SUV-duell

Provkörning av Cadillac SRX Sport Luxury och Volkswagen Touareg V8 4M Tiptronic

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Cadillac

Utstrålning, motor, utrymmen

Detaljplacering, automatlåda, plastighet

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad vinkelmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/84 mm, cylindervolym 4565 cm3. Max effekt 325 hk (239 kW) vid 6500 r/min, max vridmoment 427 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 55 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel

Styrning

Kuggstång med servo. 3,6 rattvarv. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck fram 235/60 VR 18 bak 255/55 VR 18

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 296, längd 495, bredd 184, höjd 168, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt ca 2 190, maxlast ca 490, max släpvikt 2270 (B-kort: 820) . Tank 76 liter.

Förbrukning

Stad 1,91, landsväg 1,09, blandad körning 1,40 l/mil.

Volkswagen

Terrängduglighet, automatlåda, kvalitetskänsla

Utrymmen, baksäte

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad vinkelmotor, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, cylindervolym 4172 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 410 Nm mellan 3000 och 4000 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift med lågväxel. 6-växlad tiptroniclåda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 58 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och nedre spårlänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/60 HR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 475, bredd 193, höjd 173, spårvidd f/b 165/167. Tjänstevikt ca 2 470, maxlast 460, max släpvikt 3500 (B-kort 750) . Tank 100 liter.

Förbrukning

Stad 2,03, landsväg 1,16, blandad körning 1,48 l/mil.

 

Oväntad match

De har olika stamtavlor men rör sig i samma kretsar. Bjässarna Cadillac SRX och Volkswagen Touareg möts i en stenhård duell.

Cadillac och Volkswagen. Två världskända varumärken med helt olika bakgrund. Det första förknippas med lyxprodukter för presidenter och skådespelare. Det andra med en vardagsvara, byggd för att få Tyskland att rulla efter andra världskriget.

Skilda världar, och två bilnamn man tidigare inte tagit i sin mun samtidigt.

Men, nu skriver vi 2005 och världen är föränderlig. Snart bygger alla märken stora dyra SUV:ar, det är ju där pengarna finns. 

Så här är den. Första duellen någonsin i Teknikens Världs historia mellan Cadillac och Volkswagen!

Volkswagen Touareg V8 4Motion Tiptronic och Cadillac SRX V8 Sport Luxury. Volkswagens första SUV mot Cadillacs första kombi.

Båda är fyrhjulsdrivna, har stor V8, kostar dryga halvmiljonen och, handen på hjärtat, nog andas Cadillac mer SUV än kombi.

Sekonderna lämnar ringen.

Rond 1 Motor & växellåda

Motorn i Volkswagen är hämtad från Audi och monterad på längden. När den sitter i Audi A6 och A8 ger den 335 hk men är här omprogrammerad för att bättre passa vid terrängkörning. Det innebär att den tappat 25 hästkrafter men har maximalt vridmoment (410 Nm) under en bredare varvtalsperiod (mellan 3000 och 4000 r/min). 

I Cadillac gör gamla Northstar-motorn - även den längsmonterad - tjänst. Nu för första gången försedd med variabel ventilteknik.

Här går jänkaren på knock direkt. De 325 hästarna känns pigga. Volkswagens motorstyrning drar ned vridmomentet en hel del under stark acceleration för att spara på drivlinan, och det märks. 

Cadillac sprintar till 100 km/h på 7,29 sekunder vilket är snabbare än de 7,4 sekunder de själva uppger. Volkswagen är nästan en sekund långsammare med 8,2 sekunder.

Cadillacs motor är inte bara roligare, den låter också trevligare när den tar i från botten av varvtalsregistret.

I båda bilarna sitter automatlådor med möjlighet att växla manuellt genom att föra växelväljaren åt höger till ett eget spår. 

I Volkswagens fall går det även att växla med paddlar bakom ratten, det kostar 7200 kronor extra.

Den sexstegade automatlådan i tysken är smidigare, och gör ett bättre jobb än amerikanens femstegade. Växlingarna är snarast silkeslena, medan Cadillac-transmissionen ibland känns ryckig.

