Cadillac SRX

Provkörning av Cadillac SRX

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Längsmonterad V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 94/85,6 mm, volym 3564 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 339 Nm vid 2800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Ständig fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjärdrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 meter

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system och antisladdsystem.

Hjul 

Fälgbredd 7,5 tum, däck fram 225/65 HR17, bak 255/60 HR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 296, längd 495, bredd 184, höjd 172. Spårvidd fram/bak 157/158. Tjänstevikt 2070 kg, maxlast 605 kg. Bränsletank 76 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning*

V6: Ej fastställd. V8 blandad körning 1,4 l/mil.

*Enligt tillverkaren

En amerikan i Prag

Nya Cadillac SRX på premiärtur i Prag fick många att tappa hakan. Kombi och lyxjeep - till priset av en Volvo!

Sitt ner, läs och häpna: Cadillacs nya storsäljare är en kombi. Märkets första. Dessutom en priskrigare, listpriset ligger många tusenlappar under motsvarande Volvo.

SRX heter modellen, en 4,95 meter lång kombi med plats för upp till sju personer. Du får mycket för pengarna. 

Skinnklädsel. Elstyrd förarstol. Automatlåda. CD-stereo. Klimatanläggning. 3,6-liters V6:a på 258 hästkrafter. 

Hela godisbutiken för 399500 kronor. Mindre än billigaste Volvo XC90 med 2,5 liters motor, utan radio, utan skinn.

Men det är inte riktigt som förr. Du får inte ett långt och tjusigt efternamn som Eldorado Biarritz eller Coupé de Ville. Cadillacs nya namnkod är en treställig bokstavskombination.

"Vi vill fokusera på att det är en Cadillac" säger en man från "Public Relations Department".

X i SRX står för "Crossover", vilket betyder att detta är en blandras (eller bastard?). Enligt Cadillac en korsning mellan kombi och SUV. Frågan är bara vilka gener som har förts vidare.

Ena föräldern är personbilen CTS och dess utseende har absolut gått i arv. Det är kantigt värre, stående strålkastare och skarpa veck. Designern måste ha värmt upp med att rita Corn flakes-paket. 

Två motorer finns att välja på. Basversionen har en 3,6 liters V6-motor på 258 hk. Den har premiär först i oktober. Modellen vi provkört är den lyxigare och starkare V8-versionen på 4,6 liter och 325 hk. En riktig best. Maxacceleration 0 till 100 km/h tar bara 7,4 sekunder. Den rejäla motorn är en modern maskin med bland annat 32 ventiler med elektroniskt styrda öppningstider. Lite lustigt är det att koncernens sportvagn, Corvette, samtidigt säljs med en stötstångs-V8.

Medaljens baksida är att jag lyckades snitta över två liter per mil. Man anar här ett arv från den andra föräldern - en icke namngiven SUV som uppenbarligen tog sin chans när fina fröken CTS var ensam hemma en kväll. 

SUV-arvet betyder konstant fyrhjulsdrivning från Borg-Warners växellådsfabrik och högre markfrigång. Men precis som CTS har SRX självbärande kaross. Vikten är ansenlig men den här bilen är ändå lättare än Volvos XC90. Cadillac SRX väger "bara" omkring 2000 kg, mycket tack vara ett frikostigt bruk av aluminium.

CTS-ursprunget märks kanske mest i interiören. Instrumentpanelen är den samma, liksom stolarna. Jag sitter med relativt raka ben. Ingen obekväm körställning men något oväntat med tanke på bilens storlek; jag hade väntad mig en högre, mer utpräglad SUV-sits. 

Insteget blir som en följd av bygghöjden något ansträngt. Det är dock inget mot hur utsteget känns. Man liksom vrider på kroppen och rinner sedan ut ur kupén. SRX-ägarna kommer att vara lätta att känna igen på sina nersölade byxben. 

Med V8-motor följer "Magnetic Ride Control", självjusterande stötdämpare som blixtsnabbt anpassas efter körförhållandena. Men trots dessa och en avancerad multilänkupphängning baktill är slutresultatet inte särskilt komfortabelt. SRX är stötig, snudd på hoppig, som om den rullade på stela axlar. Boven i dramat är bilens storlek. För att inte riskera att passagerarna blir SUV-sjuka som i en gungande atlant-ångare har fjädringen styvats upp så hårt att den i det närmaste är knyckig.

"Dynamisk" kallar Cadillac körupplevelsen, ett av bilindustrins mest missbrukade adjektiv. 

Om ni undrar kommer "premium" på andra plats. Säkert är det i alla fall, aktivt antisladdsystem är standard liksom ett batteri av krockkuddar. 

Att ta sig in i Prag går utan problem. Gatorna var ju breda nog för sovjetiska stridsvagnar för 36 år sedan, då slinker också en Cadillac in. Och faktum är att bilen inte är så bred som gamla "jänkare" - 1,84 meter är snarare ett europeiskt mått. De breda bakersta takstolparna tar bort mycket av bakåtsikten, men fickparkering understöds av parkeringsradar som blinkar och piper innan man kör över något smått. Vändcirkeln är för övrigt bra för biltypen; 12,1 meter.

I standardversionen är SRX femsitsig. Bagageutrymmet är hyfsat stort, dock med obekvämt hög lasthöjd. Baksätet är skjutbart tio centimeter men benutrymmet matchar inte bilens längd. Baksoffan har ett delbart ryggstöd som går att fälla framåt, men lastytan blir allt annat än plan. Det är som det är - amerikanska bilar har aldrig varit särskilt praktiska.

Sjusitsversionen, med världens första elmotoriserade extrasäte, kostar 15200 kronor i tillägg. På höger sida av bagagerummet sitter kontakten; håll den intryckt så skjuter sittdyna och ryggstöd upp ur golvet. Men det tar tid: I 20 sekunder får man vänta på uppsittning.

Extrasätet har trepunktsbälten men inga nackskydd. Å andra sidan har huvudet stöd mot knäna, man sitter som en fällkniv.

Onekligen är Cadillac SRX en kombi som ger mycket för pengarna. Mycket prylar, mycket plåt och många kilogram. Däremot ingen smartness. Den är klumpig, relativt trång och sjusitslösningen torde ge kroppsliga defekter vid alltför flitigt bruk. 

Men Cadillac lär inte ha problem med att bli av med de 56 bilar som kommer till Sverige under 2004. "Våra kunder vill ha något annorlunda", säger en svensk Cadillac-representant.

Då har de definitivt hittat rätt bil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!