Provkörning av Chrysler 300C 5,7

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 1 centralt placerad kamaxel, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 99,5/90,9 mm, cylindervolym 5654 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 525 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda med möjlighet till manuell växling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak femlänkad axel.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 225/60 WR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 305, längd 500, bredd 188, höjd 148, spårvidd fram och bak 160. Tjänstevikt ca 1920, maxlast ca 500, max släpvikt 1725. Tank 71 liter.

Fartresurser 

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s. (tillv uppgifter)

Bränsleförbrukning 

Stad 1.95, landsväg 0,97, blandad körning 1,34 (enl EU-norm)

Legend i repris

Med maffiga 300C tar Chrysler steget tillbaka in i framtiden. Bakhjulsdrift, jättelik grill och V8-motor med legendariska tilläggsnamnet Hemi!

Om du i mitten på 50-talet fortfarande hade hår kvar på huvudet, om kroppen alltjämt var någorlunda fräsch men om du ändå kände dig lite för "mogen" för att ratta Corvette eller Thunderbird - ja, då var Chrysler C-300 bilen att ha.

Familjen fick utan problem plats, och du kunde ratta vad som då var Amerikas starkaste bil.

Och så hade den Hemi-motor.

För den med minsta uns oktan i blodet är ordet Hemi magi. Hemi-bilarna var mycket macho och image - men aldrig några storsäljare

I NASCAR dominerade Hemi-motorn, trimmare som Keith Black blev odödlig genom sina konverteringar av den redan dugliga vinkelåttan.

Nu, femtio år senare, kommer Hemi tillbaka. I Chrysler 300C. 

Hemi står för hemisfäriska förbränningsrum, vilket innebär att kolvens övre del är konvex, och topplockets utformning motsvarar detta i konkav form. Detta för att motorerna ska få högre kompression. Vare sig då eller nu speciellt revolutionerande, men motorernas framgångar gav dem hjältestatus.

Även i modern tappning har motorn bara två ventiler per cylinder, stötstänger och en centralt placerad kamaxel, men dagens Hemi-motor har två tändstift till varje cylinder.

Chrysler vill tillbaka till sina rötter efter en lång rad år i nedförsbacke med modeller som Neon, Stratus och dylika. Med påföljande dålig försäljning.

Nu satsar tyskägda DaimlerChrysler på ytterligheter som jättelika femmeters-vagnen Chrysler 300C och den tvåsitsiga sportbilen Chrysler Crossfire (båda i stor utsträckning byggda på utrangerad Mercedes-mekanik). 

Visst kommer Chrysler även i fortsättningen att tillverka mindre och vanligare familjebilar och -bussar, men märkesnamnet måste få bättre lyskraft. "Brand image", som det heter på fackspråk.

Bli inte förvånad om Chrysler lyckas! Bilar som 300C och Crossfire får folk att tappa hakan, stanna upp och undra vad det var de såg. Om ett par år kommer folk åter att veta vad Chrysler är!

Chrysler 300C mäter fem meter mellan för och akter, men axelavståndet är än mer imponerande med hela 305 cm.

Lång front och hög midjelinje. Korta överhäng. En bil som inte bara är stor utanpå utan också invändigt. Kupéutrymmena är minst sagt slående, framför allt benutrymmet bak som är i limousineklass. Bagageutrymmet är inte störst i världen, men duger gott för ett hyfsat semesterbagage.

Det känns att 300C är stor när man kör den, den känns till och med större än den egentligen är. Detta beroende på den höga midjelinjen som gör att man inte riktigt har koll på var på vägen är, till exempel på trånga snirkliga bergsvägar som vi råkade hamna på under prov-körningen. Och då kommer inte 300C till sin rätt. De imponerande yttermåtten tar då, tillsammans med en styrning som lämnar en del att önska när det gäller precision och vägkänsla, ut sin rätt.

Så BMW M5 och Audi S6 kan andas ut. En stund. Chrysler-folket flinar bara när jag frågar om en kommande SRT-version (Street Racing Technic) av 300C. Men jag vågar mig ändå på att förutspå en sådan inom två år. Räkna med typ 450 hk...

