Provkörning av Chevrolet Captiva

Provkörning av Chevrolet Captiva

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Från 265 900 kronor.

Motor 

4-cyl tvärställd, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1 Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulshjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. McPherson fjäderben fram och multilänkaxel bak.

Styrning 

Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 235/ 60 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270,5, längd 463,5 , bredd 185, höjd 172, spårvidd f/b 156/157. Tjänstevikt 1 790, maxlast ca 715, max släpvikt 2 000. Tank 65 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,2 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,87 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Stöddig stigfinnare

Chevrolet vill gärna positionera Captiva som en crossover, en gränsöverskridare, en lättare suv med stänk av en klassisk herrgårdsvagn.

Det är fräckt med självförtroende. Självförtroende som på något sätt inte är helt medvetet. När Chevrolet Europa tar sin nya suv, Captiva, på provkörning längs dåliga vägar i Tatrabergen mellan Slovakien och Polen är det ett exempel på ett ovanstående självförtroende.

Captiva klarar av de dåliga vägarna lysande. Den känns väl ihopskruvad och karossrörelserna är bestämda i sitt mönster. Självklart är den stötig på biltypens sätt, men avgjort lika bra (eller dålig) som sina klasskompisar. Det är också trevligt när en sådan här bil styr in bra i en snabb böj utan att kännas allt för plågad. Understyrd, javisst – Captiva är ju i grunden framhjulsdriven – men just det där att man som förare känner vad framvagnen gör, det är en egenskap uppskattas i en suv.

Chevrolet Captiva är den andra helt nya bilen från märket sedan Daewoo blev Chevrolet i Europa, och likt det nyligen presenterade märkessyskonet Chevrolet Epica var det lätt ta med sig gamla fördomar in i bilen. Man kommer på sig själv och skäms en aning, för samma känsla infinner sig i Captiva – det här är ju bra, det funkar ju. På slovakisk motorväg, inte helt olik en välanvänd svensk, överraskas man (igen!) av en bra ljudkomfort.

Chevrolet vill gärna positionera Captiva som en crossover, en gränsöverskridare, en lättare suv med stänk av en klassisk herrgårdsvagn. Det är följaktligen ingen renodlad terrängvagn med lågväxel och diffspärrar, för vilken suv vill vara det i dag?

I dag är ”on-road capabilities” den viktigaste egenskapen i segmentet, i synnerhet om man vill vara en gränsöverskridare.

Captiva är en förhållandevis stor bil, yttermåtten ligger bara någon decimeter under Volvo XC90. Det gör även Hyundai Santa Fe, som är en direkt konkurrent från hemlandet Sydkorea. Santa Fe växlade upp en klass när den nya versionen kom och därmed blir de två koreanerna självklara klasskompisar.

Exteriört kan man också finna en viss likhet med XC90 i motorhuvens veck som går från grillen och bakåt mot A-stolparna. I övrigt hittar man typiska grovarbetarattribut som till exempel plastskodda hjulhus och trösklar samt plastantydan till hasplåt fram och bak. Plast bitarna längs sidorna kan ju faktiskt skydda från ovälkommen kontakt, så helt kosmetiska är dessa inte.

Chevrolet-emblemet tillsammans med grillen är ingen blyg viol, nej, här ska alla tveksamma minsann få veta vilket varumärke det rör sig om. Egentligen borde alla Cheva-entusiaster ta till sig allt det nya med allt vad det innebär – här kan ju vederbörande märkesnörd med ödmjukhet kapitulera inför GM:s moderna historia och få sig en någorlunda rejäl stor-Chevrolet-suv med nytänd asiatisk kvalitet.

Det finns tre motoralternativ att välja på, en tvåliters fyrcylindrig turbodiesel på 150 hk/320 Nm, en 2,4-liters bensinfyra på 136 hk/220 Nm samt en V6 bensin på 230 hk/297 Nm. En dieselmotor i bilen klingar bäst ihop med hjärnan, men även med hjärtat. Det är en nykonstruerad motor med att vad det innebär i form av commonrail-insprutning, partikelfilter och bra vridmoment. V6-motorn drar fint på höga varv, men funkar på ett lustigt sätt emellanåt lite tröttsamt ihop den femstegade automatlådan. Den tappar kraft i vissa register och kombinationen känns lite gammal i reaktionen, lite som en jänkarbil från 70- eller 80-talet. Är det möjligen det som varit målet? Lådan är en ny konstruktion, så det bör bara vara en justering av mjukvaran som behövs. Den manuella femväxlade lådan är av lättväxlat asiatiskt snitt.

2,4-litersfyran passar inte riktigt in i bilden, men har sin plats i snikversionerna som säkert hittar kunder bland de riktigt ekonomiskt medvetna i samhället. I den konfigurationen, och även med dieseln, kan Captiva dessutom fås med bara framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften är inte olik en Haldexkoppling, det vill säga där det sker en millisekund-snabb inkoppling av bakaxeln vid behov. Här arbetas det med elektromagnetisk styrkoppling och en hydraulisk kopplig i stället. Konstruktionen kommer från Toyota och innebär att bilen normalt är framhjulsdriven tills greppet blir dåligt och bakaxeln behöver kopplas in, med en fördelning på allt i från 50/50 (mellan axlarna) till 1/100.

Framstolarna är hårt stoppade och det är lätt att hitta en skön körställning i justeringsmöjligheterna. Baksätet har en kort sittdyna, men i gengäld är benutrymmet bra med ett ostört och platt golv fritt från kardantunnlar. Längst bak kan man antingen ha ett väl tilltaget lastutrymme med små omtänksamma och praktiska fack under golvet, eller ett par sittplatser i form fällbara säten. Hjulhusen stjäl dock en avsevärd del av utrymmet.

I sjusitsigt läge finns det små söta fötter, grafiskt avbildade fotsteg i plasten, längst bak på golvet så att man inte kan missa var fötterna ska placeras. Det går att åka där som vuxen, men då kanske helst under transporter av regional typ. Bäst är det att befolka den bakersta sätesraden med barn. De är också lättare att ta sig in dit om man är liten. På marknaden är det inget undantag i klassen. Inte ens stor-hemulen Audi Q7, som är standardutrustad med sju sittplatser i Sverige, har det rymligare för sina passagerare längst bak.

Att utrusta sin Captiva är förhållandevis enkelt, välj mellan den enklare LS-nivån eller mer utrustade LT. Den senare innebär det mesta, inklusive skinnklädsel. ESP och annan normal säkerhetsutrustning är standard på alla versionerna, liksom partikelfilter på alla dieselversionerna. TSA (Trailer Stabilisation Assist) och  ARP (Active Rollover Protection) är integrerarat med ESP-systemet. Automatisk nivåreglering är standard på de sjusitsiga versionerna. Priserna startar med 199 900 kronor för en LS-utrustad framhjulsdriven med 2,4-litersfyran och och toppas av V6:an med LT-paketet för 335 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!