Provkörning av Chevrolet Matiz 0,8

Provkörning av Chevrolet Matiz 0,8

Världens minsta Chevrolet finns nu som miljöbil. Matiz med trecylindrig 800-kubikare släpper ut 119 gram CO2 per kilometer. Vi checkar av om detta är tillräckligt köpskäl för mini-Cheva ”made in Korea”.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Redan 1993 designade Giugiaro konceptbilen Fiat Cinquecento Lucciola, en tredörrars cabrio-coach som visade hur det italienska designhuset ville att nästa 500-modell från Fiat skulle se ut. Konceptbilen hade liksom originalet svansmotor, men Fiat-cheferna nobbade den ärtiga konceptbilen. Giorgetto Giugiaro tog ritrullarna under armen och for till Korea och Daewoo som gillade idén. När General Motors 2005 blev majoritetsägare i Daewoo snitsades linjespelet till, men i grunden är Matiz ritad som en Fiat. Kanske är det därför lill-Chevan känns hemtam i storstäder som Stockholm och Göteborg.

Spinkig ratt, tunna stolar och en stank av plast som gör en vimmelkantig ingår i lågprisbilssegmentet. Testlagsmedlem Helgesson prickade rätt när han sa att känslan i växelspaken var som överkokt spaghetti. ”Solid” är inte ordet som dyker upp efter ett körpass i Matiz.

 Nytt för året är att teknikerna har lyckats sänka utsläppsnivån till 119 gram koldioxid per kilometer. Det gör att bilen kvalar in i miljöbilsklassen. Den större fyrcylindriga 1000-kubikaren är dock en lortgris, utsläppsnivån är 139 g CO2/km. 

 Inne i stan imponeras vi av hur enkelt den smiter runt gathörn och mellan felparkerade sopbilar.

 På landsvägen är det full gas mest hela tiden och bensinförbrukningen skjuter i höjden. I uppförslut saktar man in och omkörningar kräver mil av planering. Nerförsbackar uppskattas!

 Om du diggar riktigt små bilar har Matiz 0,8 en egen charm, men säkerhetsmässigt haltar den betänkligt eftersom antisladdsystem inte ens går att beställa som extrautrustning – dåligt General Motors!

 När jag provsitter baksätet ”bakom mig själv” ryms jag trots att jag är 187 cm lång. Svaret finner jag när jag vrider mig om och nästan slår huvudet i bakrutan: bagageutrymmet är minimalt. 

 Designsnillet Giugiaros grundidé om en praktiskt och funktionell stadsbil håller ändå i vissa lägen.

Chevrolet Matiz 0,8

Pris

82 500 kronor.

Motor

Bensin. 3-cyl tvämonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,1:1. Borrning/slag 68,5/72,0 mm, volym 796 cm3. Max effekt 51 hk (38 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 71 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Styrning Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 9,0 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg fram 4,5 tum, däck 155/65 R13.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 234, längd 350, bredd 160, höjd 148, spårvidd fram/bak 132/128. Tjänstevikt 835, maxlast 360 kg, taklast 50. Tank 35 liter.

Fartresurser

Acceleration 0–100 km/h 18,2 s, toppfart 145 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,69, landsväg 0,42, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 119 g/km.

Skatt

645 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!