Sitter bakom ratten i uppgraderade versionen av Chevrolet Captiva. Platsen är Tyrolen i Österrike. Vädret är fint och utsikten över bergstopparna magnifik. Men den snö som skulle fallit här har i stället hamnat över Sverige. Skidåkare pjäxar osmidigt omkring på torr asfalt nere i byarna och de måste ta sig högt upp med kabinbanorna för att kunna utöva det de kom hit för. Kanske de borde köpa sig en tyrolerhatt i stället?
Eller en sjusitsig Captiva och åka till svenska fjällen där det finns obegränsat med snö. Bilen har fått ny front som påminner en del om Audi Q7. Ett tryne som knappast utstrålar ödmjukhet och som ger framförvarande olustkänslor när de tittar i backspeglarna. Nya bakljus i klarglas (LTZ-modellen) är annat som utmärker, men det är under skalet de mer avgörande nyheterna finns. Bland annat nya motorer där 2,2-litersdieseln är den som man räknar med ska bli bästsäljare i Sverige. Effekten är 184 hästkrafter och 400 newtonmeter. En maskin som går tyst och mjukt och som känns stark i alla lägen. Finns endast fyrhjulsdriven medan 2,2 diesel på 163 hästkrafter är tvåhjulsdriven. Är man inte sugen på diesel finns en lika stor bensinfyra som ger 167 hästkrafter (2WD), tycker man den är för klen så kan man välja en högvarvig treliters V6 på 258 hästkrafter (4WD).
Den fyrcylindriga 167 hästkrafter starka bensinmotorn finns endast med sexväxlad manuell låda medan 163 hästars diesel finns att få med sexstegad automat som tillval. 184 hästars diesel och V6 finns bara med automatlåda på den svenska marknaden. Ett feltänk tyvärr, för dieseln blir bra mycket dyrare i vägtrafikskatt med automat kontra manuell. Det skiljer närmare 1 500 kronor per år.
Fyrhjulsdriftsystemet är japanskt och används bland annat i Toyota RAV4 och arbetar efter principen: när framhjulen börjar spinna överförs maximalt 50 procent drivkraft till bakhjulen. Ett system som fungerar mycket bra – och snabbt.
För insidan gäller nya klädslar och mer påkostade material överlag och det känns mer trivsamt än i förra modellen. Den silverlackade plasten kan man leva med.Förbättringar har också gjorts i bilens elsystem. Bland annat är värme/ventilation- och luftkonditioneringssystemen uppgraderade med nya fläktar som går tystare. Chassit har fintrimmats för ett mer exakt väguppträdande."Nya" Chevrolet Captiva är en betydligt bättre bil än föregångaren. Den är trots sju sittplatser inte groteskt stor och klumpig.En lagom suv som fortfarande har ett lagom pris – i konkurrensen.
Chevrolet Captiva LT 2,2 184 hk diesel
Pris
från 314 900 kronor
Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 86/96 mm, kompressionsförhållande 16,3:1, cylindervolym 2 231 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare, bak multilänkaxel.
Styrning: Kuggstångsstyrning, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,2 meter. Rattvarv 2,75.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfria bromsar. Aktivt antisladdsystem.
Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 467, bredd 185, höjd 173, spårvidd f/b 157/158. Tjänstevikt 1 978, maxlast ca 500. Släpvikt 2 000. Tank 65. Bagageutrymme 477–1 577 liter (VDA).
Fartresurser
Toppfart 191 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 s.
Bränsleförbrukning
0,77 liter per mil, blandad körning. 203 g CO2/km.
Garantier
Nybil 5 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år.
Skatt
5 151 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.