samtidigt hörs några dova trumliknande ljud från avgassystemet. Inte alls ett lika busigt ljud som hos bland annat BMW X4 M40i där den raka sexan ger ifrån sig ett högt smattrande i liknande situationer.

Interiören är i princip likadan som hos X5, det enda som skiljer är utrymme i baksätet.

Överlag känns X6 M50i lite mer vuxen än sitt syskon, den adaptiva M-fjädringen har faktiskt ett ganska brett spann mellan körlägena där det mjukaste Comfort levererar vad det utger sig för att leverera. Något som inte kan tillskrivas 3-serie med motsvarande fjädring. Där är gången mest struttig och fast oavsett vilket körläge du valt.

Det går inte att hymla med att nya BMW X6 är en bra bil att sitta bakom ratten i men särskilt samtida är den inte. I tider där elektrifiering har blivit en statussymbol kommer X6 med ett urval av bensin- och dieselmotorer med sex eller åtta cylindrar och dubbelturbo, till och med fyra turboaggregat om du väljer den största dieseln M50d med 400 hästkrafter.

Detta trots att det mycket nära syskonet X5 finns som laddhybrid och klarar över åtta mil på ren eldrift. Men denna drivlina har BMW inga planer på att erbjuda till X6 med förklaringen att de som köper en X6 inte vill ha en hybrid.

En annan sak BMW slår på stora trumman för är dock att du nu kan få den ikoniska njurgrillen upplyst så du även syns lite extra i din X6:a när det är mörkt ute. Så devisen för de tilltänkta kunderna verkar vara mer ”bling-bling och skit i allt annat”...

Baksätet upplevs som trångt och instängt, taket snuddar nästan i överkant av huvudstödet.

BMW X6 M50i

Pris

935 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 530 hk (390 kW) vid 5 500-6 000 r/min, max vridmoment 750 Nm mellan 1 800-4 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 12,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10,5 tum, däck fram 275/40 R21, bak 315/35 R21.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 298, längd 494, bredd 201, höjd 170, spårvidd f/b 168/169. Markfrigång 21,6. Tjänstevikt 2 235, maxlast 740, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580-1 530 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 1,42 l/mil, landsväg 0,85 l/mil, blandad körning 1,07 l/mil. CO2 243 g/km.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Ingen uppgift.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

15 071 kronor per år de första tre åren. Därefter 3 264 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne Turbo Coupé

Rent prismässigt är X6 rena kapet jämfört med Cayenne Coupé men Porschen är den bättre bilen.

Pris: 1 464 000 kronor.

Foto: AUDI AG

Audi Q8 55 TFSI quattro

Q8 har ingen tillräckligt vass motor för att mäta sig med X6 M50i men det är troligen en bil eventuella kunder ändå sneglar på. 340 hästar i denna.

Pris: 731 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr