Chevrolet Corvette Cabriolet

Provkörning av Chevrolet Corvette Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Längsmonterad V8 med 1 centralt liggande kamaxel, stötstänger och 2 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 99/92 mm, volym 5666 cm3. Max effekt 344 hk (253 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 495 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 4-stegs automatlåda. 6-växl manuell som tillval. 72,5 km/h vid 1000 r/min på 6:an.

Fjädring/hjulställ 

Bladfjäder i komposit fram och bak. Fram dubbla bärarmar. Bak dubbla bärarmar och fem länkarmar på vardera sida. Det mesta gjort i smidd aluminium.

Styrning 

Kuggstång, servo. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

Hjul/däck

Fram: fälgbredd 8,5 tum, däck 245/45 ZR17. Bak: fälgbredd 9,5 tum, däck 275/40 ZR18. 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 456, bredd 187, höjd 121, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt 1560, maxlast 185. Tankrymd 71 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, 0-200 km/h 19,8 s, toppfart 274 km/h (TV:s mätningar.)

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,21 liter/mil (fabriksuppgift).

Cruising i 274 km/h

Corvette har alltid varit känd för halsbrytande fartresurser men även ökänd för låg kvalitetskänsla och dåliga vägegenskaper. En snabb tripp genom Europa visar upp en annan sida.

Pris: 589900 kr (augusti 2001)

Några mil efter Puttgarden-färjan får 130-skyltarna ett diagonalt streck över sig. Det är nu och det är här. En av jordklotets få kvarvarande platser. Den fria fartens galna men underbara värld - autobahn.

Trycker ner gaspedalen mot durken i den hypergula Corvetten och det är som om en jättes hand slungar iväg bilen. Det dova mullret från en amerikansk 5,7 liters stötstångs-V8 är svårslaget. Hastighetsmätaren passerar 250 km/h och accelerationen fortsätter. Tillverkaren påstår att Corvette ska göra 274 km/h. Det gör den säkert. Jag läser av 280 innan trafiksituationen manar till broms. 

Bilen går förvånansvärt stadigt och stabilt upp till 250 km/h på mätaren. Över den farten känns styrningen något lättare men det verkar inte vara någon fara på taket.

Taket ja. I sådan vansinnigt hög fart blir det mycket blåsorkester runt öronen även om tygtoppen påstås vara förbättrad på årets modell.

Saktar ner till "cruising speed" runt 200 km/h. Det viner fortfarande runt öronen och man måste ner under 150 km/h för att kakofonin ska bli uthärdlig i längden. Men bilen är en cabriolet och ska naturligtvis köras öppen. Svänger av på nästa Tankstelle och fäller suffletten. 

Ingen elmanövrering här inte. Motorn måste vara avstängd, parkeringsläge och handbroms i. Annars går det inte att cabba ner. Hängslen och livrem. Caution - allt du gör kan leda till allvarliga skador och du kan dö. Så står det överallt på lappar och i instruktionsboken. Vilket det gör på alla amerikanska produkter.

Två vred i vindruteramen, sedan är det bara att med handkraft fälla ner alltihop och slå igen luckan. Snyggt, allt tyg är borttrollat.

Femte generationens Corvette debuterade på Detroitmässan 1997, ett år senare kom cabrioleten. Årets modell har förfinats på några punkter. Motorn har samma hästkraftsantal som tidigare - 344. Men vridmomentet har ökat över hela varvtalsregistret vilket sägs ge bättre acceleration, körbarhet och lägre bränsleförbrukning.

Vridet är verkligen skapligt - 495 Nm, därav den mäktiga känslan av att skjutas iväg som av en slangbella. Automatlådan smeker i nästa växel trots fullt skaft. Inga ryck, inget slirande. En märklig turbinliknande känsla.

Fabrikssiffran 0-100 km/h är 5,1 sekunder för automatlådeversionen. Teknikens Världs testdator blippade fram 5,6 sekunder gång på gång. Vi kör alltid bilarna med full tank. I Corvettens fall betyder det drygt 70 liter. I supersportbilstestet nummer 10/99 mätte vi Corvette 0-100 på 6,3 sekunder, så visst är den nya "Vetten" snabbare.

Bilens aktiva antisladdsystem, som är standard, har också förbättrats och "lägger sig inte i" lika mycket som i förra generationen. 

Suffletten har dubbelt tyg för bättre ljudisolering men även karossens isolering har fått mer stoppning.

