Redan 1993 designade Giugiaro konceptbilen Fiat Cinquecento Lucciola, en tredörrars cabrio-coach som visade hur det italienska designhuset ville att nästa 500-modell från Fiat skulle se ut. Konceptbilen hade liksom originalet svansmotor, men Fiat-cheferna nobbade den ärtiga konceptbilen. Giorgetto Giugiaro tog ritrullarna under armen och for till Korea och Daewoo som gillade idén. När General Motors 2005 blev majoritetsägare i Daewoo snitsades linjespelet till, men i grunden är Matiz ritad som en Fiat. Kanske är det därför lill-Chevan känns hemtam i storstäder som Stockholm och Göteborg.
Spinkig ratt, tunna stolar och en stank av plast som gör en vimmelkantig ingår i lågprisbilssegmentet. Testlagsmedlem Helgesson prickade rätt när han sa att känslan i växelspaken var som överkokt spaghetti. ”Solid” är inte ordet som dyker upp efter ett körpass i Matiz.
Nytt för året är att teknikerna har lyckats sänka utsläppsnivån till 119 gram koldioxid per kilometer. Det gör att bilen kvalar in i miljöbilsklassen. Den större fyrcylindriga 1000-kubikaren är dock en lortgris, utsläppsnivån är 139 g CO2/km.
Inne i stan imponeras vi av hur enkelt den smiter runt gathörn och mellan felparkerade sopbilar.
På landsvägen är det full gas mest hela tiden och bensinförbrukningen skjuter i höjden. I uppförslut saktar man in och omkörningar kräver mil av planering. Nerförsbackar uppskattas!
Om du diggar riktigt små bilar har Matiz 0,8 en egen charm, men säkerhetsmässigt haltar den betänkligt eftersom antisladdsystem inte ens går att beställa som extrautrustning – dåligt General Motors!
När jag provsitter baksätet ”bakom mig själv” ryms jag trots att jag är 187 cm lång. Svaret finner jag när jag vrider mig om och nästan slår huvudet i bakrutan: bagageutrymmet är minimalt.
Designsnillet Giugiaros grundidé om en praktiskt och funktionell stadsbil håller ändå i vissa lägen.
Chevrolet Matiz 0,8
Pris
82 500 kronor.
Motor
Bensin. 3-cyl tvämonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,1:1. Borrning/slag 68,5/72,0 mm, volym 796 cm3. Max effekt 51 hk (38 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 71 Nm vid 4 400 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.
Styrning Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 9,0 meter.
Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg fram 4,5 tum, däck 155/65 R13.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 234, längd 350, bredd 160, höjd 148, spårvidd fram/bak 132/128. Tjänstevikt 835, maxlast 360 kg, taklast 50. Tank 35 liter.
Fartresurser
Acceleration 0–100 km/h 18,2 s, toppfart 145 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,69, landsväg 0,42, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 119 g/km.
Skatt
645 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.