Med motorn i mitten kan den sitta längre ner och tyngdpunkten blir lägre, därmed bättre. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Chevrolet Corvette Stingray Coupé Z51

Helt nya Chevrolet Corvette har väckt en hel del uppmärksamhet då motorn, efter årtionden av rykten, till slut sitter monterad bakom kupén. Vi kör första bilen som finns registrerad i Skandinavien. I Sundsvall!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag gasar fullt i utgången av kurvan och ut på rakan ner mot stora chikanen på Mittsverigebanan, small block-V8-motorn på 6,2 liter skickar ett dovt muller genom de fyra fyrkantiga utblåsen och insugsljudet tränger genom den tunna glasrutan bakom mitt huvud.
Jag trodde inte att denna dag skulle bli så pass underhållande när jag tog de förväntansfulla stegen mot bilen i Stockholm innan solen steg upp. Corvette har liksom aldrig rört upp några känslostormar hos mig, jag har inte fattat grejen. Visst, det är maffigt med en oldschool-V8 under huven men i övrigt har tidigare Corvette lidit av för många kompromisser i min mening. Plastigt och med bristande interiörkvalitet, typiskt amerikanskt slarv har kännetecknat de tidigare generationerna och kritiken har flödat.

I snart sjuttio år har Corvette varit sinnebilden av en amerikansk sportbil. Bortsett från de första två årsmodellerna 1953-1954 har motorn alltid varit en V8 i mer eller mindre effektstinna utföranden. Drivning har alltid skett på bakhjulen och motorn har alltid suttit under en långsträckt huv framför kupén. Det mesta stämmer fortfarande in på den helt nya C8-generationen av Corvette, bortsett från det sistnämnda. För första gången har den amerikanska giganten Chevrolet monterat motorn bakom sittbrunnen och nya Corvette kan därmed betecknas som en regelrätt mittmotorbil.
Nya Corvette C8 lanserades i USA redan under andra halvan av 2019 och de första kunderna fick leverans under våren 2020. Här hemma i Sverige har den lyst med sin frånvaro då det dels saknas officiell generalagent och marknader utanför USA ofta får vänta lite extra på nya amerikanska bilmodeller.

1 av 4: Corvette C8 är ett udda inslag bland alla Volvo XC70 och Sub-aru Outback i Sundsvall. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Sundsvallsbron i bakgrunden. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Framaxellyft finns som tillval och hissar upp fronten fyra centimeter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Här i upphöjt läge. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

När jag och foto-Patrik rullar in i det vägarbete som också kallas Sundsvall möter vi upp Andreas Sörgren som har importerat bilen från USA. Då Corvette inte säljs officiellt i Sverige är det i nuläget ett måste att importera den på egen hand eller vända sig till företag som ägnar sig åt detta. Andreas tillhör det senare.
Jag närmar mig den aggressivt utformade supersportbils-siluetten och blir lite fundersam över avsaknaden av handtag. I ett försök att se proffsig ut skickar jag in fingrarna under vingen på dörren som leder luften till kylarna framför bakhjulen, mycket riktigt sitter det en elektrisk knapp där, dörren kan öppnas och jag glider nöjt ner i förarstolen.

En rund knapp i borstad aluminium till höger om ratten väcker liv i LT2-V8-motorn som bor direkt bakom ryggen. Växeln läggs i genom att lyfta Drive-knappen på mittkonsolen och vi rullar i väg. Instrumentbrädan sträcker ut sig och möter vindrutan väldigt långt fram i kupén, framför den skymtar en svart linje som är huvkanten och mer av den syns inte innan den dyker kraftigt nedåt. Detta är inte en vy som förknippas med Corvette där huven vanligen tycks sträcka ut sig i en evighet.
Sikten är god även om A-stolparna gör sitt för att dölja, men värre är det bakåt. Trots att sidospeglarna sitter långt ut räcker de inte riktigt till för att se bortom den breda och höga baken. Spegeln i kupén gör inte ett så mycket bättre jobb då jag måste titta genom den brevlåda som utgörs av en smal ruta i bakkant av kupén och en sluttande bakruta som ligger över motorn. Men jag kan i alla fall se det svarta plastlock som kröner motorn med Corvette-logotyper.
Tacksamt nog har spegeln ytterligare en funktion. Liksom Range Rover Evoque kan den också bli en videoskärm och visa bild från en kamera monterad över bakrutan. Med den är sikten god även om ögonen behöver fokusera om på ett annat sätt än hos en vanlig spegel.