Om nu inte 300C gör så bra ifrån sig på bergsvägar har den många andra fina egenskaper.

Den är högfartstabil som få. Långt över 200 km/h kan du styra den med lätta fingrar. Och så tyst det är! Knappt en viskning från däcken, ett lätt brus från backspeglarna, men inga som helst problem att föra en helt vanlig konversation i denna höga fart. Det är imponerande!

Det är också avsaknaden av störande knirr och knarr och gnissel. Den här bilen ger intryck av att vara väl sammansatt - och produktionsbandet står redo. 240000 bilar per år kan tillverkas, lika många som Saab kanske når upp till på lika lång tid med alla sina modeller.

Enligt Chrysler klarar denna 340 hk starka 5,7 liter stora V8-maskin att forsla den 1920 kg tunga bilen från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder. Jag har inget att invända mot den uppgiften. Toppfarten är elektroniskt maximerad till 250 km/h enligt tyskt mönster. Vridmomentet är mäktiga 525 Nm vid 4000 r/min, men det mesta av detta finns att hämta redan från 2500 r/min. Det märks i uppförsbackarna.

Vare sig du vill eller inte får du en femväxlad automatlåda, men den går också att växla manuellt med enkla vickningar höger eller vänster beroende på vilket håll du vill gå. Autostick, som systemet kallas, fungerar perfekt på bergsvägar där den ligger kvar på till exempel vald treans växel som max, men går ner på ettan och tvåan när det behövs. För övrigt är det första gången någonsin som Chrysler erbjuder en femväxlad automat i en personbil.

Denna 345 kubiktum stora motor har inte bara ovanligt formade förbränningsrum utan bjuder även på annan intressant teknik: Multi-Displacement System, MDS.

När motorn går på lågvarv och inte ansträngs blir den "fyrcylindrig" - två cylindrar per cylinderbank stängs av genom att ventilerna av-aktiveras på hydralulisk väg. Avgasventilen är helt stängd, men insugsventilen öppen för att det inte skall bli ett kompakt motstånd. När motorn övergår till att bli åttacylindrig igen öppnar avgasventilen först.

Systemet fanns tidigare till Mercedes S-klass, som option, men eftersom ingen beställde det slopade man det,

Nedkopplingen från åtta till fyra cylindrar, eller tvärtom, tar 0,04 sekunder och hur du än känner efter märks det aldrig.

Med detta system räknar Chrysler med att spara mellan 10 och 20 procent bränsle jämfört med om motorn hela tiden hade åtta cylindrar i arbete.

Chryslers beräkningar anger förbrukningen till 1,34 liter per mil vid blandad körning, men jag skulle tro att det är få som kan leva upp till detta eftersom den starka åttan inspirerar till aktiv körning.

Det är liksom det som är grejen med att ha en liten Hemi-logga på bakluckan. Och då kommer det att kosta sås...

Tyvärr får förare och passagerare inte njuta lika mycket av det fräcka motorljudet som de som står utanför. Ljudisoleringen är som sagt i toppklass invändigt, men genom de dubbla piporna bak ljuder mustig motormusik.

Chrysler 300C är liksom sina anfäder från 50- och 60-talen bakhjulsdriven, precis som den Mercedes E-klass (generation 1995-2002) den härstammar ifrån. Men dagens effektiva antisladd- och antispinnsystem har gjort att bakhjulsdrift inte längre behöver resultera i svårbemästrade vägegenskaper. Självklart har 300C dessa livremmar, precis som nästan all annan "nödvändig" utrustning. Dock ej aktiva pisksnärtskydd men väl en bältespåminnare på förarplats. 

I stort sett det enda som går att beställa extra är metalliclack, elektriskt justerbart pedalställ, sollucka, GPS-navigering och videosystem till baksätet. Annars ingår rubbet, till ett pris av 507900 kronor.

En halv miljon. Dyrt? Tja, lasta en Volvo S80 T6 full med utrustning eller välj Audi A6 med stor V8 och prislappen är ungefär densamma.

Men då har du ingen Hemi!

Fotnot: Chrysler 300C kommer även med 2,7 och 3,5 liters V6-motorer för 355900 respektive 415900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr