060823_cadillac

Provkörning av Cadillac BLS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

 334 300 kronor

Motor  6  -cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 89/74,8 mm, 2 792 cm3. Max effekt 255 hk (188kW) vid   5 500 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 800 – 4 500 r/min.

 Kraftöverföring

 Framhjulsdrift. 6-växlad manuell, alt. 6-växlad automat. Aktivt antisladdsystem (StabiliTrak/ESP). 

Fjädring/hjulställ

 Fram dubbla triangellänkar, McPherson fjäderben, skruvfjädrar, bak multilänk med tre länkar och bakåtriktad bärarm, krängningshämmare fram och bak. 

Styrning  Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.

 Bromsar  Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul (fram-bak)

 Fälgbredd 7,5 tum, däck Pirelli P7 235/45 R17.

 Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 268, längd 468, bredd 175, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt ca 1 625, maxlast ca 435 kg. Tank 58 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 sekunder.

 Bränsleförbrukning*

 Bl körning 1,02 l/mil 

 * Tillv uppgift 

 

Nybyggaren från Trollhättan

Älskare av amerikanska bilar – här har ni en bra. Köregenskaper och kvalitetskänsla är i nivå med europeisk standard. Men så är Cadillac BLS en Saab i grunden. 

Sällan har lanseringen av en amerikansk bil haft sådant sverigefokus. Cadillac BLS byggs i Trollhättan och grundas till stor del på Saab 9-3.

Proportionerna stämmer överens men annars är det svårt att se likheter utom möjligen rutorna och sidospeglarna. Cadillacs speciella formspråk a la Stealth-bombare döljer effektivt det som finns under skalet. 

Den invändiga layouten är bekant och detaljer som ratt, spakar och reglage är hämtade från såväl 9-3 som 9-5.

Körkänslan påminner också mer om Saab än befintliga Cadillac-modeller. BLS räds inte kurvorna, i all sin tydlighet ett stort steg framåt för amerikanerna.

I programmet finns tre bensinmotorer och en diesel, alla med turbo. Den fyrcylindriga 2,0-litersmotorn finns med 175 eller 210 hästkrafter, V6:an är på 2,8 liter och 255 hästkrafter och 1,9 TiD har 150 hästkrafter. Vid provkörningen finns de två senare till buds, vilket speglar Cadillacs marknadsprognos där mer än hälften av årsproduktionen, runt 10 000 bilar, förväntas vara diesel.

Motorn med ursprung Fiat har ett underhållsfritt partikelfilter. Medelförbrukningen vid blandad körning uppges till 0,61 liter milen, men så snålt lyckades vi aldrig köra längs provkörningssträckan. Karaktären är utpräglat bruksig och det finns mer sofistikerade och tystare oljebrännare på marknaden. Maxvridet 320 Nm finns tillgängligt mellan 2 000 och 2 750 r/min men därefter bleknar motorn snart, och det blir till att spaka flitigt med den sexväxlade manuella lådan. Även automatlådan (19 500 kr) är sexväxlad med möjlighet att växla ”manuellt” med knappar på ratten.

En Cadillac passar definitivt bättre med en V6 än en råbarkad oljebrännare. Ljudet och den maskinella närvaron överensstämmer med bilens karaktär i övrigt, men framför allt är styrningen finkänsligare. I dieselbilen sitter en elmotoriserad servo som försämrar precisionen. 

Cadillac har med andra stötdämpare, fjädrar och däck en mjukare sättning jämfört med Saab. Någon större skillnad är det inte frågan om, bilen har samma inneboende trygga egenskaper. Möjligen är Cadillac BLS något mindre villig att styra in på grund av att bakvagnens instyrningsgrad har minskats. På motorvägen rullar bilen avslappnat med stabil ”rakt-fram-känsla”.

Den turboförsedda V6-motorn med ursprung Holden, Australien, har fintrimmats ytterligare och har fem hästkrafter mer än motsvarande 9-3 Aero. En nyhet är också overboost-funktionen som levererar 15 Nm extra till maximala 365 Nm under en tiosekundersperiod då gaspedalen trycks mot durken, vid exempelvis en omkörning.

