Provkörning av Cadillac ATS Coupé 2,0 AT RWD

Vi har hört det många gånger. Nu är det dags för Cadillac att ta sig an Audi och BMW på allvar. Senaste utmanaren heter ATS Coupé. Kommer den att göra jobbet?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Cadillac är ett anrikt märke, grundat 1902 och därmed en av de äldsta biltillverkarna i världen. Men här i Sverige har Cadillac inte boomat. Om man någon gång råkar se en Cadillac på gatan är det en gammal fin 50-talare och det blir man väldigt glad av. Vackert.

Cadillac på 2000-talet är banne mig en sällsyntare fågel än 50-talarna. Företaget representeras i Sverige av privatägda Callisma och Exclusive Cars.

Det har gjorts flera försök att etablera Cadillac i Sverige och Europa. Ett av de senaste försöken var med BLS, en måttligt ombyggd Saab som ingen egentligen gillade. Den introducerades 2006 men var borta från marknaden redan 2009.

Men, man kan inte anklaga Cadillac för att ge upp. Likt en japansk Daruma-docka reser sig Cadillac gång på gång och siktar på att inta Europa.

Finns det något i dag som gör att man törs rekommendera en Cadillac ATS Coupé före en BMW 4-serie coupe eller en Audi A5?

Ja faktiskt. Cadillac ATS Coupé är en körglad bil med fina vägegenskaper och en turboladdad rak fyra som levererar. Dessutom har den ett utseende som gör den väldigt udda på vägarna och för de som absolut inte vill synas i en Audi eller BMW finns här ett väldigt intressant alternativ.

Men det kommer till ett högt pris.

Han ser bister ut, han redaktör Kjellström, men egentligen gillar han ATS.

Instegsmodellen börjar vid 380 000 kronor och då bjuds det visserligen på en del utrustning, men de detaljer som verkligen gör ATS till Cadillac kostar extra och ska du vara nöjd hamnar du till slut på runt 470 000 kronor.

Saker som Cadillac verkligen pushar för kommer inte in i bilden förrän du valt den allra högsta utrustningsnivån, till exempel Magnetic Ride vilket är ett system med metallflis i stötdämparoljan som förändrar stötdämparnas karaktär vid olika underlag. Magnetic Ride känner av vägen och stötdämparnas arbete och kan kalibrera om hårdheten 1 000 gånger per sekund!

Det fungerar mycket effektivt och gör Cadillac ATS till en ganska råbarkad sälle som jag har svårt att se ska falla jänkarna i smaken. Om de över huvud taget visar ett intresse för en tvådörrars version av en familjebil.

Lägg till det att andrahandsvärdet kommer att sjunka snabbare än en sten i vatten och att du inte har någon vagnskadegaranti alls vilket gör försäkringskostnaderna skyhöga.

Det ser ut som vilken europeisk bil som helst under huven på Cadillac ATS Coupé. Lite trist men enda möjligheten att utmana Audi och BMW.

Om vi lägger den ekonomiska aspekten åt sidan för en stund så är Cadillac ATS den bästa Cadillac jag rattat.

Tvålitersmotor med twinscrollturbo i en Cadillac är ju förstås ett rent mord men motorn fungerar kanon och på tyska autobahn svischar man fram i en relativt tyst bil som känns väldigt tysk i sin framtoning. Trots en relativt låg vikt känns ATS tung på vägen.

Men trots låg vikt och direktinsprutning av soppan så är Cadillac ATS en törstig son of a bitch. 0,83 l/mil blandad körning känns väldigt utdaterat 2014 för att inte tala om 1,20 l/mil i stadskörning. Motsvarande BMW klarar sig med nästan 0,20 liter mindre soppa per mil.

Å andra sidan har aldrig bränsleförbrukning varit en prioritet hos amerikanska biltillverkare och de som känner att de har råd med en Cadillac bryr sig nog inte heller.

Cadillac hävdar att de byggt en lätt bil och ger sig in i en krånglig diskussion med sig själva om att den är lättare än en likvärdigt utrustad BMW 428i Coupé är den lättare.

Men trots högre effekt är ATS Coupé långsammare i acceleration och har lägre toppfart. Hur den ekvationen går ihop har jag svårt att förstå.

Oavsett, med Coupé har Cadillac konstruerat en väldigt snygg bil som är lägre och bredare än sin fyradörrarsbror. Den har tyvärr lika dåligt benutrymme bak och med det sänkta taket är det nu ännu trängre. Och var de trollat bort bagageutrymmet i denna bil är en gåta.

Lyxkänsla med läder och tjocka sömmar, aluminium och pianolack. Bara automat.

Cadillac ATS Coupé är kanske ingen sensation i bilvärlden förutom att de bjuder på nyheten induktionsladdare i bil för mobiltelefonen. Det innebär att du slipper trassla med kabel, du lägger bara mobilen på en platta så laddas den upp.

Denna platta är effektivt dold i mittkonsolen och om du inte vill ha mobiltelefonen där är luckan ett bra gömställe för mindre saker.

Men det kommer inte att förändra faktum. Hur bra Cadillac ATS Coupé än är har den ingen chans att konkurrera med Audi A5 Coupé eller BMW 428i Coupé. Om du inte stänger av hjärnan, slänger alla ekonomiska kalkyler över bord, och enbart låter känslorna styra ditt bilköp.

Cadillac ATS Coupé 2,0

Pris

Från 380 737 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 86,86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 276 hk (203 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift alt. fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R 18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 466, bredd 184, höjd 140, spårvidd f/b 153/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 600, maxlast i. u, max släpvagnsvikt ca 1 100. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 295 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,2 s, toppfart 230 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,20, landsväg 0,62 , blandad körning 0,83. CO2 193 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 0 år, rostskydd 6 år, lack 0 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 880 kronor per år.

Rivaler

Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi A5 3,0 TFSI Coupé

En linjeskön Audi som varit med några år nu, sedan 2007, och trots en facelift 2012 känns den väl inte helt purfärsk.

Pris: 484 100 kronor

 

BMW 428i Coupé

3-serie har blivit 4-serie när det är en coupé. Känns inte så annorlunda än en vanlig fyradörrars-sedan och det är lite trist.

Pris: 385 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr