Chrysler PT Cruiser

Provkörning av Chrysler PT Cruiser

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Borrning/slag 87,5/83,0, cylindervolym 1995 cm3. Max effekt 133 hk (98 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 177 Nm vid 4600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak halvstel axel, längsgående bärarmar och Wattstag.

STYRNING

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,1 m.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak (trummor på en del versioner). Låsningsfritt system på Limited-versionen.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 5 (6 tum på Limited) tum. Däck 195/65 R15 (205/55 R16).

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 429, bredd 171, höjd 160, spårvidd fram/bak 148/148. Tjänstevikt ca 1400 kg, maxlast ca 380 kg. Bränsletank 57 liter.

PRESTANDA 

Ingen uppgift.

 

Känsloknall

Närmare ett helt fabriksfärdigt custombygge än Chrysler PT Cruiser kommer man nog inte.

Ändå är det knappast någon djärv gissning att hemmasnickrare och professionella så kallade stylingfirmor just nu vässar ritstiften allt vad de orkar för att ytterligare spetsa linjerna, detaljerna och uttrycket i denna knubbhöga retromobil. Karossen liksom bara ber om det - lattja med mig, så fräck jag är!

Det var för snart fyra år sedan Chrysler (numera DaimlerChrysler) lät en grupp unga kreatörer och tekniker fara till "gamla världen" - Europa - för att skaffa inspiration. Resultatet blev PT Cruiser. Publikreaktionerna testades för ett år sedan på salongen i Detroit och nu till sommaren börjar försäljningen i USA - och i Sverige i höst.

Bilen är ungefär lika rymlig, praktisk, lättkörd och ekonomisk som de flesta mellanstora bilar med stor lucka bak - men utseendet formligen dryper av vällust. Antingen blir man överförtjust eller direkt avog, men aldrig iskall inför åsynen.

Att PT Cruiser är en Chrysler är inte så konstigt, därifrån kommer några av de djärvaste formerna i bilvärlden just nu. Man har varit förunderligt oamerikanska i att prova annorlunda lösningar också i produktionsbilarna. Viper var först för drygt tio år sedan (Frankfurtsalongen 1989), Plymouths tack och adjö-bil efter 72 års bilproduktion - Prowler- är ett färskare exempel, liksom järnet Chrysler 300M.

Att PT Cruiser under ytan är en genompräktig skapelse med flexibla utrymmen för fem (nåja, karossen är mycket generös på höjden men trång på bredden) är klokt. Om man försökt göra en sportbetonad Ford Puma- eller Opel Tigra-konkurrent med detta stuk hade tanken lätt gått till Kalle Anka-bil eller något ur någon moderna Dick Tracey-film. Nu stämmer det så kallade konceptet.

Frampartiet dominerar utseendet

PT står för Personal Transporter. Bilen upplevs som mycket mindre i verkligheten än på bild, inte alls som någon taxidroska från 1930-talet utan som en sällsam blandning av gammal bekant och nyskapare. PT Cruiser är till och med kortare än Chrysler Neon som den bygger på.

Frampartiet dominerar karossen med sitt underbett, de snedögda strålkastarna och den markerade stötfångaren. Att tänka sig ytterligare en dragning i former och detaljer är lätt: friliggande lyktor, fotsteg, stötfångare och stänkskärmar...

Bakdelen är hög och skärmpartierna fram och bak böljar ur karossen på ett aptitligt vis. Antydan till fotsteg längs sidorna och kromade handtag spär på illusionen av gammelbil, svartlackerade backspeglar och svarttonade rutor gör det inte.

Invändigt märks det att PT Cruiser huvudsakligen är ett utanverk. De halvt inbyggda framskärmarna stjäl plats i framsätet men bidrar till en trångbodd hemkänsla. Vindrutan står nästan rakt upp och man sitter betydligt närmare den i PT Cruiser än i exempelvis Voyager, utan att kupén känns instängd för det. 

Snarare mysig. 

Hög men trång över axlarna

Att sitta tre i bredd i baksätet går visserligen men blir hemskt obekvämt. Två kan i alla fall utan vidare behålla Borsalinon eller Stetsonhatten, så bra är takhöjden.

