Chevrolet Trax Foto: Chevrolet

Provkörning av Chevrolet Trax LT1,4 MT AWD

Nya Chevrolet Trax ser inte bara kompetent ut, den känns bra också. Och förhoppningarna om bra försäljning är höga. Även i Sverige.

Chevrolet har sålt duktigt med bilar i Europa de senaste åren, framför allt då med Cruze. Men i Sverige har det gått tungt. Den största anledningen är att Cruze kom som sedanmodell först, och det är inget som

går hem i stugorna i Sverige. Det ska vara kombi, och när den väl kom hade intresset svalnat.

Nu kommer Chevrolet tillbaka på bred front och gör det med Trax. En tuff liten suv i den mindre storleksklassen och på Chevrolet Sverige ser man ljust på framtiden. Inte minst med tanke på att systerbilen Opel Mokka sålde ut allt de fick hem på kort tid.

Chevrolet Trax byggs liksom Mokka i Sydkorea och det behöver ju inte alls vara dåligt även om det är en hisnande tanke att en bil från Chevrolet tillverkas i Asien. Men inget förvånar längre i bilvärlden.

Det är bara några plåtbitar som skiljer mellan Chevrolet Trax och Opel Mokka, men ändå har de fått egna utseenden som gör att märkesälskaren kan gå igång på just sitt märke.

Jag satt för övrigt alldeles nyss och pratade lite med en hotellanställd barista här i Kroatien som berättade att hon för några år sedan köpt en Chevrolet utan att ha en aning om att det egentligen var en Daewoo.

Hon gillar bilen men när hon nu ser andra Chevor på hotellets innergård vill hon byta. Det kan jag förstå. Dagens Chevrolet är ljusår ifrån det Daewoo de en gång köpte.

Chevrolet Trax känns helt enkelt väldigt välbyggd och trots att jag tar den över en ganska dålig skogsväg hörs inte ett knirr från hjulhusen. Däremot gnider de hårda plast­pinalerna på instrumentbrädan mot varandra och det är irriterande.

Bilen vi kör mest är 1,4 Turbo med 140 hästkrafter, säljs inledningsvis endast som fyrhjulsdriven och med sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift och automat kommer senare.

1,4 Turbo är permanent fyrhjulsdriven men vid körning rakt fram kopplats bakhjulen bort för att spara bränsle. När vägen väl börjar kröka till går fyrhjulsdriften in med så mycket som 50 procent bak.

Men trots en ganska hög markfrigång på 17 centimeter är detta ingen terrängbil i ordets rätta bemärkelse. Icke desto mindre är Chevrolet Trax försedd med förarassistans både i ned och uppförsbacke. Bra att ta sig till och från den ensligt belägna sommarstugan eller fjällstugan när vägarna är dåligt plogade.

På tal om vinterväglag, även om det väl nu äntligen ska vara slut på sånt för i år: Beställer man vinterdäck till sin Trax vid köp får man fria byten mellan sommardäck och vinterdäck, eller tvärtom – under tre år! Bra försäljningstrick!

1,4 Turbo är i stort sett den motor vi kan rekommendera. 1,6 bensin utan turbo (från 159 900 kronor, endast framhjulsdriven) känns för klen och 1,7 D Turbo känns inte som en modern diesel. Bullrig är ordet. Kostar från 197 900 med framhjulsdrift, AWD 214 500 kronor.

I reklamen säger Chevrolet att deras Trax är väldigt flexibel invändigt, men det är den inte.

Baksätet sitter där det sitter och går inte att justera i längsled. Att det är delbart 60/40 och fällbart hör väl till anständigheten. Plus emellertid för att ryggstödet på passagerarstolen fram går att fälla framåt för att kunna lasta längre föremål och ändå ha plats för två personer i baksätet. 230 centimeter långa föremål går att lasta in.

Chevrolet vill gärna påskina att det var de som skapade suvtrenden, och det så tidigt som 1935 med Suburban Carryall. Suburban är för övrigt det modellnamn som levt kvar längst av alla i Chevrolet-familjen.

Det må vara som det är med den saken, men med Trax har de alla möjligheter att skapa något bra. Den är inte felfri, det är heller inte Mokka, men frågan är om den inte är det bästa Chevrolet har att erbjuda på marknaden nu.

Trax är några tusenlappar billigare än Mokka men saknar då till exempelvis 18-tums aluminiumfälgar. Ett måste för somliga, men vi är många som kan vara utan.

Rivaler

Opel Mokka 1,4 Turbo ecotec 4x4

Systerbilen från Opel tillverkas också i Syd-korea. Om du väljer Opel eller Chevrolet är upp till vad du själv vill ska stå på garageuppfarten.

Pris: 212 900 kronor.

Nissan Juke Acenta 1,6

En modell som säljer fantastiskt bra ”trots” sitt utseende. För fyrhjulsdrift krävs 240 000 kronor men då ingår 190 hästkrafter.

Pris: Från 171 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!