Provkörning av BMW Z4 M Roadster Foto: Bmw z4

Provkörning av BMW Z4 M Roadster

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En härlig vagn med vackert sjungande motor och kraft så det räcker. Duktig både på landsväg och racerbana även om det inte är en ren racerbil. Kaxigt utseende.

Basfakta

Pris

576 000 kr (februari 2006)

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 87/91 mm, cylindervolym 2 496 cm3. Max effekt 343 hk (252 kW) vid 7 900 r/min, max vridmoment 365 Nm vid 4 900 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Differentialbroms.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilinkaxel med enkla längs-och dubbla tvärlänkar..

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 8/9 tum, däck 225/45 ZR 18, 255/40 ZR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 250, längd 409, bredd 178, höjd 130, spårvidd f/b 147/152. Tjänstevikt ca 1 485, maxlast 295.. Tank 55 liter.

Fartresurser

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.

Bränsleförbrukning

Stad 1,82, landsväg 0,86, blandad körning 1,21 l/mil.

 

Zuperläcker

Det tog många år innan det blev en M-version av Z4, länge ryktades det att den inte skulle komma överhuvudtaget. Men nu är den på banan, och vi provkör...

Normalt brukar BMW Motorsport bygga en M-version av BMW-bilar innan två år efter introduktionen av standardversionen. Men de senaste åren har M-sport med sina 560 anställda "caralcoholics" haft fullt upp med BMW 3-serie CSL, BMW M5 och BMW M6, samt naturligtvis kommande nya M3. Det har inte funnits tid för Z4 helt enkelt, en modell som presenterades redan 2002.

När den nu väl introduceras på marknaden är det en bil i god vigör. Mycket av komponenterna har lånats av BMW M3, till exempel motorn. En riktig godbit, den raka sexan på 3,2 liter, 343 hk och ett maximalt vridmoment på 365 Nm. 80 procent av vridet är åtkomligt redan från 2 000 r/min.

Förutom att sexan gör Z4 M till en ruggigt snabb öppen tvåsitsig bil är den mycket användarvänlig, och det har varit M-sports målsättning från början. Sprinten 0-100 km/h går på snabba fem sekunder blankt, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Om inte skulle den klara 269 km/h.

Sexan är varvvillig som få andra motorer. Varvstoppet inträder inte förrän vid 8 000 r/min och då har just maxeffekten uppnåtts, bara hundra varvtal innan.

Som mest vridmoment finns vid 4 900 r/min.

Det är få vanliga vägar där man kan utnyttja sexans kapacitet till fullo, men den är också mycket underhållande att köra på de spanska bergsvägar utanför Jerez som stod till buds.

Motorn är så snäll i mellanregistret att det i princip bara är att lägga i fyrans växel och susa runt på de krokiga vägarna. Ser du bara till att inte hamna under 2 000 r/m är det bara att trycka gasen i botten och du har ork så det räcker och blir över. Du behöver med andra ord inte växla i tid och otid vilket ofta är ett krav på effektstinna motorer. Ganska skönt eftersom lådans lägen inte alltid är helt klockrena, den är ganska kärv helt enkelt och kopplingspedalen känns onödigt lång.

Vi fick även chansen att lägga några varv på förra Formel 1-banan i Jerez, och även där upptäcker man hur smidig motorn är att köra. Endast vid den tvära chikanen är det tvunget att växla ner till tvåan, annars är det trean, fyran och på längsta raksträckan femman som gäller. Den sjätte växeln kan du dock glömma på racerbanan. Liksom bromsarna.

Nu har BMW M-sport också klart och tydligt deklarerat att detta inte är någon racerbil, och det är därför inte förvånande att bromspedalen blir mycket lång efter fem-sex varv. Återigen kan konstateras att det egentligen bara är Porsche som klarar av att bygga en gatbil som även pallar för en tuff omgång på racerbanan, i alla fall vad gäller bromsar.

Ändå är det inga "skitbromsar" som sitter bakom de 18 tum höga, femekrade, alu-fälgar som designats enbart för Z4 M..

Skivorna, och oken, är hämtade från BMW 3-serie CSL och mäter 345 mm i omkrets fram, 320 mm bak. Enligt BMW klarar de av att stoppa Z4 M från 100 km/h till stillastående på 34 meter vilket är ett enastående bra resultat. Men det är en himmelsvid skillnad att göra en hård, bra, inbromsning till att göra det om och om igen på en racerbana. Då fadar de allra flesta bromsar ur.

Ett annat sätt att stoppa farten för Z4 M är att sladda den genom kurvorna och det låter sig lätt göras. Antisladdsystemet DSC är fullt urkopplingsbart och är du på bushumör kan du snabbt bränna upp de dyra 255 mm breda bakdäcken.

BMW Z4 M är annars en snäll kompis på banan. Lätt understyrd till att börja med men enkel att forsla runt kurvorna i högt tempo. Du behöver pressa den ganska hårt för att bakvagnen ska tappa fästet, men när den väl gör det är det enkelt att hålla bilen under kontrollerad sladd. En anledning till det är den fartavkännande differentialbromsen i bakaxeln som spärrar de båda hjulen mot varandra exakt så mycket som krävs för stunden. Det kan bli upp till hundra procents spärrverkan.

Styrningen har inte el-servo som vanliga Z4 utan har bara rent hydraulisk hjälp. Den är inte så direkt som kan kunde förvänta sig, men en bra kompromiss för vardagskörning och lite tuffare tag. Det är 2,5 rattvarv mellan fulla styrutslag.

Med en driven förare går det att köra riktigt fort även på en racerbana. M-sports testföraren har klarat Nürburgring på 8,15 minuter vilket är sju sekunder snabbare än BMW M3

Utseendemässigt är Z4 M förstås mycket kaxigare än vanliga Z4. Framförallt i fronten där den fått ett karaktäristiskt M-utseende med djupt inbäddade BMW-njurar, och en riktigt elak frontspoiler med stora lufthål för kylning av motor och bromsar. Motorhuven har fått två veck. Baktill har Z4 M som vanliga Z4 fått nya baklyktor och en diffus diffuser undertill.

En ren njutning när det gäller Z4 M är motorljudet. Avgassystemet har byggs speciellt för att uppnå vackra toner från sexan och M-sport har lyckats bra. Även insugningsljudet har designats speciellt för Z4 M. Det sjunger fint på alla varvtal, och allra vackrast är det runt 5 000 r/min. Ljudet mynnar som vanligt på M-bilar genom fyra kromade slutrör.

Invändigt är det svårt att inte inse vad man kör eftersom det sitter M-logos snart sagt överallt, i mätartavlor, på , kromad instegslist, i växelspaksnopp och på nackskydden i de skålade sportstolarna. De uppfattas för övrigt som alldeles för smala i ryggen och en normalbyggd, alltså storväxt, amerikan (största marknaden) kommer inte att trivas.

Du kan beställa många olika färger på inredningen. Vårt provexemplar hade svart läder som såg ut som kolfiber. Läckert och tufft.

BMW Z4 M kommer till Sverige i maj, till ett pris av 576 000 kronor. Vår marknad är tilldelad tio bilar till att börja med, åtta av dem är redan sålda. Fullt förståeligt.

Snyggt och välstädat i kupén och tack och lov ingen iDrive! Det som ser ut som kolfiber på panelen är i själva verket läder. Manöverknapparna på ratten för musiklådan kostar extra, även navigator.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!