Ronden till Cadillac

Rond 2 Drivsystem

Båda bilarna har kontinuerlig fyrhjulsdrift som fördelar kraften 50/50 mellan axlarna. Där slutar dock likheterna. I Volkswagen finns möjligheten att välja lågväxel för körning i eländig terräng, och då spärras även mellandifferentialen. Ute vid hjulen arbetar elektroniska "diffspärrar" via bilens låsningsfria bromsar. 

Som tillval finns differentialspärr även till bakaxeln (+8900 kronor).

I fallet Cadillac är systemet elektroniskt styrt och fördelar kraften till det eller de hjul som bäst behöver den för tillfället. Detta sker med hjälp av bromsar och motorstyrka. Inga differentialbromsar finns.

Om man nu väljer en fyrhjulsdriven bil med avsikt att använda den i terräng är valet enkelt - Touareg.

Ronden till Volkswagen

Rond 3 På vägen

Touareg är i det utförande vi provkör försedd med luftfjädring för 26000 kronor, ett system de flesta Touareg V8 som säljs i är försedda med. 

Luftfjädringen gör att du kan välja mellan sport-, auto- eller komfortläge och som det brukar vara, fungerar automatläget bäst. Sportläget upplevs som lite för stötigt, komfort lite för mjukt. Man känner verkligen skillnad mellan lägena.

Systemet innebär vidare att du kan höja markfrigången till 30 cm vilket är ovärderligt vid terrängkörning. Dessutom sänks markfrigången per automatik ett par centimeter vid motorvägskörning, för att förbättra vägegenskaperna och sänka luftmotståndet. Cadillac har en annan filosofi, Magnetic Ride Control. Det betyder självjusterande stötdämpare som blir hårdare eller mjukare beroende på körstil med hjälp av magnetism och metallflingor som förändrar tjockleken (viskositeten) i stötdämparoljan. Fjädringen är stram från början och SRX upplevs som stötigare än Touareg. Inte i något av fallen har man dock känslan av att sväva högt ovan asfalten, som kan vara fallet i andra SUV:ar.

Ronden till Volkswagen

Rond 4 Interiör/utrymme

Vi pratar här om tämligen stora bilar. Cadillac har nästan fem meters längd (495 cm), Touareg är 480 cm lång. För att vara amerikan är SRX ganska smal över axlarna, bara 184 cm medan Volkswagen är 193 cm bred.

Överraskande nog är det ändå bättre utrymmen i Cadillac! Det känns som om Volkswagen inte riktigt utnyttjat karossens bredd. Med dörrarna stängda är det nästan omöjligt att justera de elektriskt manövrerade stolarna eftersom handen knappt får plats mellan dörr och stol. 

Samtliga i testlaget fann framstolarna i Touareg trevligare, men höll Cadillacs baksäte som det bästa. Benutrymmet är något bättre i SRX, vars baksäte också är justerbart en decimeter i längsled.

I Cadillac finns möjligheten att åka sju. Längst bak ryms två barn i vadsom måste vara världens första elektriskt uppfällbara tredje stolsrad. Det tar 25 sekunder för stolarna att falla på plats. 15900 kronor kostar detta som är ett av få tillval till SRX.

Om bilarna uppfattas som stora utifrån visar de sig vara rätt små i bagagerumsmängd mätt, i alla fall om man vill utnyttja baksätet.

SRX har längre lastgolv men är i gengäld nästan två decimeter smalare i utrymmet än Volkswagen Touareg. Den senare är också som mest tio centimeter högre i lastutrymmet bak.

När det gäller logik och användbarhet faller SRX på flera punkter. Vem har till exempel bett om ett (elektriskt) justerbart pedalställ istället för en ställbar ratt i djupled? Man-överknapparna till sidofönstren sitter djupt ner i vänsterdörren med dåliga markeringar för vilken som går till vad. Och hur logiskt känns det med knappen för bakrutetorkaren placerad ? i taket!

Ronden oavgjord

Rond 5 Material/kvalitet

Knockout-seger för Volkswagen, Touareg känns otroligt mycket bättre ihopkommen än Cadillac. Materialen är utsökta, passformen lysande. 

