Provkörning av BMW X6 xDrive50i

En av världens mest utskällda bilmodeller senaste åren har fått ny kostym – och undertill ny hjärna och nya muskler. ­Kanske kan den nu få upprättelse?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2008 lanserade BMW modellen X6 som ett sportigare alternativ till märkets hyllade suv X5 som då hade nästan ett årtionde på nacken. Med beteckningen SAC (Sport Activity Coupé) var den helt enkelt en X5 med coupéformad och mer aggressivt utlagd kaross i kombination med ett chassi som var sportigare än sitt rymligare syskon.

X6 blev genast bilvärldens nya hackkyckling och många ifrågasatte dess existensberättigande. Vad ska man med en suv till om den bara rymmer fyra personer och har sämre bagageutrymme? Ja, det kan man fråga sig. Men världen är inte alltid så enkel och BMW skapade så klart inte X6 på måfå. Under sina sex levnadsår har modellen sålt i drygt en kvarts miljon exemplar. Det finns med andra ord många som föredrar hög sittposition även när många familjemedlemmar och packning saknas. Så pass många att BMW nu introducerar andra generationen, redan innan konkurrenterna har fått ut sina första motsvarigheter. Audi, BMW och Porsche har alla saker på gång.

Notera vattendropparna på sidan. På dyblöt halkbana utan ESP fick man känna på xDrive-fyrhjulsdriften i sin renaste form.

Jag befinner mig i Spartanburg där BMW har sin näst största fabrik som i år fyller 20 år. Från början tillverkades Z3 här och till viss del 3-serie. Z4 generation ett tillverkades också här. I dag produceras märkets alla X-modeller, förutom lilla X1, i fabriken. 1 100 bilar om dagen rullar ut genom fabriksportarna och om några år blir det ännu fler när satsningar för en miljard dollar är genomförda och kommande X7 står klar. Då blir Spartanburg största BMW-fabriken.

Det är med andra ord inte konstigt att BMW förlagt första provkörningen av nya X6 till orten i amerikanska South Carolina.

Innan jag slår mig ner bakom ratten i en vit X6 xDrive50i slås jag av att formgivningen i stort sett är en förädling av föregående generation. Exempelvis är sidorutornas profil näst intill identisk med tidigare. Ändå ser bilen ny och mer modern ut. Fronten är det största lyftet, mer upprätt och mer självsäker med större strålkastare och njurar i samma typ av ”3D-utförande” som andra BMW-modeller. Linjerna längs bilens sidor har markerats mer och skiljer sig väsentligt från nya X5, inte minst tack vare det veck som viker av nedåt över bakre hjulhusen. Samma typ av veck som Mercedes plockade bort på E-klass. Rumpan är lägre än tidigare och sticker inte lika mycket i ögonen. På något vis har BMW – med svenske exteriördesignern Tommy Forsberg i spetsen – lyckats trolla bort X6:ans storlek, den ser mindre ut än sin föregångare trots att den blivit något större. Nya X6 kan nästan tas för att vara en X4.

Trycker på startknappen och en V8 på 4,4 liter och 450 hästkrafter spinner igång med ett morr. Motorn är en vidareutveckling av den gamla, en maskin som i grunden är densamma som i dagens M5. Rullar ut på den fyrfiliga motorvägen och noterar att jänkarna gärna ligger 15-20 km/h över hastighetsbegränsningen – minst. Nya X6 xDrive50i har så klart inga problem att hänga med alla pickuper och en omkörning görs i ett nafs. Den sammetslena åttastegade automatlådan från ZF (standard i alla modellversioner) växlar ner obemärkt. Det enda som märks är den omedelbara fartökningen, de ljuva tonerna från motorn och att det med denna maskin är svårt för gasfoten att hålla angiven förbrukning. 0,97 liter per mil vid blandad körning uppger BMW. Inte lågt men 22 procent lägre än gamla X6 xDrive50i och en okej siffra med tanke på kraften som finns.

Sober lager på lager-layout med högre kvalitetskänsla än i föregångaren. Tydliga mätartavlor, men head up-display bör ändå kryssas i.

