Chevrolet Camaro SS

Provkörning av Chevrolet Camaro SS

Den 28 juni 1966 höll General Motors en presskonferens på Statler-Hilton Hotel i Detroit. Där avslöjades Camaro. På dagen 33 år senare sitter jag bakom ratten på – nya Camaro!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den första generationen Camaro har inspirerat den femte, helt enligt den amerikanska retrostilen de senaste åren. Kan man inte uppfinna något nytt tar man fram det gamla.

Ford Mustang, Dodge Challenger, och nu Camaro. Alla ser, ungefär, ut som de gjorde en gång i tiden.

 På något sätt är vi tillbaka på ruta ett. Framgångarna på 1960-talet för Ford Mustang lämnade inte Chevrolet oberörda. De insåg själva att de inte hade en chans med sin kompakta ”sportbil” Corvair. Dess akterplacerade motor gav udda vägegenskaper och försäljningen blev inte bättre av Ralph Naders bok om bilen med det talande namnet ”Unsafe at any speed”.

 Därför basunerades det ut att Camaro skulle ha samma koncept, motor fram, drivning bak – som Ford Mustang! 

 När hände det senast att ett bilföretag använde ett annat företags modell i sin marknadsföring?

 Fast å andra sidan, på den microsite Chevrolet har i dag över nya Camaro skriver de att ”bakvagnen är av multilänktyp vilket gör den överlägsen Ford Mustangs stela bakaxel”. 

 Nåväl. Att Camaro, främst den första (och nu den femte då!) generationen, har många fans står klart.

 Vår provkörningsbil hann inte ens hem från Tyskland, dit den skeppats, förrän den hamnade på Youtube där filmaren påstod sig ”vara nära att köra av vägen när han såg bilen i backspegeln”.

 I Jönåker utanför Nyköping, där vi stannar för en glass, kommer en man springande med sina tre barn och flåsar ”jag måste få se på nya Camaron!” och blir än mer begeistrad när han ser att bilen kommer från Auto Village i Stockholm.

 – Har ni köpt bilen av Calle! Jag har köpt en Cheva av Calle! Hälsa Calle!

 Ja, Camaro måste man köpa av specialistfirmor som importerar den här typen av bilar, som Auto Village. Eller så importerar man själv, lämpligast via Tyskland. För Chevrolethandlarna i Sverige tar inte hem bilar med attityd. Som Camaro och det är synd.

 För är det något den här bilen formligen dryper av är det attityd. Ska vi vara ärliga är det inte så mycket mer. Camaro vet nämligen inte riktigt vilket hjul den ska stå på. 

 Jänkarjärn, sportbil, komfortabel 2+2, retrobil, M3-utmanare. Camaro vill så mycket att det blir lite av allt och slutresultatet – sådär.

 En bil som Camaro antingen älskar eller hatar man. Men innan ni börjar göra detsamma med mig så låt oss reda ut begreppen lite. 

 Camaro är vad jänkarna kallar en ”muscle car” och med muskler menas motor. På papper ser det bra ut. 6,2 liters cylindervolym och kopplad till en sexväxlad automatlåda (med möjlighet till knappväxling på baksidan av den allt för stora ratten) ger den 400 hk vid 4 900 r/min. Vridmomentet anges till 569 Nm vid 4 600 r/min. Maxvarv är 6 600 r/min.

 Enligt faktabladet klarar Camaro SS i detta utförande 0-60 mph (0-96 km/h) på 4,8 sekunder. Det må vara hur det vill med sanningshalten i detta (vi hade inte möjlighet att testa själva) men det känns inte så. Framförallt låter det inte så.

 Det skulle lika gärna kunna vara en BMW med V8 jag accelererar med. Inget fel med det, men herregud, jag sitter ju i en jänkare och då ska det låta jänkare, kännas jänkare. Bakvagnen ska sätta sig, nosen höja sig rejält mot skyn och det ska liksom bara döööna nedför raksträckan.

 Men det gör det inte.

 Min grannes gamla slitna Mustang från 1966 låter mycket vulgärare, tuffare och sexigare. 

 Möjligen får jag mer av den känslan i den 425 hästkrafter starka manuella versionen. Jag hoppas i alla fall det.

 Den enda gren Camaro SS verkligen gillar när det bjuds fri och trafikfri asfalt är grenen bränna gummi. Den ritar mer än gärna långa, riktigt feta, svarta streck och fyller med glädje hjulhusen med vit, tjock rök.