Nog snackat. Tak av, keps på. 

Det blåser relativt mycket i sittbrunnen. Det finns ingen så kallad wind stopper att sätta upp bakom skallarna, vilket gör färden i blåsigaste laget. Men allt är som sagt relativt och det mesta uthärdligt. 

Vi står på, pendlar mellan 0 och 200 km/h allt efter trafiksituationen. Stau - kö, är det allt för ofta. 

En hundramilatripp genom Europa på en dag känns förvånansvärt lite i ryggen.

Corvette imponerar - den lider inte alls av den spårkänslighet vi upplevde på en testbil av förra årsmodellen. Vägegenskaperna är mycket bättre än väntat och styrningen lagom snabb. Tittar man under bilen hittar man mycket lättviktsmaterial i hjulupphängningarna. Växellådan sitter bak vilket ger bra viktfördelning. 

Provbilen är utrustad med fjädring inställbar i tre lägen. Tour, Sport och Performance. Knappen är ingen dummy - det är faktiskt skillnad mellan lägena. Jag föredrar sportläget för vanlig körning eller performance. Tour-läget är väl svampigt. Chassit som är i stål och klätt med glasfiberkaross är tämligen vridstyvt och man märker bara lite "darr" i rattstången när vägen är bulig.

För att vara ett "jänkejärn" på över fyra och en halv meters längd är bilen inte speciellt tung. Väger 1560 kilo, 50 kilo mer än exempelvis Porsche 911 Carrera Cabriolet. 

Strålkastarna är av popup-typ. Uppfällda är de fula och dessutom skakar de i sina fästen på ojämnt underlag, vilket ger lite hemmabyggekänsla. De sänker troligen toppfarten åtskilligt också. Annat som inte känns något vidare är inredningen. Billigt och taffligt utförd. Trist hårdplast, GM:s standardknappar, glipor och dålig passning. Men för all del, det finns hur mycket finesser och utrustning och knappar och reglage som helst. 

Bland annat projiceras hastighetsmätaren i rutan så att den alltid är i blickfånget. Inte så tokigt faktiskt. Ljusstyrkan kan regleras och det går att stänga av helt. Färddatorn är inte helt lättbegriplig till en början och innehåller förutom allt det vanliga också information om lufttryck i däcken.

Stolarna är bra med massor av inställningsmöjligheter via elmotorer.

Bagageutrymme finns och det räcker till ganska bra. Det minskar dock drastiskt när taket är nerfällt.

De flesta amerikanare med stor V8 är törstigare än kameler. Därför blir man lite överraskad när denna visar sig vara snål. Ja, det beror förstås vad man jämför med. Ställer man in "cruisern" på 90 km/h går besten lätt under litern. Mellan tankningarna längs autobahn drog den i snitt 1,3 och då var det berömda ägget på pedalen av bly.

Corvette är kanske inte den första bil man tänker på när alperna i Österrrike ska forceras. Men jag är faktiskt imponerad av bilens följsamhet och lättkördhet. Upp högt ovan molnen. Backarna är svinbranta men den stora motorn brummar obesvärat.

Langar i en lägre växel i de lika branta nedförsluten och låter motorn bromsa för att spara på bromsbelägg och skivor. Upp mot snöklädda toppar, ner i grönskande dalar. På dessa vägar med yttepyttekorta raksträckor och en miljon hårnålar är det suveränt att ha lättillgängliga hästkrafter. Dieselrykande lastbil, kort raka - buller-i-bång - och man är förbi.

Efter sex dagar på resa måste vi hem. Går upp klockan fyra den sjätte dagen - lördag morgon. Drar i väg från sydligaste Tyskland före gryningen. Samma kväll mullrar vi in i Stockholm, 200 mil senare. Vem påstod att amerikanska sportbilar bara är anpassade för boulevard-cruising? 

Har man överseende med inredning och detaljarbete är Corvette ett mycket kompetent fordon. Ska man ha lika många hästkrafter, kunna åka lika fort och ha lika riklig utrustning så är konkurrenterna lätträknade och ännu dyrare. Jaguar XKR Cabriolet och Porsche 911 Cabriolet kostar minst 200000 kronor mer. Mercedes SL 500 går på över 300000 kronor mer.

I 47 år har Corvette av många ansetts som USA:s främsta sportbil. Först nu är jag sugen på en. Fast den behöver inte vara gul.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!