1 av 3: Sidospegeln på passagerarsidan sticker ut längre för att ge bättre sikt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Med körläget Tour aktiverat tar vi oss längs E4 norrut mot Mittsverigebanan och färden är förvånansvärt bekväm. Corvette C8 sväljer ojämnheter på för biltypen okaraktäristiskt komfortabelt sätt men ljudet från de breda bakdäcken är påträngande och jag får inte riktigt plats i stolen. Just detta exemplar tillhör de tidiga i produktionen och är därmed fullutrustad, 3LT. Det betyder även Competition Sport-stolar som är de sportigaste av tre alternativ, med amerikanska mått mätt så anser jag ändå min bak vara ganska kompakt men trots det kommer jag inte ner hela vägen i stolen. Troligen är någon av de andra stolarna ett rymligare alternativ. Hela kupén är riktad mot föraren och i mitten tornar en hög kant upp sig som signalerar till din passagerare att detta är minsann förarens domän. På denna kant sitter samtliga reglage till klimatanläggning och de uppvärmda samt kylda stolarna. En lite avig placering som kräver tillvänjning.
Interiören känns mycket mer genomarbetad med bättre materialval och passform än hos föregångarna. Körlägesväljaren täcks av en läderklädd knöl som även fungerar som handstöd om du ska använda den stora pekskärmen.

Totalt finns sex körlägen, Wet, Tour, Sport, Track och My Mode, det senare kan du på egen hand konfigurera och ställa hur bromsar, styrning, fjädring och gasrespons ska kännas. Men då denna bil är utrustad med Z51-paket finns även Z-mode vilket i stort sett är ytterligare ett konfigurerbart läge men knappen till det sitter på ratten. Z51 betyder även bättre bromsar, däck, fjädring, en spoiler bak och fem hästkrafter extra.
Mittkonsolen är bred och döljer en kraftig chassikonstruktion av aluminium mitt i bilen som ska göra C8 mer vridstyv än C7. På grund av denna konstruktionslösning finns inte möjligheten att montera en manuell växellåda, men manuellt växlade Corvette C7 stod endast för 15 procent av försäljningen.

1 av 7: Ratten har en udda fyrkantig form och ganska stor omkrets. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 7: Digitala mätarklustret kan ställas in enligt flera olika utseenden, här med varvräknaren i mitten, som det ska vara i en sportbil av kaliber. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 7: Med Performance Data Recorder kan du via infotainmentsystemet filma din bankörning. Foto: Chevrolet / General Motors
4 av 7: Competition Sport-stolar som är de sportigaste av tre stolsalternativ. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 7: Om taket plockas av finns fästen till det i bagageutrymmet bakom motorn. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 7: Totalt lastar Corvette 357 liter fram och bak, exakt fördelning är oklar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 7: Bilen kan startas och stängas av via knappen i mitten på nyckeln. En ganska onödig funktion. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Körlägesratten vrids till Track-mode när jag taxar ut från depån på Mittsverigebanan och det känns som att C8 precis fått en espresso-shot. Uppträdandet genom kurvkombinationerna är stabilt och följsamt men styrningen kommunicerar inte riktigt lika bra som konkurrenter från till exempel Porsche.
C8 har en tendens till understyrning som gör att den känns tryggare än föregångarna som blir lätt överstyrda. Den känns välbalanserad och tack vare att vikten flyttats bak skickas kraften mer effektivt ner i backen. 502 hästar släpps fria och det dova mullret ackompanjeras av några högre avgassmällar, jämfört med modeller från dyrare konkurrenter som Ferrari, Lamborghini eller Audi kan den liknas vid en labrador i stället från övrigas ettrigt skallande terrier-ljud.
Motorn är vridstark, kraftutvecklingen linjär och det känns hela tiden som att den vill varva mer, något som leder till att jag missar flera uppväxlingar då varvstopp kommer vid 7 000 r/min. Växellådan är en åttaväxlad dubbelkopplingsautomat, den första från Chevrolet, som för det mesta upplevs som snabb men inte lika kvick som Porsches PDK-alternativ. Ibland känns den dock lite förvirrad och tar några millisekunder extra att utföra sitt arbete. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska störa.

1 av 4: Detta är inte den enda Corvette C8 i Skandinavien, det finns en till. I Sundsvall. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nya Corvette C8 känns som ett stort steg framåt och troligen kan Chevrolet ångra att de inte tog detta steg tidigare. Planerna på en Corvette med mittmotor har trots allt funnits sedan början av 1960-talet. C8 är verkligen en revolution jämfört med de senaste föregångarnas mer evolutionära generationsskiften. Det må vara subjektivt men C8 ser bättre ut i verkligheten än på bild, med det sagt är den inte vacker i mina ögon, snarare överdesignad och lik något från Transformer-filmerna. Det aggressiva utseendet känns tydligt amerikanskt och påminner en hel del om Honda NSX, som också är designad i USA.

Corvette C8 har ett startpris på under 60 000 dollar i USA vilket gör den till vansinnigt mycket pang för pengarna. Den bil jag kör i dag kostar 77 000 dollar, cirka 675 000 kronor, men i Sverige med import och allt vad det betyder landar priset på närmare 1 600 000 kronor. Det är helt enkelt för dyrt och det finns både bättre och mycket billigare konkurrenter.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Porsche 718 Cayman GT4
En av de bästa bilarna från Porsche på sistone. Den har lite lägre effekt än Corvette men körmässigt är den så mycket bättre och vassare.
Pris: 1 020 000 kronor.

Foto: Graeme Fordham / Audi

Audi R8 Coupé V10
Högre effekt och fyrhjulsdrift men långsammare än Corvette till 100 km/h. 570 hästar räcker till en tid på 3,4 sekunder.
Pris: 1 693 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!