 Då bakaxeln har differentialbroms spinner båda hjulen samtidigt och det tar inte många minuter innan du kan ruinera både däck och plånbok. Rekommenderat cirkapris för de 275/40 ZR 20 som sitter bak är 5 300 kronor. Styckepris. 

 Motor är alltså det primära i en bil av denna typen, väghållningen är sekundär. 

 Men nya Camaro har multilänkaxel bak, gör det den bättre än exempelvis Ford Mustang med stel bakaxel?

 Nä!

 Jag vet inte hur GM tänkt riktigt, men bilen uppför sig som en, ja jag vet inte vad, på bana. Det är mjukt, svajigt och känns inte så racemässigt. 

 Till Camaro SS försvar kan sägas att den väger modiga 1 750 kilo tom. Att det sitter Brembobromsar runt om gör att det går att få stopp på den, men inte så många gånger i följd. Vikten tar ut sin rätt. Dessutom ställer bilen gärna upp i broms i kurva och det är inte så kul. Kanske därför att de bakre skivbromsarna är större än de främre …

 Och om åtminstone mjukheten följt med upp på landsvägen hade man kunnat säga att bilen uppförde sig jänkarmässigt på gott och ont. Men det sker inte.

 I samma stund som bilen körs på vanlig väg blir det stötigt. Bilen sväljer knappt några ojämnheter. Styrningens långsamhet gör att endast motorvägskörning blir någorlunda njutbar. Där är Camaro SS också väldigt tyst (vill man det?) vilket till stor del beror på att motorn när den inte pressas kopplar bort fyra cylindrar för att spara bränsle.

 Men Camaro är väl ingen racerbil säger du. Nej, säger jag också. Men när ett bilföretag går ut med varvtider runt Nürburgring för en modell så är det för att de tycker den uppför sig bra där.

 8,20 minuter runt Ringen påstår Chevrolet. Den som satt den tiden är antingen en ruggigt bra förare eller totalt omdömeslös. Eller är tiden framtagen i dator? 

 8,20 är nu ingen sanslöst bra tid heller, men är i alla fall jämförbart med vad förra generationen (E46) BMW M3 mäktade med.

 Jag sitter bra i Camaro, stolarna är OK. Men det jag ser framför mig är inte vackert. Instrumentpanelen är plastig, instrumenten rent av fula. De fyra extra instrument som av hävd skall finnas sitter illa placerade nedtill framför växelväljaren.

 Och ut ser jag knappt något eftersom Camaro har extremt höga karossidor och låga rutor. 

 Snyggt men inte så praktiskt. 

 Åsynen av den långa motorhuven fram är sådant ”muscle car”-anhängare får erektion av, men det är i stort sett omöjligt att få ett intryck av var fronten befinner sig.

 Även bakåt är sikten obefintlig, främst på grund av de breda c-stolparna. Tittar du i ytterbackspegelarna ser de breda höfterna (bakskärmarna) och det är en betydligt trevligare syn.Trots att det finns mycket att anmärka på bilen så är det ändå den bästa Camaro jag kört. 

 Amerikansk bilbyggarkonst (ja, jag vet att bilen är utvecklad i Australien och byggs i Kanada) är väl inte bättre än så här. Med något undantag, Corvette C6.

 Om vi återvänder till Camaros microsite och klickar in oss på ”Advanced Technology” och sedan placerar pilen på vad Camaro själva anser vara det mest intressanta, alltså nummer 1, får vi fram att backspeglarna är eluppvärmda.

 God dam´n! Must have this car!

Chevrolet Camaro SS

Pris

Cirka 549 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl V längsmonterad, centralt placerad kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 103,3/92,0 mm, cylindervolym 6 162 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 5 900 r/min, max vridmoment 569 Nm vid 4 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automat med möjlighet att växla manuellt.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum fram, 9 tum bak, däck 245/45 ZR 20 fram, 275/40 ZR 20 bak.



Mått/vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 484, bredd 192, höjd 138, spårvidd f/b 162/162. Tjänstevikt ca 1 850, maxlast ingen uppgift, max släpvikt 0. Tank 72 liter.

Fartresurser*

Toppfart 248 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,47, landsväg 0,98, blandad körning ingen uppgift l/mil. CO2 ingen uppgift.

Skatt

Ingen uppgift.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!