BMW Z3

Provkörning av BMW Z3

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 80/66 mm, volym 1991 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 3500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak snett bakåtriktade triangelbärarmar. Krängningshämmare.

STYRNING

Kuggstång, servo. 

BROMSAR

Skivor fram och bak (ventilerade). ABS. Bromskraftsfördelare DBC. 

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 VR 16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 245, längd 403, bredd 174, höjd 129, spårvidd fram/bak 141/149. Tjänstevikt 1355, maxlast 185. 

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 210 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,92 liter/mil.

 

40-talistens dröm

BMW Z3 har fått annorlunda bakparti och erbjuds nu med tvåliters sexa - en utmärkt kombination.

Många har åsikter om BMW Z3:s utseende. Den kurviga karossen lämnar få oberörda. Åtskilliga tycker den ser ut precis som en roadster ska. Andra vädrar kanske morgonluft när de hör att modellen genomgått en ansiktslyftning.

De senare blir troligen besvikna när de får se resultatet. Det är inte mycket som hänt, nämligen.

Att ens tala om ansiktslyftning är egentligen fel. Det är häcken som ändrats en aning. Nya L-formade bakljus, annan rundning på skärmarna, lätt förändrad baklucka. 

Mer intressant är att Z3 nu finns med BMW:s välkända, raka sexa på två liter och 150 hästkrafter. Med den motorn blir Z3 sällsynt harmonisk. Inte undermotoriserad som de första bilarna som kom till Sverige våren 1996. Då satt en trött 1,8-liters fyra på 116 hästkrafter under den långa huven. Samtidigt är Z3 2,0 inte lika "hysterisk" som M Roadster med M3-motor och 321 hästkrafter. Kul som företeelse (en modern AC Cobra) men all effekt kan upplevas som tröttande i längden. 2,8-litersversionen med 193 hästkrafter är inte så dum men den kostar 50000 kronor mer än 2,0-modellen som stannar på 289000 kronor.

I priset ingår läderklädsel, 16-tumshjul, ASC +T (automatisk stabilitets- och antispinnkontroll) samt belyst bagagerum. Däremot saknas detaljer som bakruta av glas, ställbar ratt, reglerbar intervalltorkare och krockkudde för passageraren. Det känns lite snålt. Särskilt med tanke på att Z3 tillverkas i amerikanska södern där priset på arbetskraft är lågt och delstaten är generös med glesbygdsstöd.

På landsväg är Z3 2,0 avslappnande och trygg. Chassisättningen är bekväm och väger upp de aningen för små stolarna och korta sittbrunnen. 

Väluppfostrad men inte riktigt rolig.

Styrningen går väl lätt och kan upplevas som okänslig. Men när det krokar till sig styr Z3 in fint och väluppfostrat. Men särskilt kul blir det aldrig. Inte som i en Mazda Miata. 

Z3 går utmärkt att åka öppet i lugnt landsvägstempo. Nackdraget blir inte påfallande förrän runt 110 km/h. Köper man det vindskydd som kan monteras mellan de två störtbågarna blir det ganska lugnt i sittbrunnen, även i riktigt höga farter.

Suffletten är lättmanövrerad och att betala extra för att få den eldriven är slöseri. Ett extra innertak har tillkommit men vindbruset är påfallande när den är uppfälld. 

Med tvåliterssexan är Z3 skapligt bränslesnål. 0,9 liter milen vid blandad körning är acceptabelt men räckvidden blir ändå kort eftersom bensintanken bara rymmer 51 liter och röda lampan börjar lysa när knappt 40 liter är förbrukade.

Det är lätt att föreställa sig målgruppen för Z3 2,0: 40-talisten som fått möjlighet att förverkliga sina sportvagnsdrömmar men som vill färdas någorlunda bekvämt och som kört av sig det värsta. Då passar Z3 2,0 oerhört bra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!