Cadillac BLS Wagon 1,9D med 180 hästkrafter.

Provkörning av Cadillac BLS Wagon 1,9D 180 hk

Det är mycket man ska ta till sig numera, inte minst som motorjournalist. En Cadillac som kombi. Och med dieselmotor! Vart är världen på väg...

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Om man som undertecknad hunnit halvvägs i livet har namnet Cadillac en innebörd som inte direkt stämmer överens med vad namnet står för i dag. För en 50-talist betyder Cadillac stora fenor, tonvis med krom och laxrosa lack.

Den som förväntas köpa en Cadillac nu en bit in på 2000-talet har kanske inte samma vibbar när han hör ordet Cadillac. Så det kanske är helt naturligt med en kombi och dieselmotor. Eller?

 De bilintresserade, och framför allt svenska sådana, vet förstås att Cadillac BLS Wagon inte är en genuin Cadillac. De avslöjar den genast som en modiferad Saab 9-3 och även om Cadillacs pr-avdelning försöker trumma in budskapet om att detta är äkta vara infinner sig aldrig den känslan på allvar.

 Vid en första anblick är det emellertid lätt att bli lurad. Cadillacs kantiga och kaxiga formspråk har en markant framtoning både i front och akter. Den triangelformade grillen och de stående strålkastarna för omedelbart tanken till USA-märket och inte Saab. Bakdelen är också kraftigt annorlunda. Saabs hundben till bakljus har kastats all världens väg och ersatts av Cadillacs egna kantiga dito.

 Med ganska små medel har 

 Cadillac åstadkommit en modell som folk vänder sig efter i betydligt större utsträckning än en Saab 9-3. Ni får förstås tycka vad ni vill, och lär göra det, men artikelförfattaren anser att Cadillac BLS Wagon är en snyggare och framförallt kaxigare bil än motsvarande svensk.

 Att den därmed skulle vara betydligt bättre eller sämre än Saab 9-3 har jag inte sagt. Vi pratar ju ändå om en bil som tillverkas av samma personal på samma lina i samma Trollhättan. Beroende på tidpunkt och efterfrågan rullar det in Saabar och Cadillacs omvartannat till samma montör.

Bortsett från front och akter är det inte någon större skillnad på 9-3 och BLS.

 Interiören är milt modifierad, framförallt har mittkonsolen fått ett mera premiumorienterat utseende i BLS Wagon och den flygkänsla Saab försöker förmedla är som bortblåst. I mitten av panelen tronar den eleganta Cadillac-klockan. En miss är dock att Cadillac inte använder sig av en egen ratt utan nöjer sig med en Saab-kringla. Ratten är en av ett bilmärkes största kännetecken.

 Dieselmotorn vi provkör är identisk med den som finns i Saab 9-3. En italientillverkad dubbelturbosnurra med 180 hästkrafter och gott om vridmoment från låga varv. Går väldigt fint men knattrar mer än många modernare versioner. Bränsletörsten med manuell låda är hyfsad, 0,65 liter per mil.

 BLS kommer också med andra motorer, däribland 2,0 Biopower, och får senare även fyrhjulsdrift från Haldex.

 Förutom modifieringar vi nämnt har Trollhättanteknikerna arbetat med att få en komfortablare gång i chassit. Med andra bussningar, fjädrar och stötdämpare är Cadillac mjukare än Saab 9-3, utan att för den delen uppfattas som gungig.

 Lastutrymmet är lika stort som i Saab 9-3 vilket betyder 1 285 liter bagage som mest. Bagageluckan upplevs som lite smidigare och lättare att använda än i 9-3. En detalj Cadillac är noga med att påpeka. När du öppnar luckan möts du av en bred kromlist för att det ska kännas än mer premium.

 För att bli tystare är BLS Wagon mer ljudisolerad än Saab 9-3 och mycket därför väger den runt 50 kilo mer.

 I Sverige tror jag det blir få som väljer Cadillac före Saab. Med ett merpris på 16 000 kronor ska det mycket till för en svensk att köpa en Saab 9-3 i modifierat skick i stället för originalet. Fast de kan ju avstå från ett annat märke för förmånen att få köra Cadillac!

Cadillac BLS Wagon 1,9D 180 hk

Pris

från 289 800 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad med turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 82,0/90,4 mm, cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 850-2 750 r/min (för automat 370 Nm mellan 1 750–3 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R 16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 472, bredd 175, höjd 154, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 675, maxlast ca 475, max släpvikt 1 600. Tank 58 liter.

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Blandad körning 0,65 l/mil. CO2 175 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!