Chrysler 300 C 3,0 CRD

Provkörning av Chrysler 300C 3,0 CRD

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

398 900:– (Sedan), 418 900:– (Touring)

Motor 

Längsmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cyl. Kompr. 18,0. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, volym 2 987 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 3 800 r/min. Max vridm. 510 Nm vid 1 600–2 800 r/min.

Kraftöverföring 

Bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning 

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar 

Skivbromsar fram och bak, ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/60 R18.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 305, längd 500, bredd 188, höjd 148, spårvidd fram/bak 160/160. Tjänstevikt 1 926 (Sedan), 1 955 (Touring), maxlast 340 (Sedan), 350 (Touring) max släpvikt ca 1 425. Tank 71 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 230 km/h (Sedan), 227 km/h (Touring). Acceleration 0-100 km/h 7,6 s (Sedan), 7,9 s (Touring).

Förbrukning* 

Landsväg 0,67 (Sedan), 0,68 (Touring), stad 1,11 (Sedan), 1,14 (Touring), blandad körning 0,81 (Sedan), 0,83 (Touring) liter/mil. Partikelfilter är standard.

* Enligt tillverkaren

 

Det nya trumfkortet

I kampen mot de stora måste man kunna erbjuda en dieselmotor, eftersom 70% av de bilar som säljs inom segmentet ute i Europa går på diesel. Trumfkortet heter 300 C CRD.

I 300C CRD sitter en helt nyutvecklad treliters Mercedes-V6:a på 218 hästar, som är utrustad med variabel turbingeometri för köttigaste möjliga momentkurva, partikelfilter och uppfyller EURO IV-kraven.

Med denna motor blir 300C en svårbeskriven pjäs. Bilen är redan på bensinstadiet lite klurig att komma underfund med. Är den en körglad power-sedan, som Chrysler vill få oss att tro? Nej, styrningen är för sävlig. Är den en härlig lyxglidare? Nej, hjulupphängningen är lite för hårt uppspänd.

Den nya dieselmotorn ger ytterligare huvudbry. Vad har den egentligen för karaktär? Att den är stark i botten är helt klart, 510 Nm redan vid 1 600 r/min. Att den drar fint på topp är också sant, 0–100 tar bara 7,6 sekunder. Däremellan borde den dra fint, men den fempetade automatlådan vill gärna kicka ned när man gasar på mellanvarv. Vilket den inte borde, med det vridmomentet. Nå, det kanske adaptiviteten tar hand om efter några hundra mils slökörning.

Om man inte är jättenoga med att passa in bilen – och motorn – i ett fack är 300C CRD en trevlig historia. Förutom ett diskret knatter alldeles efter start ger motorn inte ifrån sig ett enda ljud. Vinden brusar lätt runt kupén i höga farter, men från de enorma däcken (18 tum) är det helt knäpptyst.

Bilen är en riktig tuffing, och man sitter som en liten kung i den rymliga men mysiga kupén. Om du åker långt, vill ha det bekvämt och synas – och inte betala alltför mycket för kalaset – då är 300C 3,0 CRD ditt val. Speciellt kombiversionen Touring är en ögonöppnare. Utrustningslistan är längre än för konkurrenterna, och priset är lägre – exempelvis ingår skinnklädsel i grundpriset (389 900 kronor).

Den nya motorn, som klarar EURO IV-kraven, dyker inom kort också upp i Mercedes M280/320 CDI.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!