Chevrolet Malibu 2,0D Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Chevrolet Malibu 2,0D

Malibu är ett välbekant namn i Chevrolet-kretsar. Det dök upp redan 1963, då som en utrustningsnivå på Chevelle. De senaste åren har bilen i stort sett bara sålts på USA-marknaden, men nu är det dags för den att erövra världen i åttonde generation.

Vad som tidigare var känt som en bakhjulsdriven bil är nu framhjulsdriven och de bilar som kommer till Sverige tillverkas inte ens i USA utan i Korea. I grund och botten handlar det om en Opel Insigna, det vill säga att den byggs på General Motors Epsilon 2 plattform.

Vad som tidigare hade stora vinkelåttor med upp till 375 hästkrafter har nu raka fyror som matas med antingen bensin (2,4-liter och 167 hästkrafter) eller som i detta fallet en tvåliters diesel med 160 hästkrafter.

Chevrolet Malibu är en stor bil, den mäter 487 centimeter och den känns både stor och tung med en tjänstevikt på runt 1 600 kilo. Detta är ingen storstadsbil med andra ord. Den höga bakdelen gör den otymplig att hantera i parkeringsgarage.

I sina fornstora dar var Chevrolet Malibu en bil som stod ut i trafiken. I dag ser den ut precis som den övriga vagnparken och vore det inte för den gigantiska grillen med sitt stora Chevroletemblem skulle detta kunna vara precis vad som helst.

Och så känns det också. Det är inte lätt att hitta några solklara köpargument, men det är heller ingenting som är så illa att man kan avråda.

Rätt mycket mellanmjölk med andra ord.

Dieselmotorn med sina 160 hästkrafter räcker gott och väl till. Inte någon av klassens allra bästa men orken finns där och den är ganska tyst. Den manuella sexväxlade lådan som är standardutrustning fungerar mycket smidigt och löper lätt i spåren.

Just tystheten är ett av Malibus honnörsord och Chevrolet har jobbat hårt för att få ner ljudnivån, och lyckats. Vi pratar Lexus-klass och i det här sammanhanget är Chevrolet Malibu en perfekt långfärdsbil.

En annan aspekt där Chevrolet briljerar är bagageutrymmet som sväljer hela 545 liter, men det överraskar inte direkt om man tittar på bilens stora bakdel. Däremot är det inte speciellt mycket bevänt med benutrymmet bak vilket förvånar. I axelbredd och på höjden är det dock inget att klaga på.

Men sedan är det inte så enkelt att sätta några direkta plus på Chevrolet Malibu. Att den drar 0,51 liter per mil blandad körning är till exempel alldeles för mycket. Nästan lika stora Opel Insigna 2,0 CDTI Ecoflex har lika stark motor men nöjer sig med 0,43 liter per mil blandad körning och blir på kuppen miljöklassad.

Körmässigt är Chevrolet Malibu en tämligen njugg upplevelse. Kul är inget ord man vill ta i sin mun. Styrningen fungerar tillfredställande men är inte speciellt kommunikativ, fjädring och stötdämpning är mer orienterad mot komfort än sport och så mycket annat var väl inte att vänta.

Nej, Chevrolet Malibu gör sitt jobb i att transportera dig från A till B men mycket mer bjuds inte. Och då känns det rätt magstarkt att utgångsbudet för en 2,0D med manuell låda är 294 900 kronor. En VW Passat TDI med 140 hk startar vid 265 000 kronor ...

Rivaler

VW Passat TDI 140 hk 

Volkswagen Passat är en av Europas populäraste bilar och det är inte speciellt svårt att förstå. Började kännas lite mossig men när ansiktslyftet kom 2011 fick modellen nytt liv. Mycket av lyxbilen Phaeton i designen.

Pris: 265 000 kronor.

Opel Insignia 2,0 CDTI Ecoflex

Precis som Chevrolet Malibu håller sig Opel Insignia på en godkänd nivå utan att riktigt briljera på något. Tung och otymplig men känns ändå stabil och trevlig på vägen, framförallt då motorvägen.

Pris: 270 500 kronor.

Chevrolet Malibu 2,0D

Pris

294 900 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 83/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 160 hk (117 kW) vid 4 000 ­r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 487, bredd 186, höjd 147, spårvidd f/b 158/159. Markfrigång 16 cm. Tjänstevikt ca 1 595, maxlast ca 665, max släpvikt 1 800. Tank 73 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 545 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 213 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,8 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,66, landsväg 0,42, blandad körning 0,51 l/mil.

CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rost 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 881 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!