Mycket i Cadillac känns plastigt, och dessutom är det olika sorters plast. När drickahållaren i mittkonsolen är en byggsats i klen plast (beroende på vilken size man vill ha på läsken) känns det billigt. Ska inte Cadillac vara lyxmärket inom GM-koncernen?

Ronden till Volkswagen

Rond 6 Stadskörning

SUV-karaktären till trots är det i stadstrafik dessa bilar kommer att nyttjas mest. Där är Volkswagen Touareg att föredra. Du sitter högre, rättare sagt karossidorna är lägre, och har en närmast perfekt utsikt framåt och åt sidorna. Bakåt är dock sikten en katastrof, bakrutan är i sammanhanget pytteliten. 

I USA finns det alltid gott om plats att manövrera och SRX har så höga sidor, så lång front, att man aldrig riktigt känner sig säker var man har bilen och dess hörnor. I trånga situationer, som i parkeringsgarage, är det pest.

Ronden till Volkswagen

Rond 7 Utstrålning 

Var gång vi stannade kom någon smygandes. Slog långa lovar runt bilen innan de dristade sig till att fråga: Vad är det för något?

Det var förstås Cadillac SRX med sitt kantiga, futuristiska utseende som drog blickarna till sig. Ska vi vara ärliga var det ingen som höjde på ögonbryen inför Touareg när de stod tillsammans på samma mack eller parkeringsplats.

Det var dock få som kunde identifiera Cadillac vilket inte heller gör sig så lätt, snacka om intetsägande företagssymbol. Gissningarna var många: Buick, Dodge, Chrysler, men det krävdes att jag viskade "Elvis" för att någon skulle svara Cadillac.

Ronden till Cadillac

Rond 8 Ekonomi/Utrustning 

Tja, när folk valt att lägga över en halv miljon på en bil spelar kanske inte resten så stor roll, men i alla fall.

Cadillac kostar 541000 kronor, Volkswagen 556000 kronor. Vem kunde ana det, att en Volkswagen skulle bli dyrare än Cadillac.

Amerikanen är i stort sett fullsmetad med utrustning, mycket av det som finns i Cadillac kostar extra hos Volkswagen. Cadillac har till exempel skickat med CD-växlare till ljudanläggningen, Volkswagen erbjuder bara CD-spelare. 

Automatisk luftrycksmätare för däcken kostar 3900 kronor i Volkswagen, parkeringshjälp 5800 kronor. 

Cadillac har xenonljus, det tar Volkswagen 8400 kronor för, då är det bi-xenon för både hel och halvljus. 

18 tum höga fälgar ingår i SRX, kostar 5900 extra till Touareg. Det enda Volkswagen erbjuder som inte Cadillac har är regnsensor.

Att köra bilarna är ungefär lika stor ekonomisk katastrof i båda fallen. Trots tämligen varsam körning, mycket motorväg på farthållare drog Cadillac runt 1,6 liter per mil, Volkswagen närmare 1,7 l/mil!

Du förlorar dock troligen mer i förlängningen eftersom andrahandsvärdet för Cadillac torde vara sämre än för Volkswagen.

Ronden till Cadillac

... och vinnaren är?

Resultaten i de olika ronderna går i många stycken stick i stäv med de två varumärkenas image. Volkswagen bygger den bil som känns exklusivast och har mest avancerad teknik, Cadillac tar poäng på bättre utrymmen och ekonomi!

Volkswagen är den bättre bilen. Den känns mer gedigen, bättre sammansatt och mer stryktålig. I terräng är den överlägsen. Men den slår ändå inte undan fötterna på Cadillacen. Det går inte att förneka att den har ett utseende och en utstrålning som slår mycket av det som rullar på gatorna idag. Och det är absolut ingen dålig bil, den är dessutom billigare att köpa eftersom du för att riktigt njuta av Touareg också behöver luftfjädringen och då landar du på strax under 600000 kronor med samma utrustning som SRX. 

Och hur mycket gränserna mellan varumärkena än suddats ut är det ju fortfarande roligare att kunna säga att man har en Cadillac än en Volkswagen!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!