Instrumenteringen består av tre rundlar med analoga mätare som ramas in av ett fält i samma färg som karossen. Av kostnadsskäl var det förr vanligt att instrumentpanelen gjordes enkelt symmetrisk för att passa till både vänster- och högerstyrda versioner. Det har Chrysler anammat, framför passageraren finner man en täcklucka i samma färg och form som runt instrumentrundlarna. Bakom täckluckan göms en krockkudde. Det finns för resten sidokrockkuddar i framstolarna också, men inte för dem som åker i baksätet och heller inga i huvudhöjd.

Ratten spretar med fyra ekrar och är ställbar i höjdled. Reglage för radio/värme/ventilation är Chryslers lagervara och ganska smäckiga att ta i. Gallren för ventilation har ungefär samma konstruktion som i Saab, med en "knapp" som styr luften helt steglöst i valfri riktning.

Känslan i plast och textilier är okej även om det märks på detaljutformningen att DaimlerChrysler planerar att bygga drygt 

100000 PT Cruiser per år i fabriken i Toluca, Mexiko. 

Bilen är trevlig att köra, utan antydan till amerikansk svajighet. Fjädringsvägen är lång, kanske blir det en annan avstämning på de bilar som når Europa. Om man beställer en version med skivbromsar runt om (den exakta europeiska specifikationen är inte klar ännu) ingår också ett antispinnsystem som verkar upp till omkring 60 km/h.

Patenterad konstruktion av bakvagnen

I bakvagnen har man kostat på sig en finess i ett i övrigt traditionellt chassi med fjäderben fram och halvstel axel bak; ett så kallat Watt-stag med patenterat utförande.

Detta begränsar bakaxelns sidledsrörelser i förhållande till karossen, ökar stabiliteten vid sidledsförflyttningar och minskar kravet på styvhet i själva karossen. Därmed har man kunnat göra bussningarna mot bottenplattan mjukare, vilket i sin tur ger behagligare gång och lägre ljudnivå.

Växellådan är förvånande kortslagig och lätthanterlig. Handen letar sig mer än gärna till den klotrunda, biljardbollsliknande växelspaksknoppen, men den som väljer den fyrstegade automatlådan får en tristare, traditionell spak.

Utrustningsnivån är fullt godkänd i alla de tre versionerna Classic, Touring och Limited. De sista har förstås mycket "amerikansk" lyx som 16-tums blankpolerade aluminiumfälgar, läderklädse, takrelingar, ljudanläggning samt den obligatoriska kompassen i taket.

Vad som saknas mest är faktiskt fack, avställningsytor och klaffbord som återfinns i massor hos konkurrenterna.

Baksätet är fällbart i proportionerna 35/65 fördelat på väns-ter respektive höger sida. Baksätesehalvorna kan monteras ur separat som i Voyager, men till samma smarthet som finns hos de europeiska flexibussarna är det långt. En bättre lösning hade varit tre (eller två) separata säten som kunde flyttas och lyftas ur oberoende.

Finurlig hatthylla för bakluckepartyn

Bagageutrymmet är ganska djupt och kort. En smart finess är den reglerbara hatthyllan som kan placeras på två olika höjder, men som framför allt kan arrangeras till ett bord när det inbyggda stödbenet fälls ut. Perfekt för amerikansk utflykt à la "tail-gate-parties", de typiskt amerikanska förfesterna på parkeringsplatsen utanför fotbolls-arenan. 

Man kan också vika upp hyllan mot de bakre ryggstöden, och vad återfinns väl där om inte två "krokar" att fästa matkassarna i. Det är dessutom full ståhöjd under den öppna bakluckan, bra den dagen det regnar på parkeringen.

Ytterligare en möjlighet är att placera hyllan i "mellanläget", vika alla ryggstöd (inklusive passagerarstolens fram) och därmed skapa ett stort lastgolv för det där IKEA-paketet.

"It´s too different to compare", som marknadsnissarna själva uttrycker saken när ämnet kommer in på konkurrenterna och marknadsföringen. Så den ska bli spännande att se...

En märkesklubb finns förstås alla redan, med all den regalia och det tingeltangel som hör en sådan till: www.ptcruiserclub.org, så amerikansk man kan tänka sig.

Någon gång före sommaren planerar den svenske importören DaimlerChrysler Sverige AB att få hit de första exemplaren. Priset är inte bestämt, men mer än 170000 kronor ska det nog inte vara om PT Cruiser ska slå på riktigt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!