Vid fullgasacceleration från stillastående lider bilen av kraftreaktioner i ratten. Automatlåda är definitivt att föredra framför manuell även om den på pappret är 0,8 sekunder långsammare på 0 – 100 km/h (7,5 sekunder). 

Lådan är ett under av mjukhet och snabb i att lära sig att tolka förarens intentioner. Även det ”manuella” läget fungerar bra, det är bara vid nedväxling från riktigt höga varv som lådan får det kämpigt.

Trots att BLS V6 2,8T rullar på 17-tumsfälgar går bilen riktigt tyst. Cadillac har ytterligare 26 kilo isoleringsmaterial jämfört med Saab 9-3 och det har gjort susen. Även på sämre asfalt är ljudkomforten väl i klass med de tyska konkurrentvagnarna.

Utrymmena är fullt godkända, framför allt på höjden finns det gott om plats, både fram och bak. Stolarna är bekväma, men förvänta dig varken jäsiga fåtöljer eller rigida sportstolar i BMW-klass.

Lägsta utrustningsnivån, Business, innehåller bland annat klimatanläggning, färddator, farthållare och läderklädd multifunktionsratt. För 2,0T (175 hk) i detta utförande begärs 258 400 kronor, medan diesel kostar 261 200 kronor. Den starkare fyrcylindersmotorn (210 hk) erbjuds i Elegance-utförande till priset 303 800 kronor. Då ingår främre dimljus, bakre mugghållare, regnsensor, tvåzons klimatanläggning, eljusterbara stolar och 17-tumshjul. Läderklädsel och stolsminne erbjuds separat i Exclusive-paketet för 24 900 kronor.

V6-modellen kostar 334 300 kronor och kan uppgraderas till Sport Luxury för 41 600 kronor, men 18-tumshjul och sänkt sportchassi är inte eftersträvansvärt. Bi-Xenon-strålkastarna, som ingår, kan med fördel köpas separat (7 500 kr).

Säkerhetsutrustningen är riklig i form av fyra krockkuddar, huvudgardiner, inbyggt pisksnärtskydd i framstolarna samt antisladd- och antislirsystem. 

GM har sparat betydande belopp på att använda en redan befintlig modell som grund för Cadillac BLS. Med Saabs höga krocksäkerhet, fina chassiegenskaper och höga finish har man skaffat sig bra förutsättningar för själva bilen att slå sig in i den redan knökfulla övre mellanklassen. Ändå blir det svårt för Cadillac att nå några större volymer, åtminstone i Sverige.

För det första måste Cadillac lyckas övertyga köparen om att betala 20 000 kronor mer än för en motsvarande Saab. För det andra finns inte samma medvetenhet om märket jämfört med de etablerade Audi, BMW och Mercedes. Dagens genomsnittlige Cadillac-köpare är en belevad herre 55-årsåldern, möjligen med en romantiserad bild av forna dollargrin.

För det tredje når inte Cadillac BLS upp till premiumnivån som ovan nämnda konkurrenter, även om hänsyn tas till att priset ligger 5-10 procent lägre. Förutom utsidan saknar bilen egen karaktär som gör den till en Cadillac – med amerikansk utstrålning, vilket ändå måste vara meningen. Känsliga premiumköpare har ratat modellderivat förr, se bara på Jaguar X-type som grundas på Ford Mondeo. Amerikanerna har inte heller någon kombi eller cross over-modell att komma med.

Cadillac Sverige räknar med att sälja omkring 1 000 bilar, via ett tiotal handlare. Att etablera sig på tjänstebilsmarknaden är ett måste, privatköpare lär i större utsträckning bry sig om det svaga andrahandsvärdet. Men som tjänstebil kan bilen möjligtvis sticka ut i den jämngrå massan. Den svenska jänkaren, Cadillac BLS – made in Trollhättan

 

 

 

 

 

 

 

 

David Lilja tror BLS får svårt att utmana.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!