Provkörning av Cadillac CT6 3.0 TT AWD

Cadillac CT6 utmanar de bästa lyxbilarna och erbjuder fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift och potenta 417 hästkrafter. Och något inte grannen har.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det har gått mer än ett halvt sekel sedan Cadillac bjöd på de största fenorna på marknaden, de lenaste automatlådorna och gav begreppet ”dollargrin” ett ansikte. Cadillac har sedan dess varit ett varumärke som det gnistrar kring. Kör fram en Cadillac och bartenders häller ut champagnen i vasken och svärpappor krattar grusgången. Den har kort sagt närvaro, den fyller upp sina skor, eller hjul. Till brädden.

Men trots all pondus som ligger i varumärket har Cadillac aldrig blivit en exportsuccé. Inte för att man inte har försökt. Sedan 1992 har man jobbat på en Europa-anpassning av produktprogrammet. Först med STS som kom 1992, sedan med kantiga, kompakta CTS 2002. Varje facelift har visats på pressevent där vi journalister har fått höra ett mantra från PR-folket som upprepats till förbannelse. ”Nu satsar vi på Europa, och nu har vi de rätta produkterna... ” Men inget verkar ha övertygat kunderna. De enkelspåriga européerna har fortsatt köpa BMW, Mercedes och Audi. Inte för att Cadillac gör dåliga bilar. Det är bara det att folk inte verkar gilla dem.

De senaste åren har Cadillac-skutan gått på grund genom en försäljning på runt 500 bilar i Europa. Nej, inte per månad – per år. Det är där vi står nu och det är därför Cadillac har bjudit in till ännu ett pressevent. I lejonets kula, Tysklands huvudstad Berlin. Hemmaplan för Mercedes, BMW, Audi. Här får jag se och köra sprillans nya Cadillac CT6. Och för första gången hör jag inte PR-folket upprepa orden ”nu satsar vi på Europa..” Bilen får tala för sig själv.

CT6 är en helt ny modell i ett nygammalt segment för Cadillac. 5,18 meter lång och därmed snäppet större än Cadillac CTS. I USA kallas storleken för ”full-size” och den kan jämföras med Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Audi A8. Kostymen är alltså stor men bilen ser trots det kompakt ut. Den karaktäristiska Cadillac-kantigheten har mjukats upp en smula men fortfarande står strålkastarna på höjden.

Några snabba fakta: Treliters bensin-V6 med dubbla turbo. 417 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Pris 699 000 kronor för basversionen med det inte helt missriktade namnet Luxury. Cadillacs vana trogen erbjuds även en toppmodell där man har slängt på alla tillval som finns. Då heter bilen CT6 Platinum och den kostar 899 000 kronor. Nattseende, fyrhjulsstyrning och mycket mer är standard.

Berlin känns inte som rätt habitat för 5,2 meter Cadillac CT6 men jag har inget val. Jag svänger ut från den gamla krutfabriken som för tillfället huserar Cadillac-premiären. Gatstenar sätter fjädringen på prov. Provbilen är fullutrustad med adaptivt chassi med tre förinställda körprogram: Sport, Tour och snö/is. Läggningen går åt det sportiga hållet även i läge ”Tour”. På gatstenarna saknar jag ett ”Comfort”-läge. En världsnyhet är backspegeln som även fungerar som backkamera. Då blir backspegeln en bildskärm som visar allt vad vidvinkelkameran filmar. På landsväg gör kamerabilden att närliggande trafik känns avlägsen, men i parkeringsmanövrar fungerar systemet bättre.

10,2-tums bildskärm i panelen med Apple Carplay och Android auto. Till höger om växelföraren finns en tryckplatta. Här kan man skriva in adresser till navigationen. Foto: Thorsten Weigl

Automatlådan har åtta steg och växlar mjukt men ändå med viss distinktion. Runt om mig svämmar kupén över av finesser i Platinum-versionen. Sitsarna fram och bak är uppvärmda och fläktkylda och kan massera. Bildskärmar finns i nackskydden och 34 högtalare underhåller passagerarna. Nattkamerafunktionen är utvecklad av svenska Autoliv och använder en infraröd kamera som känner av temperaturskillnader i mörkret. Systemet kan även känna skillnad på djur och människor. Tillvaron i stort regleras med menyval, alternativt via skriftliga beställningar medelst tryckplattan vid växelspaken. Värme och ventilation har dock direktreglage men via tryckkänslig ”knapp” på bildskärmen. Vad är det som är så farligt med ett vred som sticker ut? Interiören är påkostad. Cadillac gör ett nummer av sin ärlighet. ”Ser det ut som skinn så är det skinn, ser det ut som metall är det metall” hade de produktansvariga sagt till mig innan provkörningen. Hur annorlunda var det inte förr då jänkarna behandlade stolslädret tills det kändes som galon?

När vi till slut kommer ut ur Berlin kan jag känna på motorn, 555 Nm och 417 hästkrafter gör att jag aldrig saknar en gammal Northstar-V8. Motorn går tyst, bara om jag trycker in ”sport”-knappen höjer den rösten. Ljudkomforten är för övrigt i toppklass. En orsak kan vara att Cadillac inte har gått in för helaluminium-kaross. Vissa centrala delar är av plåt. Ändå är CT6 ingen tungviktare, knappt två ton i tjänstevikt gör den lättare än Mercedes S 400 4Matic. I USA är Cadillac märket ”for those who dare”, för de som vågar. I alla fall i deras reklam. Så smalt har märket blivit i en tid när lyxbil har blivit synonymt med tysk bil. Synd, för det känns inte det minsta modigt att ratta en CT6. Bara avslappnat och bekvämt. Det blir tummen upp!

Cadillac CT6 3,0 TT V6 AWD

Pris

Luxury 699 000, Platinum 899 000 kronor. Säljs nu, första kundleverans september 2017.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 86,0/85,6 mm, cylindervolym 2 997 cm3. Max effekt 417 hk (307 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 555 Nm vid 2 500-5 100 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter. 4WS 11,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 245/40 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 311, längd 528, bredd 188, höjd 147, spårvidd f/b 161/163. Tjänstevikt 1 965, maxlast 496, max släpvagnsvikt i. u. Tank 73 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 433 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 240 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,32 l/mil, landsväg 0,74 l/mil, blandad körning 0,96 l/mil. CO2 218 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.

 

Skatt

2 714 kronor per år.

Rivaler

Mercedes S 400 4Matic

Foto: Glenn Lindberg

S-klass känns fortfarande ny efter debuten 2014. Betydligt dyrare och effektsvagare än Cadillac CT6.

Pris: 870 000 kronor.



Maserati Ghibli S

Den fullfjädrade individualisten tittar förstås på vad andra uddatillverkare erbjuder. Maserati Ghibli S på 410 hk är betydligt trängre men i samma prisklass.

Pris: 855 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!