Svänger av motorvägen för att via landsvägar med gott om böjar påbörja klättringen upp mot bergskedjan Appalacherna. Accelerationen vid kickdown är monstruös. 0-100 km/h går på imponerande 4,8 sekunder, en tiondel långsammare än gamla X6 M som hade 555 hästkrafter. Att pressa bilen genom tajta kurvor i nedförslut som kantas av stora träd och baptistkyrkor om vartannat är en fröjd. xDrive-fyrhjulsdriftstekniken och Dynamic Performance Control-systemet som ser till att hjulen får precis den kraft de behöver trollar bort känslan av suv som väger 2,2 ton, inte minst i lägena Sport och Sport+. I Comfort-läget går det också att köra aktivt, och det är läget jag njuter mest av. Då rullar bilen som behagligast, mycket tack vare den adaptiva stötdämpningen (luftfjädring bak finns som tillval). Mjukt över ojämnheter och den låga ljudnivån i kupén är slående. Inte ens minsta lilla knirr eller knarr hörs från hjulhus, kaross eller inredning – ovanligt. Bromsarna som gömmer sig bakom de 20 tum höga hjulen (19 tum är standard) gör också sitt jobb på ett föredömligt sätt.

I förarsätet är det lätt att hitta en bra sittposition och när körningen innebär mer vridande på ratten är det tur att man har just ratten att hålla i. Att sitta på passagerarsidan är inte lika lätt eftersom det lustigt nog saknas handtag i taket, både fram och bak. Baksätet är för övrigt ett lyft. När förra generationen kom var det från början med två sittplatser bak. I nya X6 har BMW tänkt till och erbjuder hel soffa med plats för tre, även om mittplatsen är förhöjd och inte rymmer långa personer. På ytterplatserna sitter även längre personer bra, trots det sluttande taket. Lite trångt för fötterna är det dock.

Interiören tar ett rejält kliv uppåt jämfört med tidigare. Nu ligger den på en nivå som samspelar bättre med prislappen. Instrumentbrädan domineras av den 10,2 tum stora skärmen som delar med sig av all möjlig information, till och med hur mycket bilen lutar vid terrängkörning. Allt styrs ganska smidigt via iDrive Touch-vredet på mittkonsolen.

X6 har fått bättre utrymme i baksätet. Bagageutrymmet har vuxit något till 580 liter, lite mer än en V70.

BMW X6 är till skillnad från X5 alltid fyrhjulsdriven. Någon bakhjulsdriven version finns inte. När lanseringen i Sverige äger rum i december lär modellen som de flesta siktar in sig på vara X6 xDrive30d med sina 258 dieselhästar. Inte långsam på något sätt (0-100 km/h på 6,7 sekunder) men betydligt snällare mot plånboken, inte minst i inköpspris men också bränsleekonomiskt.

Övriga modellversioner är xDrive35i, xDrive40d och M Performance-versionen M50d med monsterdiesel på 381 hästkrafter och 740 newtonmeter. De två förstnämnda lanseras dock inte förrän till våren.

X6 är en bra bil överlag som inte heller gör bort sig när den pressas på bana eller klättrar i oländig terräng. Men den kommer förmodligen även i fortsättningen att få ta emot mycket skäll.

BMW X6 xDrive50i

Pris

829 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 88,3/89,0 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 450 hk (330 kW) mellan 5 500-6 000 r/­min, max vridmoment 650 Nm mellan 2 000-4 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 255/50 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 293, längd 491, bredd 199, höjd 170, spårvidd f/b 164/171. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 245, maxlast 630, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580-1 525 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,30 landsväg 0,77 blandad körning 0,97. CO2 225 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, fri service 3 år eller 8 000 mil.

 

Skatt

2 520 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne S

Kanske sportigast av dem alla, men med V6-motor på 420 hk når den inte riktigt upp till X6 xDrive50i. Turbon är en annan femma, och mycket dyrare.

Pris: 809 000 kronor.

 

Range Rover Sport 5,0 HSE

510 hästkrafter plockade ur en V8 på fem liter, men inte snabbare och spänstigare för det.

Pris: 859 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr