Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Provkörning av Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Chrysler uppfann MPV-segmentet för över 20 år sedan. Nu kommer Grand Voyager i sin fjärde generation. Elegantare än någonsin men skrapar man med nageln på ytan så flagnar make-upen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Grand Voyager är en viktig bil för företaget, inte minst i Sverige. Och Chrysler tänkte till både en och två gånger innan de skapade den nya versionen. Tankegångarna är det inget fel på, det är mycket som är väldigt bra. I praktiken i alla fall.

”Stow ’n Go”-systemet känner vi sedan tidigare. Det innebär att du på runt halvminuten kan fälla ner både andra och tredje sätesraden rakt ner i golvet och förvandla din sjusitsiga MPV till en bauta-kombi. Du får då in 3 296 liter bagage!

 Detta system finns förstås kvar i nya Grand Voyager, men kan nu byggas ut med ”Swivel ’n Go”.

 Då mitt herrskap kan den tredje sätesraden fällas ner i golvet på elektrisk väg med ett enkelt knapptryck. Den kan även vändas bakåt. Då sitter man på baksätesryggen med fötterna utanför bakluckan och har förstås köpt till det extra lilla picknick-bord som fästs på bakstammen.

 Men det slutar inte här.

 Andra sätesradens stolar är roterbara helt om. Du kan sitta i vilken vinkel du vill. Antingen tittar du ut genom de stora sidodörrarna eller så sitter du ansikte mot ansikte mot de i tredje sätesraden. Återigen företrädelsevis med ett bord emellan er. Chrysler Grand Voyager kan med andra ord förvandlas till ett litet konferensrum eller varför inte ett litet hem. Amerikaner gillar ju att ”bo” i sina bilar.

 Det finns förstås gott om förvaringsutrymmen och självklart mugghållare.

 Mittkonsolen mellan sätena är en annan smart konstruerad historia. Kan justeras och förändras i fem olika lägen beroende på hur mycket saker du vill förvara där eller om du vill att den ska vara tillgänglig för passagerarna i andra sätesraden.

 När slutligen alla funnit sin plats i Grand Voyager ska det förstås åkas en bit och då krävs underhållning, inte minst för de små. Och eftersom sex- och tolvåringen absolut inte har samma smak vad gäller vare sig musik eller film finns det lösningar för det.

från taket kan två dvd-skärmar sänkas ned och på dessa kan det visas ”The Fast and the Furious” och ”Shrek”. Samtidigt. Och medan kidsen sitter med sina trådlösa hörlurar kan mamma och pappa prata allvar där framme eller rent av lyssna på sin valda musik ur de tio högtalarna.

 Navigationssystemet som styrs antingen med fingret eller med rösten tar familjen dit de ska och när mörkret faller sprider sig ett behagligt blått sken i kupén så att alla kan hitta det de vill ha.

 Det här låter ju jättebra, eller hur? Och bättre blir det när man inser att både bakluckan och de två skjutdörrarna kan öppnas på elektrisk väg.

 Mycket av det här kommer förstås att kosta extra eller ingå i en högre utrustad version. Vi kan tyvärr inte tala om i vilken eller hur mycket det kommer att kosta. Chrysler i Sverige har inte bestämt sig för vilken/vilka versioner de ska ta in när bilen börjar anlända i februari/mars. Målsättningen är att få in i alla fall en version som ska kosta under 310 000 kronor. Den diesel vi provkör här blir dock dyrare. ”Stow ’n Go” kommer att ingå liksom en automatisk klimatanläggning och antisladdsystem.

 Grand Voyager kommer med två motoralternativ. Basmotorn, om vi kan kalla den så, är en 3,8-liters V6 som drivs med bensin. 193 hästkrafter och 305 Nm. Den 3,3-liters sexa som tidigare fanns här i Sverige tas inte till Europa längre. Lite dyrare kommer den fyrcylindriga dieselmotorn på 2,8 liter, 163 hästkrafter och 360 Nm att bli. Detta är en uppdaterad version av den diesel förra generationen Grand Voyager hade. I båda fallen är de kopplade till en sexväxlad automat.

Och det är när vi ska lägga växelväljaren i Drive som Grand Voyager börjar fallera. Växelspaken är hur sladdrig som helst och inger inte någon som helst känsla. Den sitter dock bra till högt upp på instrumentpanelen nära ratten.

 Sladdrigheten och känslan av usel kvalitet fortsätter. Materialvalen i kupén är dåliga och tar man i olika detaljer känns det som om de inte sitter fast ordentligt. Den smarta boxen mellan sätena förefaller gå att slita sönder i ett nafs, så rackligt är det. De bord som kan monteras i bilen ska vi inte tala om.

 Att ta sig till den tredje sätesraden är enkelt men väl där sitter du hur illa som helst. Ryggstödet lutar kraftigt bakåt och går inte att justera. Till Grand Voyagers försvar ska dock sägas att det är gott om plats för alla passagerare.

 Men det faller tämligen platt när man väl är på rull. Styrningen är vag och man får vrida kraftigt på ratten för att bilen ska ta sig igenom den kurva man tänkt. Det slamrar betänkligt från hjulställen redan vid små ojämnheter och det ackompanjeras av skrammel från inredningsdetaljer.

 Dieselmotorn är trött och ganska bullrig. Känns helt enkelt omodern. Den samarbetar illa med automatlådan och ligger gärna kvar på växel när man önskar att den ska gå upp ett steg. Bensinmotorn fick vi inte tillgång till.

Jag förstår inte riktigt hur de har tänkt på Chrysler. Här bygger de en viktig bil och har skapat många fiffiga detaljer. Utseendemässigt har Grand Voyager stramat till sig rejält med många drag från 300C. Men det kan ju inte ha undgått tekniker och provförare att kvaliteten på inredningen är dålig. Och har de inte hört slamret från hjulställen måste de ha kört med hörselskydd. Har de bara provat att styra bilen på en amerikansk highway?

 Sådana här brister ska man inte tolerera i en modern bil, Framförallt inte på en som i sitt enklaste utförande kommer att kosta över 300 000 kronor.

Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1. Borrning/slag 94/100 mm, cylindervolym 2 768 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 600 och 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare, bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5x tum, däck 225/65 R 16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 308, längd 514, bredd 195, höjd 175, spårvidd f/b 165/165. Tjänstevikt 2 175, maxlast ca 600, max släpvikt 1 600. Tank 76 liter.

Fartresurser*

Toppfart ingen uppgift.

Acceleration 0–100 km/h ingen uppgift.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,28, landsväg 0,73, blandad körning 0,93 l/mil. CO2 247 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr